Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy mobilne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy mobilne
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe
W-2Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką programowania urządzeń mobilnych
C-2Zapoznanie z dobrymi praktykami przy tworzeniu intefejsu użytkownika w systemach mobilnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cykl życia komponentów aplikacji mobilnej4
T-L-2Interfejsy sieciowe w sytemach mobilnych2
T-L-3Wykorzystanie sensorów2
T-L-4Sposoby przechowywanie danych4
T-L-5Wykorzystanie systemów GNSS, analiza dokładności określenia pozycji4
T-L-6Lokalizacja punktu bezprzewodowego6
T-L-7Komunikacja pomiędzy urządzeniami mobilnymi4
T-L-8Powiadamianie w systemach mobilnych2
T-L-9Analiza wydajności aplikacji mobilnej2
30
wykłady
T-W-1Konsumenckie mobilne systemy operacyjne2
T-W-2Komponenty aplikacji systemu Android6
T-W-3Metody interakcji z użytkownikiem2
T-W-4Wykorzystanie Material Design do projektowania interfejsów2
T-W-5Interfejsy komunikacyjne w urządzeniach mobilnych2
T-W-6Wykorzystanie sensorów2
T-W-7Sposoby przechowywania danych4
T-W-8Optymalizacja wykorzystania zasobów, obsługa uprawnień2
T-W-9Obsługa urządzeń typu wearables2
T-W-10Komunikacja z serwerami PUSH2
T-W-11Wydajność aplikacji mobilnej2
T-W-12Przykłady dobrych praktyk dla programwania systemów mobilnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-3Praca samodzielna i opracowanie sprawozdań z laboratoriów14
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury, przygotwanie do zaliczenia16
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadanych problemów, realizacja prostych projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.07.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - potrafi zdefiniować cechy systemów mobilnych - potrafi wymienić komponenty systemu Android, - zna zasady projektowania interfejsu użytkownika zgodne z założeniami danego systemu operacyjnego - potrafi określić cykl życia komponentów programistycznych systemu Android
I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-10, T-L-9, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.07.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi stworzyć aplikację na urządzenia mobilne wykorzystaującą czujniki, system GNSS, komunikującą się z innymi urządzeniami i światem zewnętrznym.
I_1A_U09, I_1A_U12C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-10, T-L-9, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.07.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość problemów z ochroną prywatności na urządzeniach mobilnych.
I_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.07.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - potrafi zdefiniować cechy systemów mobilnych - potrafi wymienić komponenty systemu Android, - zna zasady projektowania interfejsu użytkownika zgodne z założeniami danego systemu operacyjnego - potrafi określić cykl życia komponentów programistycznych systemu Android
2,0Student nie potrafi zdefiniować poszczególne komponenty systemu Android.
3,0Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android,
3,5Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia.
4,0Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia. Zna zasady projektowania interfejsu użytkownika dla systemów mobilnych.
4,5Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia. Zna zasady projektowania interfejsu użytkownika dla systemów mobilnych.
5,0Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia. Zna zasady projektowania interfejsu użytkownika dla systemów mobilnych, potrafi zaproponować odpowiednią architekturę aplikacji w zależności od aplikacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.07.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi stworzyć aplikację na urządzenia mobilne wykorzystaującą czujniki, system GNSS, komunikującą się z innymi urządzeniami i światem zewnętrznym.
2,0Student nie potrafi zaimplementować aplikacji zgodnie z cyklem życia komponentów.
3,0Student potrafi zaimplementować aplikację zgodne z cyklem życia komponentów
3,5Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki lub odbiornik GPS, albo aplikacja komunikuje się z innymi urządzeniami.
4,0Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki lub odbiornik GPS, i komunikuje się z innymi urządzeniami.
4,5Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki, odbiornik GPS, aplikacja komunikuje się z innymi urządzeniami.
5,0Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki, odbiornik GPS, aplikacja komunikuje się z innymi urządzeniami. Aplikacja zdudowana jest z godnie z zasadami Material Design.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.07.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość problemów z ochroną prywatności na urządzeniach mobilnych.
2,0Nie potrafi wymienić problemyów związanych z ochroną prywatności na urządzeniu mobilnym.
3,0Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności
3,5Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności.
4,0Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności oraz potrafi właściwie ocenić poziom ryzyka.
4,5Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności oraz potrafi właściwie ocenić poziom ryzyka.
5,0Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności oraz potrafi właściwie ocenić poziom ryzyka i zaproponować rozwiązania obniżające ryzyko.

Literatura podstawowa

  1. Kołakowski Jerzy, UMTS : system telefonii komórkowej trzeciej generacji, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
  2. Simon Aleksander, Sieci komórkowe GSM/GPRS : usługi i bezpieczeństwo, Xylab, Kraków, 2002
  3. Filo Grzegorz, Programowanie urządzeń mobilnych w języku Java : z przykładami dla systemu Android, Wydawnictwo PK, Kraków, 2016
  4. Marcin Płonkowski, Android Studio : tworzenie aplikacji mobilnych, Helion, 2018
  5. Sillars Doug, Wydajne aplikacje dla systemu Android : programuj szybko i efektywnie, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cykl życia komponentów aplikacji mobilnej4
T-L-2Interfejsy sieciowe w sytemach mobilnych2
T-L-3Wykorzystanie sensorów2
T-L-4Sposoby przechowywanie danych4
T-L-5Wykorzystanie systemów GNSS, analiza dokładności określenia pozycji4
T-L-6Lokalizacja punktu bezprzewodowego6
T-L-7Komunikacja pomiędzy urządzeniami mobilnymi4
T-L-8Powiadamianie w systemach mobilnych2
T-L-9Analiza wydajności aplikacji mobilnej2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konsumenckie mobilne systemy operacyjne2
T-W-2Komponenty aplikacji systemu Android6
T-W-3Metody interakcji z użytkownikiem2
T-W-4Wykorzystanie Material Design do projektowania interfejsów2
T-W-5Interfejsy komunikacyjne w urządzeniach mobilnych2
T-W-6Wykorzystanie sensorów2
T-W-7Sposoby przechowywania danych4
T-W-8Optymalizacja wykorzystania zasobów, obsługa uprawnień2
T-W-9Obsługa urządzeń typu wearables2
T-W-10Komunikacja z serwerami PUSH2
T-W-11Wydajność aplikacji mobilnej2
T-W-12Przykłady dobrych praktyk dla programwania systemów mobilnych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-3Praca samodzielna i opracowanie sprawozdań z laboratoriów14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury, przygotwanie do zaliczenia16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - potrafi zdefiniować cechy systemów mobilnych - potrafi wymienić komponenty systemu Android, - zna zasady projektowania interfejsu użytkownika zgodne z założeniami danego systemu operacyjnego - potrafi określić cykl życia komponentów programistycznych systemu Android
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
I_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
I_1A_W08Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie analizy, konfiguracji, integracji i bezpieczeństwa systemów i usług informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką programowania urządzeń mobilnych
C-2Zapoznanie z dobrymi praktykami przy tworzeniu intefejsu użytkownika w systemach mobilnych
Treści programoweT-W-1Konsumenckie mobilne systemy operacyjne
T-W-5Interfejsy komunikacyjne w urządzeniach mobilnych
T-W-3Metody interakcji z użytkownikiem
T-W-4Wykorzystanie Material Design do projektowania interfejsów
T-W-2Komponenty aplikacji systemu Android
T-W-6Wykorzystanie sensorów
T-W-7Sposoby przechowywania danych
T-W-8Optymalizacja wykorzystania zasobów, obsługa uprawnień
T-W-9Obsługa urządzeń typu wearables
T-L-1Cykl życia komponentów aplikacji mobilnej
T-L-3Wykorzystanie sensorów
T-L-2Interfejsy sieciowe w sytemach mobilnych
T-L-4Sposoby przechowywanie danych
T-L-5Wykorzystanie systemów GNSS, analiza dokładności określenia pozycji
T-L-6Lokalizacja punktu bezprzewodowego
T-L-7Komunikacja pomiędzy urządzeniami mobilnymi
T-L-8Powiadamianie w systemach mobilnych
T-W-10Komunikacja z serwerami PUSH
T-L-9Analiza wydajności aplikacji mobilnej
T-W-11Wydajność aplikacji mobilnej
T-W-12Przykłady dobrych praktyk dla programwania systemów mobilnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadanych problemów, realizacja prostych projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować poszczególne komponenty systemu Android.
3,0Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android,
3,5Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia.
4,0Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia. Zna zasady projektowania interfejsu użytkownika dla systemów mobilnych.
4,5Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia. Zna zasady projektowania interfejsu użytkownika dla systemów mobilnych.
5,0Student potrafi zdefiniować zastosowanie poszczególnych komponentów systemu Android, zna ich cykle życia. Zna zasady projektowania interfejsu użytkownika dla systemów mobilnych, potrafi zaproponować odpowiednią architekturę aplikacji w zależności od aplikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi stworzyć aplikację na urządzenia mobilne wykorzystaującą czujniki, system GNSS, komunikującą się z innymi urządzeniami i światem zewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
I_1A_U12Potrafi konfigurować systemy komputerowe i usługi, w zakresie bezpieczeństwa, sieci komputerowych, zasobów sprzętowych i oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką programowania urządzeń mobilnych
C-2Zapoznanie z dobrymi praktykami przy tworzeniu intefejsu użytkownika w systemach mobilnych
Treści programoweT-W-1Konsumenckie mobilne systemy operacyjne
T-W-5Interfejsy komunikacyjne w urządzeniach mobilnych
T-W-3Metody interakcji z użytkownikiem
T-W-4Wykorzystanie Material Design do projektowania interfejsów
T-W-2Komponenty aplikacji systemu Android
T-W-6Wykorzystanie sensorów
T-W-7Sposoby przechowywania danych
T-W-8Optymalizacja wykorzystania zasobów, obsługa uprawnień
T-W-9Obsługa urządzeń typu wearables
T-L-1Cykl życia komponentów aplikacji mobilnej
T-L-3Wykorzystanie sensorów
T-L-2Interfejsy sieciowe w sytemach mobilnych
T-L-4Sposoby przechowywanie danych
T-L-5Wykorzystanie systemów GNSS, analiza dokładności określenia pozycji
T-L-6Lokalizacja punktu bezprzewodowego
T-L-7Komunikacja pomiędzy urządzeniami mobilnymi
T-L-8Powiadamianie w systemach mobilnych
T-W-10Komunikacja z serwerami PUSH
T-L-9Analiza wydajności aplikacji mobilnej
T-W-11Wydajność aplikacji mobilnej
T-W-12Przykłady dobrych praktyk dla programwania systemów mobilnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadanych problemów, realizacja prostych projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementować aplikacji zgodnie z cyklem życia komponentów.
3,0Student potrafi zaimplementować aplikację zgodne z cyklem życia komponentów
3,5Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki lub odbiornik GPS, albo aplikacja komunikuje się z innymi urządzeniami.
4,0Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki lub odbiornik GPS, i komunikuje się z innymi urządzeniami.
4,5Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki, odbiornik GPS, aplikacja komunikuje się z innymi urządzeniami.
5,0Student potrafi zbudować aplikację wykorzystującą czujniki, odbiornik GPS, aplikacja komunikuje się z innymi urządzeniami. Aplikacja zdudowana jest z godnie z zasadami Material Design.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość problemów z ochroną prywatności na urządzeniach mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K06Jest świadomy społecznego i zawodowego kontekstu informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych, odpowiedzialnie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki w życiu zawodowym i codziennym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką programowania urządzeń mobilnych
C-2Zapoznanie z dobrymi praktykami przy tworzeniu intefejsu użytkownika w systemach mobilnych
Treści programoweT-W-1Konsumenckie mobilne systemy operacyjne
T-L-5Wykorzystanie systemów GNSS, analiza dokładności określenia pozycji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadanych problemów, realizacja prostych projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić problemyów związanych z ochroną prywatności na urządzeniu mobilnym.
3,0Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności
3,5Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności.
4,0Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności oraz potrafi właściwie ocenić poziom ryzyka.
4,5Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności oraz potrafi właściwie ocenić poziom ryzyka.
5,0Potrafi wymienić problemy związane z ochroną prywatności oraz potrafi właściwie ocenić poziom ryzyka i zaproponować rozwiązania obniżające ryzyko.