Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Miernictwo cieplne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Miernictwo cieplne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi przyrządami pomiarowymi w miernictwie cieplnym, ich budową, zasadą działania, metodologią pomiarów i opracowaniem wyników pomiarów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowania sprawozdawczości z wykonanych pomiarów cieplnych, analizą wyników pomiarów, umiejętnością formułowania wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu: pomiary ciepła spalania i wartości opałowej paliw gazowych, techniczna analiza spalin, pomiary temperatur, pomiary ciśnień, pomiary natężenia przepływu, pomiary wilgotności powietrza. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do miernictwa cieplnego. Podstawy pomiarów cieplnych oraz praktyczne sposoby pomiarów: masy, objętości, gęstości i strumienia przepływającej substancji, pomiary temperatury, pomiary ciśnienia, pomiary wilgotności powietrza, badanie kaloryczności paliw, pomiary spalin. Przyrządy i metody pomiarowe stosowane w wymienionych obszarach. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdania | 14 |
A-L-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 16 |
A-L-4 | Przygotowanie do 'wejściówek' | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-6 | Konsultacje. | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładu (egzamin) | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny/ustny. System punktowy oceny sprawdzianów: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na zajęciach, zaliczenie i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C18_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie przyrządów pomiarowych w miernictwie cieplnym (omawiane na zajęciach). Zna metody pomiarowe wielkości fizycznych omawianych na zajęciach. | ENE_1A_W09, ENE_1A_W10, ENE_1A_W14, ENE_1A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C18_U01 Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia pomiarowego, danej metody pomiarowej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętnie dobrać miernik do zmierzenia danej wielkości fizycznej i dobrać odpowiednią metodykę pomiarów. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej w zakresie przyrządów i metod pomiarowych. Student powinien umieć dokonać pomiarów, obliczeń, błędów pomiarów;w sposób jasny i czytelny powinien przedstawiać sprawozdawczość z wykonanych pomiarów, analizować uzyskane wyniki pomiarów i odpowiednio je interpretować. | ENE_1A_U01, ENE_1A_U03, ENE_1A_U14, ENE_1A_U22, ENE_1A_U26, ENE_1A_U27 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C18_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie przyrządów pomiarowych w miernictwie cieplnym (omawiane na zajęciach). Zna metody pomiarowe wielkości fizycznych omawianych na zajęciach. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-68% | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C18_U01 Student umie ocenić zalety i wady danego urządzenia pomiarowego, danej metody pomiarowej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętnie dobrać miernik do zmierzenia danej wielkości fizycznej i dobrać odpowiednią metodykę pomiarów. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej w zakresie przyrządów i metod pomiarowych. Student powinien umieć dokonać pomiarów, obliczeń, błędów pomiarów;w sposób jasny i czytelny powinien przedstawiać sprawozdawczość z wykonanych pomiarów, analizować uzyskane wyniki pomiarów i odpowiednio je interpretować. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-68% | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa (red. Fodemski T.R.), Pomiary cieplne, WNT, Warszawa, 2001
- Praca zbiorowa (red. Pudlik W.), Termodynamika-Laboratorium Miernictwa Cieplnego, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1993
- Kołodziejczyk L., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa (red. Mieszkowski M.), Pomiary cieplne i energetyczne, WNT, Warszawa, 1985
- Kotlewski F., Pomiary w technice cieplnej, WNT, Warszawa, 1972