Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Język Python:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język Python
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 26 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wprowadzenie do informatyki
W-2Programowanie 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów i składnią języka Python.
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Python.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy. Uruchamianie programów.1
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu proceduralnym.4
T-L-3Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python.4
T-L-4Ćwiczenia w korzystaniu z pakietów. Tworzenie i użycie własnych modułów i pakietów.2
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu obiektowym. Tworzenie własnych typów danych. Tworzenie własnych kolekcji.4
T-L-6Ćwiczenia w odczycie i zapisie plików tekstowych, binarnych i XML.2
T-L-7Opracowanie programów realizujących obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem bibliotek Numpy i Scipy.2
T-L-8Wizualizacja wyników obliczeń - ćwiczenia w użyciu biblioteki Matplotlib.2
T-L-9Testowanie programów w języku Python.2
T-L-10Ćwiczenia w programowaniu GUI. Projekt końcowy.2
T-L-11Zaliczenie laboratorium.1
26
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje o języku Python – instalacja, tworzenie i uruchamianie programów, instalacja bibliotek.1
T-W-2Krótkie wprowadzenie do programowania proceduralnego: - podstawowe typy zmiennych, - podstawowe złożone typy danych – kolekcje, - operatory logiczne i arytmetyczne, - polecenia sterujące przebiegiem programu, - tworzenie i wywoływanie funkcji, - operacje wejścia-wyjścia.1
T-W-3Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki).1
T-W-4Rozszerzenie wiadomości o poleceniach sterujących przebiegiem programu (polecenie warunkowe, pętle, obsługa wyjątków). Funkcje użytkownika.1
T-W-5Moduły i pakiety. Przegląd biblioteki standardowej Pythona.1
T-W-6Programowanie zorientowane obiektowo – klasy, atrybuty, metody. Dziedziczenie klas i polimorfizm. Tworzenie własnych typów danych i kolekcji. Dekoratory klas.1
T-W-7Obsługa plików – zapis i odczyt plików binarnych, tekstowych i XML.1
T-W-8Wprowadzenie do obliczeń inżynierskich w języku Python – podstawowe informacje o korzystaniu z bibliotek Numpy, Scipy, Matplotlib.1
T-W-9Usuwanie błędów, testowanie i profilowanie programu.1
T-W-10Zaliczenie wykładu.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Konsultacje do laboratorium.5
A-L-3Samodzielna realizacja projektów i zadań domowych.39
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratorium.5
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje do wykładu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu.11
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Python

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena zaliczeń pisemnych i praktycznych
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C09.1_W01
Student zna i rozumie składnię języka programowania Python.
I_1A_W04, I_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1S-1
I_1A_C09.1_W02
Student posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka Python.
I_1A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C09.1_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python.
I_1A_U06, I_1A_U09C-2T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
I_1A_C09.1_U02
Student potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu.
I_1A_U06, I_1A_U09C-2T-L-10, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
I_1A_C09.1_U03
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
I_1A_U06, I_1A_U09C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C09.1_W01
Student zna i rozumie składnię języka programowania Python.
2,0
3,0Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym.
3,5Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym. Zna proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych.
4,0Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu dobrym. Zna dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich.
4,5Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich.
5,0Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich. Umie ocenić jakość programu oraz zna sposoby optymalizacji kodu.
I_1A_C09.1_W02
Student posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka Python.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka Python.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka Python. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych.
4,0Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych.
4,5Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek.
5,0Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu bardzo dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C09.1_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python.
3,5Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych.
4,0Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych.
4,5Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. Umie utworzyć własne typy danych i kolekcji.
5,0Student biegle projektuje i implementuje dowolnie złożone algorytmy w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. Umie utworzyć własne typy danych i kolekcji.
I_1A_C09.1_U02
Student potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu.
2,0
3,0Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python.
3,5Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych.
4,0Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe.
4,5Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. Umie tworzyć i wykorzystać własne biblioteki.
5,0Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu bardzo dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. Umie tworzyć i wykorzystać własne biblioteki.
I_1A_C09.1_U03
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
2,0
3,0Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python.
3,5Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach standardowych.
4,0Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów.
4,5Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów oraz wie jak je poprawić.
5,0Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów oraz wie jak je poprawić. Umie optymalizować kod programu.

Literatura podstawowa

  1. M. Summerfield, Python 3. Kompletne wprowadzenie do programowania., Helion, Gliwice, 2010
  2. M. Gorelick, I. Ozsvald, Python. Programuj szybko i wydajnie., Helion, 2015
  3. L. Ramalho, Zaawansowany Python. Jasne, zwięzłe i efektywne programowanie., APN Promise, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Python documentation – Tutorial, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2018
  2. Python documentation – Language reference, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2018
  3. Python documentation – Library reference, dostępna on-line: http:// docs.python.org/3/, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy. Uruchamianie programów.1
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu proceduralnym.4
T-L-3Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python.4
T-L-4Ćwiczenia w korzystaniu z pakietów. Tworzenie i użycie własnych modułów i pakietów.2
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu obiektowym. Tworzenie własnych typów danych. Tworzenie własnych kolekcji.4
T-L-6Ćwiczenia w odczycie i zapisie plików tekstowych, binarnych i XML.2
T-L-7Opracowanie programów realizujących obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem bibliotek Numpy i Scipy.2
T-L-8Wizualizacja wyników obliczeń - ćwiczenia w użyciu biblioteki Matplotlib.2
T-L-9Testowanie programów w języku Python.2
T-L-10Ćwiczenia w programowaniu GUI. Projekt końcowy.2
T-L-11Zaliczenie laboratorium.1
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje o języku Python – instalacja, tworzenie i uruchamianie programów, instalacja bibliotek.1
T-W-2Krótkie wprowadzenie do programowania proceduralnego: - podstawowe typy zmiennych, - podstawowe złożone typy danych – kolekcje, - operatory logiczne i arytmetyczne, - polecenia sterujące przebiegiem programu, - tworzenie i wywoływanie funkcji, - operacje wejścia-wyjścia.1
T-W-3Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki).1
T-W-4Rozszerzenie wiadomości o poleceniach sterujących przebiegiem programu (polecenie warunkowe, pętle, obsługa wyjątków). Funkcje użytkownika.1
T-W-5Moduły i pakiety. Przegląd biblioteki standardowej Pythona.1
T-W-6Programowanie zorientowane obiektowo – klasy, atrybuty, metody. Dziedziczenie klas i polimorfizm. Tworzenie własnych typów danych i kolekcji. Dekoratory klas.1
T-W-7Obsługa plików – zapis i odczyt plików binarnych, tekstowych i XML.1
T-W-8Wprowadzenie do obliczeń inżynierskich w języku Python – podstawowe informacje o korzystaniu z bibliotek Numpy, Scipy, Matplotlib.1
T-W-9Usuwanie błędów, testowanie i profilowanie programu.1
T-W-10Zaliczenie wykładu.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Konsultacje do laboratorium.5
A-L-3Samodzielna realizacja projektów i zadań domowych.39
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratorium.5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje do wykładu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu.11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C09.1_W01Student zna i rozumie składnię języka programowania Python.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
I_1A_W02Posiada wiedzę w zakresie projektowania, analizy i implementacji algorytmów, struktur danych oraz konstrukcji programistycznych, zna podstawowe problemy algorytmiczne występujące w obszarze informatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów i składnią języka Python.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje o języku Python – instalacja, tworzenie i uruchamianie programów, instalacja bibliotek.
T-W-2Krótkie wprowadzenie do programowania proceduralnego: - podstawowe typy zmiennych, - podstawowe złożone typy danych – kolekcje, - operatory logiczne i arytmetyczne, - polecenia sterujące przebiegiem programu, - tworzenie i wywoływanie funkcji, - operacje wejścia-wyjścia.
T-W-3Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki).
T-W-4Rozszerzenie wiadomości o poleceniach sterujących przebiegiem programu (polecenie warunkowe, pętle, obsługa wyjątków). Funkcje użytkownika.
T-W-5Moduły i pakiety. Przegląd biblioteki standardowej Pythona.
T-W-6Programowanie zorientowane obiektowo – klasy, atrybuty, metody. Dziedziczenie klas i polimorfizm. Tworzenie własnych typów danych i kolekcji. Dekoratory klas.
T-W-7Obsługa plików – zapis i odczyt plików binarnych, tekstowych i XML.
T-W-9Usuwanie błędów, testowanie i profilowanie programu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym.
3,5Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu podstawowym. Zna proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych.
4,0Student zna i rozumie składnię języka programowania Python w stopniu dobrym. Zna dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich.
4,5Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich.
5,0Student biegle zna i rozumie składnię języka programowania Python. Zna bardzo dobrze proste i złożone typy danych dostępne w bibliotekach standardowych. Zna biblioteki języka wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich. Umie ocenić jakość programu oraz zna sposoby optymalizacji kodu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C09.1_W02Student posiada wiedzę na temat wybranych bibliotek języka Python.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów i składnią języka Python.
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje o języku Python – instalacja, tworzenie i uruchamianie programów, instalacja bibliotek.
T-W-3Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki).
T-W-5Moduły i pakiety. Przegląd biblioteki standardowej Pythona.
T-W-7Obsługa plików – zapis i odczyt plików binarnych, tekstowych i XML.
T-W-8Wprowadzenie do obliczeń inżynierskich w języku Python – podstawowe informacje o korzystaniu z bibliotek Numpy, Scipy, Matplotlib.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka Python.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstawowych bibliotek języka Python. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych.
4,0Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych.
4,5Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek.
5,0Student opanował wiedzę na temat bibliotek języka Python w stopniu bardzo dobrym. Zna biblioteki definiujące proste i złożone typy danych. Zna biblioteki wykorzystywane do wspomagania obliczeń inżynierskich i naukowych. Posiada wiedzę o tworzeniu własnych bibliotek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C09.1_U01Student potrafi zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Python.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
I_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Python.
Treści programoweT-L-9Testowanie programów w języku Python.
T-L-10Ćwiczenia w programowaniu GUI. Projekt końcowy.
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy. Uruchamianie programów.
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu proceduralnym.
T-L-3Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python.
T-L-4Ćwiczenia w korzystaniu z pakietów. Tworzenie i użycie własnych modułów i pakietów.
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu obiektowym. Tworzenie własnych typów danych. Tworzenie własnych kolekcji.
T-L-6Ćwiczenia w odczycie i zapisie plików tekstowych, binarnych i XML.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Python
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena zaliczeń pisemnych i praktycznych
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python.
3,5Student potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych.
4,0Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych.
4,5Student potrafi zaprojektować i zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. Umie utworzyć własne typy danych i kolekcji.
5,0Student biegle projektuje i implementuje dowolnie złożone algorytmy w postaci programu w języku Python. Umie korzystać z kolekcji danych dostępnych bibliotekach standartdowych. Umie utworzyć własne typy danych i kolekcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C09.1_U02Student potrafi właściwie wykorzystać wybrane biblioteki do stworzenia efektywnie działającego programu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
I_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Python.
Treści programoweT-L-10Ćwiczenia w programowaniu GUI. Projekt końcowy.
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy. Uruchamianie programów.
T-L-3Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python.
T-L-4Ćwiczenia w korzystaniu z pakietów. Tworzenie i użycie własnych modułów i pakietów.
T-L-6Ćwiczenia w odczycie i zapisie plików tekstowych, binarnych i XML.
T-L-7Opracowanie programów realizujących obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem bibliotek Numpy i Scipy.
T-L-8Wizualizacja wyników obliczeń - ćwiczenia w użyciu biblioteki Matplotlib.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Python
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena zaliczeń pisemnych i praktycznych
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python.
3,5Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych.
4,0Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe.
4,5Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. Umie tworzyć i wykorzystać własne biblioteki.
5,0Student potrafi korzystać z funkcji dostępnych w bibliotece standardowej języka Python w stopniu bardzo dobrym. Umie korzystać z bibliotek definiujących proste i złożone typy danych. Umie korzystać z bibliotek wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe. Umie tworzyć i wykorzystać własne biblioteki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C09.1_U03Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
I_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów i składnią języka Python.
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności programowania w języku Python.
Treści programoweT-W-2Krótkie wprowadzenie do programowania proceduralnego: - podstawowe typy zmiennych, - podstawowe złożone typy danych – kolekcje, - operatory logiczne i arytmetyczne, - polecenia sterujące przebiegiem programu, - tworzenie i wywoływanie funkcji, - operacje wejścia-wyjścia.
T-W-3Rozszerzenie wiadomości o prostych i złożonych typach danych dostępnych w bibliotekach standardowych (krotki, listy, zbiory, słowniki).
T-W-4Rozszerzenie wiadomości o poleceniach sterujących przebiegiem programu (polecenie warunkowe, pętle, obsługa wyjątków). Funkcje użytkownika.
T-W-6Programowanie zorientowane obiektowo – klasy, atrybuty, metody. Dziedziczenie klas i polimorfizm. Tworzenie własnych typów danych i kolekcji. Dekoratory klas.
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu proceduralnym.
T-L-3Ćwiczenia w wykorzystaniu kolekcji w języku Python.
T-L-5Ćwiczenia w programowaniu obiektowym. Tworzenie własnych typów danych. Tworzenie własnych kolekcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne opracowanie zadanych programów w języku Python
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena zaliczeń pisemnych i praktycznych
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python.
3,5Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach standardowych.
4,0Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów.
4,5Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów oraz wie jak je poprawić.
5,0Student potrafi opisać działanie poleceń języka Python oraz ważniejszych poleceń dostępnych w bibliotekach. Potrafi wskazać miejsca w kodzie, będące źródłem potencjalnych problemów oraz wie jak je poprawić. Umie optymalizować kod programu.