Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie podstawowym
W-2Znajomość podstaw metod numerycznych
W-3Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym
W-4Znajomość podstaw techniki cyfrowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru
C-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru
C-3Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych
C-4Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do analizy wyników pomiarów2
T-L-2Pomiary rezystancji2
T-L-3Pomiary prądu i napiecia2
T-L-4Mostek Wheatstone'a2
T-L-5Woltomierz cyfrowy.2
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.2
T-L-7Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości2
T-L-8Zaliczenie I serii ćwiczeń2
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.2
T-L-10Pomiary impedancji.2
T-L-11Pomiary magnetyczne.2
T-L-12Mostek niezrównoważony.2
T-L-13Metoda podstawiania2
T-L-14System pomiarowy do pomiarów czasu2
T-L-15Zaliczenie II serii ćwiczeń, zaliczanie zaległości.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.2
T-W-2Skale pomiarowe1
T-W-3Podstawowe metody pomiaru.1
T-W-4Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".4
T-W-5Pomiary napięcia i prądu. Wyznaczanie błędów metody1
T-W-6Pomiary rezystancji i impedancji.3
T-W-7Mostek Wheatsone'a1
T-W-8Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu2
T-W-9Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-10Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.1
T-W-11Pomiary kompensacyjne2
T-W-12Pomiary magnetyczne1
T-W-13Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej.1
T-W-14Pomiary mocy trójfazowej1
T-W-15Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.4
T-W-16Systemy pomiarowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń10
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz sporządzanie sprawozdań z zajęć10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B06_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
EL_1A_W06C-1T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-1S-3
EL_1A_C07_W02
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych. Zna definicję strukturę i zadania sysrtemów pomiarowych.
EL_1A_W06C-2T-W-12, T-W-16, T-W-15, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
EL_1A_U10C-3T-L-13, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-12, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-2
EL_1A_C07_U02
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
EL_1A_U10C-4T-L-14, T-L-7, T-L-15, T-L-11M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B06_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
EL_1A_C07_W02
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych. Zna definicję strukturę i zadania sysrtemów pomiarowych.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
EL_1A_C07_U02
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Technika pomiarowa, WNT, Warszawa, 2007
  2. Kubisa S., Podstawy metrologii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1995
  3. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011
  5. Zakrzewski J., Przetworniki i czujniki pomiarowe, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Marcyniuk A., Podstawy miernictwa elektrycznego dla kierunku elektronika, Wydaw. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
  2. Przewodnik, tłum. Jaworski J. M., Wyrażanie niepewności pomiaru, GUM, Warszawa, 1999
  3. Skubis T., Opracowanie wyników pomiarów. Przykłady., Wydawnictwo Politechniki Śląskie, Gliwice, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do analizy wyników pomiarów2
T-L-2Pomiary rezystancji2
T-L-3Pomiary prądu i napiecia2
T-L-4Mostek Wheatstone'a2
T-L-5Woltomierz cyfrowy.2
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.2
T-L-7Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości2
T-L-8Zaliczenie I serii ćwiczeń2
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.2
T-L-10Pomiary impedancji.2
T-L-11Pomiary magnetyczne.2
T-L-12Mostek niezrównoważony.2
T-L-13Metoda podstawiania2
T-L-14System pomiarowy do pomiarów czasu2
T-L-15Zaliczenie II serii ćwiczeń, zaliczanie zaległości.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.2
T-W-2Skale pomiarowe1
T-W-3Podstawowe metody pomiaru.1
T-W-4Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".4
T-W-5Pomiary napięcia i prądu. Wyznaczanie błędów metody1
T-W-6Pomiary rezystancji i impedancji.3
T-W-7Mostek Wheatsone'a1
T-W-8Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu2
T-W-9Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-10Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.1
T-W-11Pomiary kompensacyjne2
T-W-12Pomiary magnetyczne1
T-W-13Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej.1
T-W-14Pomiary mocy trójfazowej1
T-W-15Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.4
T-W-16Systemy pomiarowe3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń10
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz sporządzanie sprawozdań z zajęć10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna i rozumie metody pomiaru i analizy wyników
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.
T-W-9Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.
T-W-6Pomiary rezystancji i impedancji.
T-W-3Podstawowe metody pomiaru.
T-W-4Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".
T-W-11Pomiary kompensacyjne
T-W-13Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej.
T-W-14Pomiary mocy trójfazowej
T-W-10Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.
T-W-2Skale pomiarowe
T-W-7Mostek Wheatsone'a
T-W-5Pomiary napięcia i prądu. Wyznaczanie błędów metody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C07_W02Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych. Zna definicję strukturę i zadania sysrtemów pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna i rozumie metody pomiaru i analizy wyników
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru
Treści programoweT-W-12Pomiary magnetyczne
T-W-16Systemy pomiarowe
T-W-15Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.
T-W-8Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_U01Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Cel przedmiotuC-3Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych
Treści programoweT-L-13Metoda podstawiania
T-L-3Pomiary prądu i napiecia
T-L-4Mostek Wheatstone'a
T-L-8Zaliczenie I serii ćwiczeń
T-L-12Mostek niezrównoważony.
T-L-10Pomiary impedancji.
T-L-1Wstęp do analizy wyników pomiarów
T-L-2Pomiary rezystancji
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.
T-L-5Woltomierz cyfrowy.
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C07_U02Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Cel przedmiotuC-4Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych
Treści programoweT-L-14System pomiarowy do pomiarów czasu
T-L-7Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości
T-L-15Zaliczenie II serii ćwiczeń, zaliczanie zaległości.
T-L-11Pomiary magnetyczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)