Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: Inteligencja obliczeniowa

Sylabus przedmiotu Zespołowy projekt badawczy 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zespołowy projekt badawczy 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Kolegium Dziekańskie
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 26 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu przygotowanie studenta do prowadzenia badań w ramach informatyki, celem dodatkowym jest doskonalenie umiejętniości pracy zespołowej oraz nabywanie doświadczenia w realizacji projektów inżynierskich z zakresu informatyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wybór i ustalenie tematyki projektu.2
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: określenie problemu badawczego, wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji rozwiązania, ustalenie założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia, raportu z badań. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych. Tematyka projektów powinna odnosić się do obszarów w któych na Wydziale prowadzone są badania naukowe na odpowiednim poziomie. Przykładowo może ona dotyczyć takich zagadnień jak np.: programowanie równoległe i rozproszone, modelowanie sieci złożonych i systemów, sztuczna inteligencja, widzenie komputerowe, uczenie maszynowe, obrazowanie komputerowe, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa, projektowanie interfejsów użytkownika. Dopuszczalne jest rozłożenie projektu na dwa semestry jednak w takiej sytuacji w jednym semestrze musi być wykonana funkcjonalnie zamknięta część projektu.22
T-P-3Prezentacje projektów na forum grupy.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-P-2Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu.10
A-P-3Implementacja projektu - praca własna29
A-P-4Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu.10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Projekt zespołowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna projektu, raportu z badań, dokumentacji projektowej oraz prezentacji wykonanego projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena kolejnych etapów realicacji projektu oraz pracy studenta w trakcie zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania studenta do realizacji zadań projektowych.

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C05_U01
Student jest umie realizować zespołowe projekty badawcze w obszarze informatyki.
I_2A_U01, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U08, I_2A_U09C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C05_U01
Student jest umie realizować zespołowe projekty badawcze w obszarze informatyki.
2,0
3,0Student zrealizował projekt z akceptowalnym poziomem odstępstw od założeń początkowych, minimalny akceptowalny poziom skomplikownia zadania projketowego.
3,5Student zrealizował projekt z zgodnie z załóżeniami, minimalny akceptowalny stopień skomplikownia zadania projektowego.
4,0Student zrealizował projekt z niewielkimi odstępstwami od założeń początkowych, średni stopień skomplikownia zadani projketowego.
4,5Student zrealizował projekt z niewielkimi odstępstwami od założeń początkowych, wysoki stopień skomplikownia zadani projketowego.
5,0Student zrealizował w pełni zgodnie z załóżeniami, wysoki stopień skomplikownia zadani projketowego.

Literatura podstawowa

  1. Karl Ulrich, Steven Eppinger, Product Design and Development, McGraw-Hill/Irwin, 1998
  2. Robert K. Wysocki, Efektywne Zarządzanie Projektami, ONE PRESS / HELION, 2018
  3. Michał Trocki, Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybór i ustalenie tematyki projektu.2
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: określenie problemu badawczego, wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji rozwiązania, ustalenie założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia, raportu z badań. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych. Tematyka projektów powinna odnosić się do obszarów w któych na Wydziale prowadzone są badania naukowe na odpowiednim poziomie. Przykładowo może ona dotyczyć takich zagadnień jak np.: programowanie równoległe i rozproszone, modelowanie sieci złożonych i systemów, sztuczna inteligencja, widzenie komputerowe, uczenie maszynowe, obrazowanie komputerowe, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa, projektowanie interfejsów użytkownika. Dopuszczalne jest rozłożenie projektu na dwa semestry jednak w takiej sytuacji w jednym semestrze musi być wykonana funkcjonalnie zamknięta część projektu.22
T-P-3Prezentacje projektów na forum grupy.2
26

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-P-2Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu.10
A-P-3Implementacja projektu - praca własna29
A-P-4Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu.10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C05_U01Student jest umie realizować zespołowe projekty badawcze w obszarze informatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U01Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U04Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U05Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów z uwzględnieniem ich pozatechnicznego kontekstu
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_U09Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu przygotowanie studenta do prowadzenia badań w ramach informatyki, celem dodatkowym jest doskonalenie umiejętniości pracy zespołowej oraz nabywanie doświadczenia w realizacji projektów inżynierskich z zakresu informatyki.
Treści programoweT-P-1Wybór i ustalenie tematyki projektu.
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: określenie problemu badawczego, wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji rozwiązania, ustalenie założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia, raportu z badań. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych. Tematyka projektów powinna odnosić się do obszarów w któych na Wydziale prowadzone są badania naukowe na odpowiednim poziomie. Przykładowo może ona dotyczyć takich zagadnień jak np.: programowanie równoległe i rozproszone, modelowanie sieci złożonych i systemów, sztuczna inteligencja, widzenie komputerowe, uczenie maszynowe, obrazowanie komputerowe, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa, projektowanie interfejsów użytkownika. Dopuszczalne jest rozłożenie projektu na dwa semestry jednak w takiej sytuacji w jednym semestrze musi być wykonana funkcjonalnie zamknięta część projektu.
T-P-3Prezentacje projektów na forum grupy.
Metody nauczaniaM-1Projekt zespołowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna projektu, raportu z badań, dokumentacji projektowej oraz prezentacji wykonanego projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena kolejnych etapów realicacji projektu oraz pracy studenta w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zrealizował projekt z akceptowalnym poziomem odstępstw od założeń początkowych, minimalny akceptowalny poziom skomplikownia zadania projketowego.
3,5Student zrealizował projekt z zgodnie z załóżeniami, minimalny akceptowalny stopień skomplikownia zadania projektowego.
4,0Student zrealizował projekt z niewielkimi odstępstwami od założeń początkowych, średni stopień skomplikownia zadani projketowego.
4,5Student zrealizował projekt z niewielkimi odstępstwami od założeń początkowych, wysoki stopień skomplikownia zadani projketowego.
5,0Student zrealizował w pełni zgodnie z załóżeniami, wysoki stopień skomplikownia zadani projketowego.