Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i przedsiębiorczość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i przedsiębiorczość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedsiębiorczość i zarządzanie - wzajemne relacje. Koncepcja prowadzenia własnej firmy1
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą1
T-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej2
T-W-4Biznesplan2
T-W-5Funkcje kierownicze2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach w postaci dyskusji i analizy studiów przypadków8
A-W-2Praca własna studenta20
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Prezentacja
M-4Dyskusja
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A05_W01
Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą, wymiania i opisuje umiejętności menadżerskie
ENE_2A_W14C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-5, M-2, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A05_U01
Student tworzy koncepcję prowadzenia własnej firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą,
ENE_2A_U06, ENE_2A_U02, ENE_2A_U01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-5, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A05_K01
Student myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w ramach procesu zakładania i prowadzenia własnej firmy
ENE_2A_K01, ENE_2A_K05C-1T-W-3, T-W-2M-3, M-5, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A05_W01
Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą, wymiania i opisuje umiejętności menadżerskie
2,0
3,0Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A05_U01
Student tworzy koncepcję prowadzenia własnej firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą,
2,0
3,0Student tworzy proponuje własną koncepcję prowadzenia firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A05_K01
Student myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w ramach procesu zakładania i prowadzenia własnej firmy
2,0
3,0Student wykazuje postawę, która dowodzi jego samodzielności w myśleniu i działaniu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sławomir Sojak (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorczość i zarządzanie - wzajemne relacje. Koncepcja prowadzenia własnej firmy1
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą1
T-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej2
T-W-4Biznesplan2
T-W-5Funkcje kierownicze2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach w postaci dyskusji i analizy studiów przypadków8
A-W-2Praca własna studenta20
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_A05_W01Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą, wymiania i opisuje umiejętności menadżerskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W14Ma elementarną wiedzę z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasad tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorczość i zarządzanie - wzajemne relacje. Koncepcja prowadzenia własnej firmy
T-W-4Biznesplan
T-W-5Funkcje kierownicze
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
Metody nauczaniaM-3Prezentacja
M-5Ćwiczenia projektowe
M-2Metoda przypadków
M-1Wykład
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_A05_U01Student tworzy koncepcję prowadzenia własnej firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ENE_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie
ENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy
Treści programoweT-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej
T-W-4Biznesplan
T-W-5Funkcje kierownicze
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
Metody nauczaniaM-3Prezentacja
M-5Ćwiczenia projektowe
M-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy proponuje własną koncepcję prowadzenia firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_A05_K01Student myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w ramach procesu zakładania i prowadzenia własnej firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
ENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy
Treści programoweT-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
Metody nauczaniaM-3Prezentacja
M-5Ćwiczenia projektowe
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę, która dowodzi jego samodzielności w myśleniu i działaniu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0