Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)

Sylabus przedmiotu Sieci złożone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sieci złożone
Specjalność Inteligencja obliczeniowa
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy przetwarzania struktur sieciowych2
T-L-2Narzędzia do wizualizacji sieci2
T-L-3Analizy teoretycznych modeli sieci2
T-L-4Wyznaczanie i analizy metryk sieci2
T-L-5Algorytmy rozpoznawania motywów sieciach2
T-L-6Analizy sieci dynamicznych2
T-L-7Analizy sieci wielowarstwowych2
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych2
T-L-9Podstawy modelowanie procesów propagacji informacji2
T-L-10Badanie sieci rzeczywistych2
20
wykłady
T-W-1Matematyczne podstawy sieci złożonych2
T-W-2Teoretyczne modele sieci złożonych2
T-W-3Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci2
T-W-4Algorytmy rozpoznawania motywów w sieciach2
T-W-5Modele sieci dynamicznych2
T-W-6Modele sieci wielowarstwowych2
T-W-7Dyfuzja informacji w sieciach złożonych2
T-W-8Metody inicjowania i oddziaływania na procesy dyfuzji informacji2
T-W-9Modelowanie współbieżnych procesów propagacji informacji2
T-W-10Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie sprawozdań28
A-L-3Konsultacje do laboratoriów2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia26
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D01.06_W01
Wiedza w zakresie modelowania i analizy sieci złożonych
I_2A_W10, I_2A_W06C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
I_2A_D01.06_W02
Wiedza w zakresie modelowania procesów w sieciach złożonych
I_2A_W04, I_2A_W02C-1, C-2T-L-6, T-L-8, T-W-3, T-W-5, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D01.06_U01
Umiejętność modelowania i analizy sieci złożonych
I_2A_U12, I_2A_U04C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
I_2A_D01.06_U02
Posiada umiejętność modelowania procesów w sieciach złożonych
I_2A_U15, I_2A_U12C-1, C-2T-L-6, T-L-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D01.06_K01
Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
I_2A_K05, I_2A_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_D01.06_W01
Wiedza w zakresie modelowania i analizy sieci złożonych
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia związane z tematyką sieci złożonych. Zna podstawowe metody analizy sieci złożonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D01.06_W02
Wiedza w zakresie modelowania procesów w sieciach złożonych
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia związane z tematyką modelowania procesów w sieciach złożnych. Zna podstawowe metody modelowania procesów w sieciach złożnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_D01.06_U01
Umiejętność modelowania i analizy sieci złożonych
2,0
3,0Potrafi wykorzystać podstawowe metody analizy sieci złożonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D01.06_U02
Posiada umiejętność modelowania procesów w sieciach złożonych
2,0
3,0Potrafi wykorzystać podstawowe metody modelowania procesów w sieciach złożonych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_D01.06_K01
Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fronczak A., Fronczak P., Świat sieci złożonych, PWN, Warszawa, 2009
  2. Zuhair M., Kadry S., Python for Graph and Network Analysis, Springer, Berlin, 2017
  3. Hanneman R.A., Riddle M., Introduction to social network methods, Riverside, Los Angeles, 2005
  4. Barabási A.L., Network science, Cambridge university press, Cambridge, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Newman M., Barabasi A.L., Watts D. J., The structure and dynamics of networks, Princeton University Press, Princeton, 2011
  2. Newman M., Networks, Oxford University Press, Oxford, 2018
  3. Kiss I.Z., Miller J.C., Simon P.L., Mathematics of Epidemics on Networks: From Exact to Approximate Models, Springer, Berlin, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy przetwarzania struktur sieciowych2
T-L-2Narzędzia do wizualizacji sieci2
T-L-3Analizy teoretycznych modeli sieci2
T-L-4Wyznaczanie i analizy metryk sieci2
T-L-5Algorytmy rozpoznawania motywów sieciach2
T-L-6Analizy sieci dynamicznych2
T-L-7Analizy sieci wielowarstwowych2
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych2
T-L-9Podstawy modelowanie procesów propagacji informacji2
T-L-10Badanie sieci rzeczywistych2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Matematyczne podstawy sieci złożonych2
T-W-2Teoretyczne modele sieci złożonych2
T-W-3Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci2
T-W-4Algorytmy rozpoznawania motywów w sieciach2
T-W-5Modele sieci dynamicznych2
T-W-6Modele sieci wielowarstwowych2
T-W-7Dyfuzja informacji w sieciach złożonych2
T-W-8Metody inicjowania i oddziaływania na procesy dyfuzji informacji2
T-W-9Modelowanie współbieżnych procesów propagacji informacji2
T-W-10Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie sprawozdań28
A-L-3Konsultacje do laboratoriów2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia26
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D01.06_W01Wiedza w zakresie modelowania i analizy sieci złożonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W10Rozumie oddziaływanie nauki i techniki, w tym informatyki, na kształtowanie postaw społecznych i dostrzega znaczenie konieczności wykorzystania różnych obszarów wiedzy w rozwoju społeczeństwa
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych
Treści programoweT-L-1Podstawy przetwarzania struktur sieciowych
T-L-3Analizy teoretycznych modeli sieci
T-L-4Wyznaczanie i analizy metryk sieci
T-L-5Algorytmy rozpoznawania motywów sieciach
T-L-6Analizy sieci dynamicznych
T-L-7Analizy sieci wielowarstwowych
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych
T-L-9Podstawy modelowanie procesów propagacji informacji
T-W-1Matematyczne podstawy sieci złożonych
T-W-2Teoretyczne modele sieci złożonych
T-W-3Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci
T-W-4Algorytmy rozpoznawania motywów w sieciach
T-W-5Modele sieci dynamicznych
T-W-6Modele sieci wielowarstwowych
T-W-7Dyfuzja informacji w sieciach złożonych
T-W-8Metody inicjowania i oddziaływania na procesy dyfuzji informacji
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia związane z tematyką sieci złożonych. Zna podstawowe metody analizy sieci złożonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D01.06_W02Wiedza w zakresie modelowania procesów w sieciach złożonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma rozszerzoną wiedzę o problemach, zadaniach i algorytmach analizy, przetwarzania oraz eksploracji danych
I_2A_W02Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych
Treści programoweT-L-6Analizy sieci dynamicznych
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych
T-W-3Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci
T-W-5Modele sieci dynamicznych
T-W-10Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia związane z tematyką modelowania procesów w sieciach złożnych. Zna podstawowe metody modelowania procesów w sieciach złożnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D01.06_U01Umiejętność modelowania i analizy sieci złożonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U12Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w wybranym obszarze informatyki zarówno środowisku zawodowym jak i innych kręgach odbiorców
I_2A_U04Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych
Treści programoweT-L-1Podstawy przetwarzania struktur sieciowych
T-L-3Analizy teoretycznych modeli sieci
T-L-4Wyznaczanie i analizy metryk sieci
T-L-5Algorytmy rozpoznawania motywów sieciach
T-L-6Analizy sieci dynamicznych
T-L-7Analizy sieci wielowarstwowych
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych
T-L-9Podstawy modelowanie procesów propagacji informacji
T-W-1Matematyczne podstawy sieci złożonych
T-W-2Teoretyczne modele sieci złożonych
T-W-3Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci
T-W-4Algorytmy rozpoznawania motywów w sieciach
T-W-5Modele sieci dynamicznych
T-W-6Modele sieci wielowarstwowych
T-W-7Dyfuzja informacji w sieciach złożonych
T-W-8Metody inicjowania i oddziaływania na procesy dyfuzji informacji
T-W-10Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać podstawowe metody analizy sieci złożonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D01.06_U02Posiada umiejętność modelowania procesów w sieciach złożonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U15Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U12Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w wybranym obszarze informatyki zarówno środowisku zawodowym jak i innych kręgach odbiorców
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych
Treści programoweT-L-6Analizy sieci dynamicznych
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych
T-W-5Modele sieci dynamicznych
T-W-6Modele sieci wielowarstwowych
T-W-10Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać podstawowe metody modelowania procesów w sieciach złożonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_D01.06_K01Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Jest gotów do pełnienia różnych ról zawodowych, ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół oraz wspólnie realizowane zadania, świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych
Treści programoweT-L-1Podstawy przetwarzania struktur sieciowych
T-L-3Analizy teoretycznych modeli sieci
T-L-4Wyznaczanie i analizy metryk sieci
T-L-5Algorytmy rozpoznawania motywów sieciach
T-L-6Analizy sieci dynamicznych
T-L-7Analizy sieci wielowarstwowych
T-L-8Systemy agentowe w modelowaniu zjawisk sieciowych
T-L-9Podstawy modelowanie procesów propagacji informacji
T-W-1Matematyczne podstawy sieci złożonych
T-W-2Teoretyczne modele sieci złożonych
T-W-3Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci
T-W-4Algorytmy rozpoznawania motywów w sieciach
T-W-5Modele sieci dynamicznych
T-W-6Modele sieci wielowarstwowych
T-W-7Dyfuzja informacji w sieciach złożonych
T-W-8Metody inicjowania i oddziaływania na procesy dyfuzji informacji
T-W-10Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0