Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy multimedialne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy multimedialne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności programowania proceduralnego i obiektowego
W-2Znajomośc podstawowych zagadnień z zakresu techniki cyfrowej, przetwarzania i analizy danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
C-2Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do Pythona i/lub Matlaba w przykładowych zastosowaniach2
T-L-2Porównanie działania rożnych rodzajów sensorów w obrazowaniu komputerowym2
T-L-3Pozyskiwanie sekwencji video, dostosowanie do standardów produkcyjnych2
T-L-4Pozyskiwanie sygnałów audio, dostosowanie do standardów produkcyjnych2
T-L-5Model studia radiowo-telewizyjnego – konfiguracja i wdrożenie2
T-L-6Wybrane algorytmy kompresji obrazów – implementacja i badanie2
T-L-7Wybrane algorytmy kompresji dźwięku – implementacja i badanie2
T-L-8Deskryptory wizualne MPEG-7 – implementacja i badanie2
T-L-9Budowa systemu strumieniowania obrazu i dźwięku2
T-L-10Algorytmy modelowania tła, wykrywanie obiektów ruchomych - implementacja i badanie2
T-L-11System monitoringu wizyjnego – implementacja detektora obiektów i jego badanie2
T-L-12Standardy zapisu danych medycznych, np. DICOM w kontekście multimediów2
T-L-13Wykorzystanie VR/AR do budowy prostej aplikacji interaktywnej2
T-L-14Projekt i wykonanie prostego systemu multimedialnego wykorzystującego biblioteki OpenCV, dlib itp. - praca własna4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja2
T-W-2Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych (budowa, zasada działania, aspekty fizyczne, konstrukcyjne i użytkowe)4
T-W-3Bezstratna kompresja i kodowanie danych multimedialnych2
T-W-4Modele psycho-fizyczne w aspekcie przetwarzania i stratnej kompresji danych multimedialnych2
T-W-5Przetwarzanie i synteza dźwięku oraz mowy w systemach komputerowych2
T-W-6Standardy multimedialne na przykładzie MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 oraz telewizja cyfrowa2
T-W-7Opis treści multimedialnych na przykładzie MPEG-72
T-W-8Deskryptory wizualne (kształt i tekstura) i rozpoznawanie obrazu na przykładzie MPEG-72
T-W-9Deskryptory audio i rozpoznawanie dźwięku na przykładzie MPEG-72
T-W-10Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych (formaty przechowywania, streaming)2
T-W-11Systemy monitoringu wizyjnego, detekcja i śledzenie obiektów zainteresowania2
T-W-12Stereowizja, stereoskopia, urządzenia i zasada działania2
T-W-13Systemy obrazowania medycznego2
T-W-14Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (virtual i augmented reality)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2praca dodatkowa nad zadaniami laboratoryjnymi16
A-L-3przygotowanie do zaliczenia laboratorium4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu16
A-W-4Zaliczenie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna - pokaz
M-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-6metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C20_W01
Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
I_1A_W03, I_1A_W06, I_1A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-1, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C20_U01
Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
I_1A_U03, I_1A_U06, I_1A_U09, I_1A_U10, I_1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C20_K01
Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu
I_1A_K01, I_1A_K02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C20_W01
Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C20_U01
Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C20_K01
Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą

Literatura podstawowa

  1. David Feng, W.C. Siu, Multimedia Information Retrieval and Management: Technological Fundamentals and Applications (Signals and Communication Technology), 2003
  2. Ling Guan, Yifeng He, Sun-Yuan Kung, Jan Larsen, Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2012, wydanie drugie
  3. Vasudev Bhaskaran, Konstantinos Konstantinides, Image and Video Compression Standards: Algorithms and Architectures, Springer Science & Business Media, 1997
  4. B. S. Manjunath, Philippe Salembier, Introduction to MPEG-7: Multimedia Content Description Interface, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do Pythona i/lub Matlaba w przykładowych zastosowaniach2
T-L-2Porównanie działania rożnych rodzajów sensorów w obrazowaniu komputerowym2
T-L-3Pozyskiwanie sekwencji video, dostosowanie do standardów produkcyjnych2
T-L-4Pozyskiwanie sygnałów audio, dostosowanie do standardów produkcyjnych2
T-L-5Model studia radiowo-telewizyjnego – konfiguracja i wdrożenie2
T-L-6Wybrane algorytmy kompresji obrazów – implementacja i badanie2
T-L-7Wybrane algorytmy kompresji dźwięku – implementacja i badanie2
T-L-8Deskryptory wizualne MPEG-7 – implementacja i badanie2
T-L-9Budowa systemu strumieniowania obrazu i dźwięku2
T-L-10Algorytmy modelowania tła, wykrywanie obiektów ruchomych - implementacja i badanie2
T-L-11System monitoringu wizyjnego – implementacja detektora obiektów i jego badanie2
T-L-12Standardy zapisu danych medycznych, np. DICOM w kontekście multimediów2
T-L-13Wykorzystanie VR/AR do budowy prostej aplikacji interaktywnej2
T-L-14Projekt i wykonanie prostego systemu multimedialnego wykorzystującego biblioteki OpenCV, dlib itp. - praca własna4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja2
T-W-2Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych (budowa, zasada działania, aspekty fizyczne, konstrukcyjne i użytkowe)4
T-W-3Bezstratna kompresja i kodowanie danych multimedialnych2
T-W-4Modele psycho-fizyczne w aspekcie przetwarzania i stratnej kompresji danych multimedialnych2
T-W-5Przetwarzanie i synteza dźwięku oraz mowy w systemach komputerowych2
T-W-6Standardy multimedialne na przykładzie MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 oraz telewizja cyfrowa2
T-W-7Opis treści multimedialnych na przykładzie MPEG-72
T-W-8Deskryptory wizualne (kształt i tekstura) i rozpoznawanie obrazu na przykładzie MPEG-72
T-W-9Deskryptory audio i rozpoznawanie dźwięku na przykładzie MPEG-72
T-W-10Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych (formaty przechowywania, streaming)2
T-W-11Systemy monitoringu wizyjnego, detekcja i śledzenie obiektów zainteresowania2
T-W-12Stereowizja, stereoskopia, urządzenia i zasada działania2
T-W-13Systemy obrazowania medycznego2
T-W-14Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (virtual i augmented reality)2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2praca dodatkowa nad zadaniami laboratoryjnymi16
A-L-3przygotowanie do zaliczenia laboratorium4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu16
A-W-4Zaliczenie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C20_W01Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
I_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
I_1A_W09Zna zasady działania i podstawowe metody projektowania interfejsów komunikacyjnych człowiek-maszyna, ze szczególnym uwzględnieniem obrazowania komputerowego i wizualizacji danych.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja
T-W-2Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych (budowa, zasada działania, aspekty fizyczne, konstrukcyjne i użytkowe)
T-W-3Bezstratna kompresja i kodowanie danych multimedialnych
T-W-4Modele psycho-fizyczne w aspekcie przetwarzania i stratnej kompresji danych multimedialnych
T-W-5Przetwarzanie i synteza dźwięku oraz mowy w systemach komputerowych
T-W-6Standardy multimedialne na przykładzie MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 oraz telewizja cyfrowa
T-W-7Opis treści multimedialnych na przykładzie MPEG-7
T-W-8Deskryptory wizualne (kształt i tekstura) i rozpoznawanie obrazu na przykładzie MPEG-7
T-W-9Deskryptory audio i rozpoznawanie dźwięku na przykładzie MPEG-7
T-W-10Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych (formaty przechowywania, streaming)
T-W-11Systemy monitoringu wizyjnego, detekcja i śledzenie obiektów zainteresowania
T-W-12Stereowizja, stereoskopia, urządzenia i zasada działania
T-W-13Systemy obrazowania medycznego
T-W-14Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (virtual i augmented reality)
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do Pythona i/lub Matlaba w przykładowych zastosowaniach
T-L-2Porównanie działania rożnych rodzajów sensorów w obrazowaniu komputerowym
T-L-3Pozyskiwanie sekwencji video, dostosowanie do standardów produkcyjnych
T-L-4Pozyskiwanie sygnałów audio, dostosowanie do standardów produkcyjnych
T-L-5Model studia radiowo-telewizyjnego – konfiguracja i wdrożenie
T-L-6Wybrane algorytmy kompresji obrazów – implementacja i badanie
T-L-7Wybrane algorytmy kompresji dźwięku – implementacja i badanie
T-L-8Deskryptory wizualne MPEG-7 – implementacja i badanie
T-L-9Budowa systemu strumieniowania obrazu i dźwięku
T-L-10Algorytmy modelowania tła, wykrywanie obiektów ruchomych - implementacja i badanie
T-L-11System monitoringu wizyjnego – implementacja detektora obiektów i jego badanie
T-L-12Standardy zapisu danych medycznych, np. DICOM w kontekście multimediów
T-L-13Wykorzystanie VR/AR do budowy prostej aplikacji interaktywnej
T-L-14Projekt i wykonanie prostego systemu multimedialnego wykorzystującego biblioteki OpenCV, dlib itp. - praca własna
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-4metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C20_U01Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
I_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
I_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
I_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
I_1A_U11Potrafi projektować i tworzyć interfejsy człowiek-maszyna dla różnych klas systemów informatycznych, w tym z uwzględnieniem potrzeb i wymagań zorientowanych na użytkownika.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków
C-2Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja
T-W-2Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych (budowa, zasada działania, aspekty fizyczne, konstrukcyjne i użytkowe)
T-W-3Bezstratna kompresja i kodowanie danych multimedialnych
T-W-4Modele psycho-fizyczne w aspekcie przetwarzania i stratnej kompresji danych multimedialnych
T-W-5Przetwarzanie i synteza dźwięku oraz mowy w systemach komputerowych
T-W-6Standardy multimedialne na przykładzie MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 oraz telewizja cyfrowa
T-W-7Opis treści multimedialnych na przykładzie MPEG-7
T-W-8Deskryptory wizualne (kształt i tekstura) i rozpoznawanie obrazu na przykładzie MPEG-7
T-W-9Deskryptory audio i rozpoznawanie dźwięku na przykładzie MPEG-7
T-W-10Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych (formaty przechowywania, streaming)
T-W-11Systemy monitoringu wizyjnego, detekcja i śledzenie obiektów zainteresowania
T-W-12Stereowizja, stereoskopia, urządzenia i zasada działania
T-W-13Systemy obrazowania medycznego
T-W-14Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (virtual i augmented reality)
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do Pythona i/lub Matlaba w przykładowych zastosowaniach
T-L-2Porównanie działania rożnych rodzajów sensorów w obrazowaniu komputerowym
T-L-3Pozyskiwanie sekwencji video, dostosowanie do standardów produkcyjnych
T-L-4Pozyskiwanie sygnałów audio, dostosowanie do standardów produkcyjnych
T-L-5Model studia radiowo-telewizyjnego – konfiguracja i wdrożenie
T-L-6Wybrane algorytmy kompresji obrazów – implementacja i badanie
T-L-7Wybrane algorytmy kompresji dźwięku – implementacja i badanie
T-L-8Deskryptory wizualne MPEG-7 – implementacja i badanie
T-L-9Budowa systemu strumieniowania obrazu i dźwięku
T-L-10Algorytmy modelowania tła, wykrywanie obiektów ruchomych - implementacja i badanie
T-L-11System monitoringu wizyjnego – implementacja detektora obiektów i jego badanie
T-L-12Standardy zapisu danych medycznych, np. DICOM w kontekście multimediów
T-L-13Wykorzystanie VR/AR do budowy prostej aplikacji interaktywnej
T-L-14Projekt i wykonanie prostego systemu multimedialnego wykorzystującego biblioteki OpenCV, dlib itp. - praca własna
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C20_K01Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę informatyczną oraz dostrzega dynamikę jej zmian.
I_1A_K02Ma świadomość znaczenia wiedzy (w szczególności jej niewłaściwego użycia) w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja
T-W-2Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych (budowa, zasada działania, aspekty fizyczne, konstrukcyjne i użytkowe)
T-W-3Bezstratna kompresja i kodowanie danych multimedialnych
T-W-4Modele psycho-fizyczne w aspekcie przetwarzania i stratnej kompresji danych multimedialnych
T-W-5Przetwarzanie i synteza dźwięku oraz mowy w systemach komputerowych
T-W-6Standardy multimedialne na przykładzie MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 oraz telewizja cyfrowa
T-W-7Opis treści multimedialnych na przykładzie MPEG-7
T-W-8Deskryptory wizualne (kształt i tekstura) i rozpoznawanie obrazu na przykładzie MPEG-7
T-W-9Deskryptory audio i rozpoznawanie dźwięku na przykładzie MPEG-7
T-W-10Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych (formaty przechowywania, streaming)
T-W-11Systemy monitoringu wizyjnego, detekcja i śledzenie obiektów zainteresowania
T-W-12Stereowizja, stereoskopia, urządzenia i zasada działania
T-W-13Systemy obrazowania medycznego
T-W-14Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (virtual i augmented reality)
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do Pythona i/lub Matlaba w przykładowych zastosowaniach
T-L-2Porównanie działania rożnych rodzajów sensorów w obrazowaniu komputerowym
T-L-3Pozyskiwanie sekwencji video, dostosowanie do standardów produkcyjnych
T-L-4Pozyskiwanie sygnałów audio, dostosowanie do standardów produkcyjnych
T-L-5Model studia radiowo-telewizyjnego – konfiguracja i wdrożenie
T-L-6Wybrane algorytmy kompresji obrazów – implementacja i badanie
T-L-7Wybrane algorytmy kompresji dźwięku – implementacja i badanie
T-L-8Deskryptory wizualne MPEG-7 – implementacja i badanie
T-L-9Budowa systemu strumieniowania obrazu i dźwięku
T-L-10Algorytmy modelowania tła, wykrywanie obiektów ruchomych - implementacja i badanie
T-L-11System monitoringu wizyjnego – implementacja detektora obiektów i jego badanie
T-L-12Standardy zapisu danych medycznych, np. DICOM w kontekście multimediów
T-L-13Wykorzystanie VR/AR do budowy prostej aplikacji interaktywnej
T-L-14Projekt i wykonanie prostego systemu multimedialnego wykorzystującego biblioteki OpenCV, dlib itp. - praca własna
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą