Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie oprogramowania
Specjalność Inżynieria komputerowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania
W-2Programowanie 2
W-3Narzędzia inżynierskie
W-4Zarządzanie informacją 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania2
T-L-2Wzorce architektoniczne i integracyjne6
T-L-3Wzorce projektowe6
T-L-4Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania2
T-L-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem4
T-L-6Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL.2
T-L-7Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST4
T-L-8Refaktoryzacja - techniki i narzędzia2
T-L-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność2
30
wykłady
T-W-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania2
T-W-2Wzorce architektoniczne i integracyjne6
T-W-3Wzorce projektowe6
T-W-4Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania2
T-W-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem4
T-W-6Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL.2
T-W-7Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST4
T-W-8Refaktoryzacja - techniki i narzędzia2
T-W-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Dodatkowa praca nad realizacją zadań17
A-L-3Udział w konsultacjach1
A-L-4Zaliczenie2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu17
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za ćwiczenia indywidualne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratoriów jako średnia ważona z ćwiczeń indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.05_W01
Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
I_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.05_U01
Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego
I_1A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.05_W01
Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
2,0
3,0Student potrafi rozróżniać wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
3,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,0Student potrafi rozróżniać wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
5,0Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania, potrafi wskazać szczegółowe ich zalety i wady oraz możliwości zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.05_U01
Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wybranych zadań prostego problemu inżynierskiego
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności
5,0Student potrafi dobrać i wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności

Literatura podstawowa

  1. Pressman R.S., Software Engineering: A Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2014, 8
  2. Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
  3. Beck K., Wzorce implementacyjne, Helion, 2014
  4. Erl T., SOA. Koncepcje, technologie i projektowanie, Helion, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Fowler M., Beck K., Brant J., Opdyke W., Roberts D., Gamma E., Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion, 2011
  2. Freeman E., Bates B., Sierra K., Robson E., Wzorce projektowe. Rusz głową!, Helion, 2010
  3. Martin R.C., Clean Architecture: A Craftsman's Guide to Software Structure and Design, Prentice-Hall, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania2
T-L-2Wzorce architektoniczne i integracyjne6
T-L-3Wzorce projektowe6
T-L-4Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania2
T-L-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem4
T-L-6Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL.2
T-L-7Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST4
T-L-8Refaktoryzacja - techniki i narzędzia2
T-L-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania2
T-W-2Wzorce architektoniczne i integracyjne6
T-W-3Wzorce projektowe6
T-W-4Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania2
T-W-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem4
T-W-6Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL.2
T-W-7Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST4
T-W-8Refaktoryzacja - techniki i narzędzia2
T-W-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Dodatkowa praca nad realizacją zadań17
A-L-3Udział w konsultacjach1
A-L-4Zaliczenie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu17
A-W-3Udział w konsultacjach1
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D01.05_W01Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania
Treści programoweT-W-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania
T-W-2Wzorce architektoniczne i integracyjne
T-W-3Wzorce projektowe
T-W-4Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania
T-W-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem
T-W-6Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL.
T-W-7Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST
T-W-8Refaktoryzacja - techniki i narzędzia
T-W-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróżniać wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
3,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,0Student potrafi rozróżniać wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
5,0Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania, potrafi wskazać szczegółowe ich zalety i wady oraz możliwości zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D01.05_U01Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania
Treści programoweT-L-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania
T-L-2Wzorce architektoniczne i integracyjne
T-L-3Wzorce projektowe
T-L-4Prototypowanie - techniki, narzędzia, praktyczne zastosowania
T-L-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem
T-L-6Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL.
T-L-7Architektura SOA - WS* (SOAP, WSDL, UDDI, BPEL) & REST
T-L-8Refaktoryzacja - techniki i narzędzia
T-L-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za ćwiczenia indywidualne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratoriów jako średnia ważona z ćwiczeń indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wybranych zadań prostego problemu inżynierskiego
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności
5,0Student potrafi dobrać i wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności