Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Komunikacja bezprzewodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja bezprzewodowa
Specjalność Inżynieria komputerowa
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Algebra liniowa
W-2Matematyka stosowana ze statystyką 1
W-3Transmisja danych
W-4Technika cyfrowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw i zasad bezprzewodowej transmisji danych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania warstwy fizycznej w systemach przesyłu informacji drogą bezprzewodową.
C-3Opanowanie własności istniejących technik i systemów wykorzystywanych w komunikacji drogą radiową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego dla modulatorów BPSK oraz QPSK w środowisku MATLAB/Simulink.4
T-L-2Budowa modelu systemu MSK (modulator i demodulator) oraz badania symulacyjne.4
T-L-3Budowa modeli oraz analiza własności systemów modulacji QAM-8 oraz QAM-16.4
T-L-4Projekt i budowa modeli generatorów kodów rozpraszających Golda oraz Walsha-Hadamarda.4
T-L-5Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla bezpośredniego rozpraszania widma (DSSS).4
T-L-6Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla systemu FHSS.4
T-L-7Projekt modelu dla systemu transmisyjnego CDMA. Badania wpływu zakłóceń transmisyjnych na wydajność pracy systemu.4
T-L-8Zaliczenie przedmiotu2
30
wykłady
T-W-1Komunikacja bezprzewodowa: podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Problematyka antenowa. Kodowanie przestrzenno-czasowe.4
T-W-3Podstawowe charakterystyki systemów komunikacji bezprzewodowej.2
T-W-4Modulacje stosowane w systemach transmisji bezprzewodowej. Transmisja danych z poszerzonym widmem.4
T-W-5Systemy radiokomunikacyjne: systemy przywoławcze, trankingowe, systemy telefonii bezsznurowej.2
T-W-6Systemy i standardy telefonii GSM.2
T-W-7Bezprzewodowe sieci komputerowe. Standardy IEEE802.11a-n, IEEE802.15.1, IEEE802.15.4, IEEE802.15.3a, IEEE802.16a,e.4
T-W-8Systemy łączności satelitarnej.2
T-W-9Identyfikacja RFID.2
T-W-10Systemy nawigacji satelitarnej.2
T-W-11Koncepcja Software Radio.2
T-W-12Przyszłe systemy komunikacji bezprzewodowej2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań18
A-L-3Udział w konsultacjach.2
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Udział w zaliczeniu przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny przeprowadzonych badań symulacyjnych zrealizowanych układów wchodzących skład systemów komunikacji bezprzewodowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.03.2_W01
Student rozróżnia i dobiera omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej.
I_1A_W03, I_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.03.2_U01
Student potrafi wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Potrafi dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
I_1A_U12C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.03.2_W01
Student rozróżnia i dobiera omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej.
2,0Brak spełnienia wymogów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi dokonać podstawowej charakterystyki systemów realizujących komunikację bezprzewodową. Dysponuje wiedzą o zasadach transmisji bezprzewodowej i jej własnościach i ograniczeniach.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz zna rodzaje i charakterystykę cyfrowych modulacji stosowanych w transmisji bezprzewodowej.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafiomówić architekturę systemu GSM oraz umie rozróżniać i porównać standardy stosowane w bezprzewodowych sieciach komputerowych.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz zna zasady pracy satelitarnych systemów komunikacyjnych. Potrafi wyjaśnić zasadę działania i architekturę systemu RFID.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz potrafi proponować i uzasadniać dobór odpowiednich bezprzewodowych rozwiązań transmisyjnych w zależności od oczekiwań i ograniczeń określonej sytuacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.03.2_U01
Student potrafi wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Potrafi dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Zna strukturę modulatora kwadraturowego. Potrafi zbudować model symulacyjny dla modulacji BPSK oraz QPSK, wykonać symulację i omówić zasadę działania.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz potrafi zbudować model modulatora MSK, przeprowadzić badania i omówić uzyskane rezultaty. Potrafi zbudować modele symulacyjne modulatorów QAM oraz przeprowadzić jego analizę działania.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz umie zbudować modele symulacyjne ciągów rozpraszających Golda i Walsha-Hadamarda i przeprowadzić analizę korelacyjną.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz potrafi zbudować model systemu DSSS oraz FHSS oraz przeprowadzić symulację.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz wykonał projekt systemu CDMA oraz przeprowadził jego symulację.

Literatura podstawowa

  1. W. Hołubowicz, P. Płuciennik, A. Różański, Systemy łączności bezprzewodowej, Wydawnictwo Holkom, Poznań, 1997
  2. K. Wesołowski, Systemy radiokomunikacji ruchomej, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998
  3. W. Hołubowicz, P. Płóciennik, GSM – cyfrowy system telefonii komórkowej, Wydawnictwo EFP, Poznań, 1995
  4. R. Zienkiewicz, Telefony komórkowe GSM i DCS, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999
  5. B. Zieliński, Bezprzewodowe sieci komputerowe, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2000
  6. A. Simon, M. Walczyk, Sieci komórkowe GSM/GPRS. Usługi i bezpieczeństwo, Wydawnictwo Xylab, Kraków, 2002
  7. A. Cariow, T. Mąka, Wprowadzenie do modelowania sygnałów telekomunikacyjnych w środowisku Matlab-Simulink, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego dla modulatorów BPSK oraz QPSK w środowisku MATLAB/Simulink.4
T-L-2Budowa modelu systemu MSK (modulator i demodulator) oraz badania symulacyjne.4
T-L-3Budowa modeli oraz analiza własności systemów modulacji QAM-8 oraz QAM-16.4
T-L-4Projekt i budowa modeli generatorów kodów rozpraszających Golda oraz Walsha-Hadamarda.4
T-L-5Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla bezpośredniego rozpraszania widma (DSSS).4
T-L-6Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla systemu FHSS.4
T-L-7Projekt modelu dla systemu transmisyjnego CDMA. Badania wpływu zakłóceń transmisyjnych na wydajność pracy systemu.4
T-L-8Zaliczenie przedmiotu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Komunikacja bezprzewodowa: podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Problematyka antenowa. Kodowanie przestrzenno-czasowe.4
T-W-3Podstawowe charakterystyki systemów komunikacji bezprzewodowej.2
T-W-4Modulacje stosowane w systemach transmisji bezprzewodowej. Transmisja danych z poszerzonym widmem.4
T-W-5Systemy radiokomunikacyjne: systemy przywoławcze, trankingowe, systemy telefonii bezsznurowej.2
T-W-6Systemy i standardy telefonii GSM.2
T-W-7Bezprzewodowe sieci komputerowe. Standardy IEEE802.11a-n, IEEE802.15.1, IEEE802.15.4, IEEE802.15.3a, IEEE802.16a,e.4
T-W-8Systemy łączności satelitarnej.2
T-W-9Identyfikacja RFID.2
T-W-10Systemy nawigacji satelitarnej.2
T-W-11Koncepcja Software Radio.2
T-W-12Przyszłe systemy komunikacji bezprzewodowej2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań18
A-L-3Udział w konsultacjach.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Udział w zaliczeniu przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D01.03.2_W01Student rozróżnia i dobiera omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
I_1A_W08Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie analizy, konfiguracji, integracji i bezpieczeństwa systemów i usług informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw i zasad bezprzewodowej transmisji danych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania warstwy fizycznej w systemach przesyłu informacji drogą bezprzewodową.
C-3Opanowanie własności istniejących technik i systemów wykorzystywanych w komunikacji drogą radiową.
Treści programoweT-W-1Komunikacja bezprzewodowa: podstawowe pojęcia i definicje.
T-W-2Problematyka antenowa. Kodowanie przestrzenno-czasowe.
T-W-3Podstawowe charakterystyki systemów komunikacji bezprzewodowej.
T-W-4Modulacje stosowane w systemach transmisji bezprzewodowej. Transmisja danych z poszerzonym widmem.
T-W-5Systemy radiokomunikacyjne: systemy przywoławcze, trankingowe, systemy telefonii bezsznurowej.
T-W-6Systemy i standardy telefonii GSM.
T-W-7Bezprzewodowe sieci komputerowe. Standardy IEEE802.11a-n, IEEE802.15.1, IEEE802.15.4, IEEE802.15.3a, IEEE802.16a,e.
T-W-8Systemy łączności satelitarnej.
T-W-9Identyfikacja RFID.
T-W-10Systemy nawigacji satelitarnej.
T-W-11Koncepcja Software Radio.
T-W-12Przyszłe systemy komunikacji bezprzewodowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia wymogów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi dokonać podstawowej charakterystyki systemów realizujących komunikację bezprzewodową. Dysponuje wiedzą o zasadach transmisji bezprzewodowej i jej własnościach i ograniczeniach.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz zna rodzaje i charakterystykę cyfrowych modulacji stosowanych w transmisji bezprzewodowej.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafiomówić architekturę systemu GSM oraz umie rozróżniać i porównać standardy stosowane w bezprzewodowych sieciach komputerowych.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz zna zasady pracy satelitarnych systemów komunikacyjnych. Potrafi wyjaśnić zasadę działania i architekturę systemu RFID.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz potrafi proponować i uzasadniać dobór odpowiednich bezprzewodowych rozwiązań transmisyjnych w zależności od oczekiwań i ograniczeń określonej sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D01.03.2_U01Student potrafi wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Potrafi dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12Potrafi konfigurować systemy komputerowe i usługi, w zakresie bezpieczeństwa, sieci komputerowych, zasobów sprzętowych i oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw i zasad bezprzewodowej transmisji danych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania warstwy fizycznej w systemach przesyłu informacji drogą bezprzewodową.
C-3Opanowanie własności istniejących technik i systemów wykorzystywanych w komunikacji drogą radiową.
Treści programoweT-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego dla modulatorów BPSK oraz QPSK w środowisku MATLAB/Simulink.
T-L-2Budowa modelu systemu MSK (modulator i demodulator) oraz badania symulacyjne.
T-L-3Budowa modeli oraz analiza własności systemów modulacji QAM-8 oraz QAM-16.
T-L-4Projekt i budowa modeli generatorów kodów rozpraszających Golda oraz Walsha-Hadamarda.
T-L-5Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla bezpośredniego rozpraszania widma (DSSS).
T-L-6Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla systemu FHSS.
T-L-7Projekt modelu dla systemu transmisyjnego CDMA. Badania wpływu zakłóceń transmisyjnych na wydajność pracy systemu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny przeprowadzonych badań symulacyjnych zrealizowanych układów wchodzących skład systemów komunikacji bezprzewodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Zna strukturę modulatora kwadraturowego. Potrafi zbudować model symulacyjny dla modulacji BPSK oraz QPSK, wykonać symulację i omówić zasadę działania.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz potrafi zbudować model modulatora MSK, przeprowadzić badania i omówić uzyskane rezultaty. Potrafi zbudować modele symulacyjne modulatorów QAM oraz przeprowadzić jego analizę działania.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz umie zbudować modele symulacyjne ciągów rozpraszających Golda i Walsha-Hadamarda i przeprowadzić analizę korelacyjną.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz potrafi zbudować model systemu DSSS oraz FHSS oraz przeprowadzić symulację.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz wykonał projekt systemu CDMA oraz przeprowadził jego symulację.