Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: efektywność energetyczna
Sylabus przedmiotu Język niemiecki I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język niemiecki I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Miklewicz <Izabela.Miklewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądż certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z zakresu automatyki, chlodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji (Grundbegriffe zu Automatik, Kühltechnik, Heiztechnik und Klimatechnik) | 2 |
T-LK-2 | Elektrownie sloneczne (Solarkraftwerke und Anlagen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien) | 3 |
T-LK-3 | Energia odpadowa (Energie aus Abfällen, Abfallenergie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv) | 3 |
T-LK-4 | Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) | 2 |
T-LK-5 | Ochrona srodowiska w energetyce (Umweltschutz in der Energiewirtschaft ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen) | 2 |
T-LK-6 | Odnawialne zródla energii i ich wykorzystanie ( Erneuerbare Energiequellen und deren Nutzung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut) | 3 |
T-LK-7 | Alternatywne zródla energii (Alternative Energiequellen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen) | 3 |
T-LK-8 | Przełom w polityce energetycznej (Durchbruch in der Energiepolitik) | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 20 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć | 40 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-LK-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F) |
S-2 | Ocena formująca: kartkówka (F) |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_A01-N_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | ENE_2A_U05 | — | — | C-1 | T-LK-8, T-LK-1, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-4 | M-3, M-6, M-4, M-2, M-1 | S-3 |
ENE_2A_A01-N_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | ENE_2A_U01, ENE_2A_U05 | — | — | C-2 | T-LK-8, T-LK-1, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-4 | M-5, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_A01-N_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | ENE_2A_K04 | — | — | C-2 | T-LK-8, T-LK-1, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-4 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_A01-N_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_2A_A01-N_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_A01-N_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E.Zettl,J.Janssen,H.Müller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft., Hueber Verlag, Ismaning, 2003
- H.Olejnik, Deutsch für technische Berufe., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2005
Literatura dodatkowa
- Sulzer Technical Reviev, Winterthur, 2011, Wybrane artykuły
- FOCUS, Forum Deutschland, 2011, Czasopisma niemieckojęzyczne
- DUDEN BILDWÖRTERBUCH, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998
- Maria U.Droemann, Maria J. Wefens, UMWELTWÖRTERBUCH, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2004