Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria wysokich napięć:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria wysokich napięć
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 3,00,62egzamin
laboratoriaL4 25 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wiedza z zakresu fizyki (m.in. elektromagnetyzm, elektrostatyka, fizyka ciała stałego, termodynamika, podstawy mechaniki, fizyka cieczy i gazów, fizyka atomowa)
W-2Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw elektrotechniki.
W-3Wymagana jest wiedza z zakresu inżynierii materiałowej.
W-4Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu metrologii elektrycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenie elektryczne, wyładowania niezupełne, stratność dielektryczna).
C-3Poznanie budowa i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń).
C-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Intruktaż stanowiskowy.2
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym i stałym3
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru3
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną oraz rozkład napięcia w układzie wieloelektrodowym3
T-L-5Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo oraz wytrzymałość układu równoległego3
T-L-6Przepięcia. Ferrorezonans napięć oraz badanie odgromnika warystorowego3
T-L-7Napięcie początkowe wyładowań ślizgowych3
T-L-8Metody pomiarowe wysokiego napięcia3
T-L-9Zaliczenie laboratorium2
25
wykłady
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.1
T-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.2
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.4
T-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.2
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.4
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.4
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Opracowywanie i przygotowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych26
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów16
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Praca własna studenta, utrwalenie i uzpełnienie wiadomości z wykładu.27
A-W-3Przygotowanie do egzaminu opartego na treściach przedstawionych na wykładzie30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny sprawdzające przygotowanie do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego opartego na wykładzie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
EL_1A_W16C-5, C-4, C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-4, S-1, S-3, S-2
EL_1A_C06_W02
Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
EL_1A_W19C-5, C-4, C-2, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C06_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
EL_1A_U10C-1T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2
EL_1A_C06_U02
Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
EL_1A_U21C-1T-W-7, T-W-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-1M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C06_K01
Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
EL_1A_K04C-1T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-7M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C06_W02
Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C06_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C06_U02
Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
2,0
3,0Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C06_K01
Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
2,0
3,0Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Flisowski Z., Technika wysokich napięć, WNT, Warszawa, 1999
  2. Mościcka-Grzesiak H. i inni, Inżynieria wysokich napięc w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  3. Skubis J., Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
  4. Zbigniew Gacek, Wysokonapięciowa technika izolacyjna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kosztaluk R., Technika badań wysokonapięciowych, WNT, Warszawa, 1985
  2. Barbara Florkowska i inni, Modelowanie procedur diagnostycznych w eksploatacji układów izolacyjnych wysokiego napięcia, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2006
  3. Zdobysław Flisowski i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Tomasz Boczar i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Intruktaż stanowiskowy.2
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym i stałym3
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru3
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną oraz rozkład napięcia w układzie wieloelektrodowym3
T-L-5Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo oraz wytrzymałość układu równoległego3
T-L-6Przepięcia. Ferrorezonans napięć oraz badanie odgromnika warystorowego3
T-L-7Napięcie początkowe wyładowań ślizgowych3
T-L-8Metody pomiarowe wysokiego napięcia3
T-L-9Zaliczenie laboratorium2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.1
T-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.2
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.4
T-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.2
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.4
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.4
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Opracowywanie i przygotowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych26
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów16
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Praca własna studenta, utrwalenie i uzpełnienie wiadomości z wykładu.27
A-W-3Przygotowanie do egzaminu opartego na treściach przedstawionych na wykładzie30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_W01Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych
Cel przedmiotuC-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).
C-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenie elektryczne, wyładowania niezupełne, stratność dielektryczna).
C-3Poznanie budowa i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń).
Treści programoweT-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.
T-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego opartego na wykładzie.
S-1Ocena formująca: Oceny sprawdzające przygotowanie do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_W02Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W19Ma uporządkowaną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów elektrotechnicznych, technik zabezpieczeń i metod diagnostyki
Cel przedmiotuC-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).
C-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenie elektryczne, wyładowania niezupełne, stratność dielektryczna).
C-3Poznanie budowa i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń).
Treści programoweT-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.
T-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego opartego na wykładzie.
S-1Ocena formująca: Oceny sprawdzające przygotowanie do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_U01Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
Treści programoweT-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym i stałym
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru
T-L-5Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo oraz wytrzymałość układu równoległego
T-L-8Metody pomiarowe wysokiego napięcia
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną oraz rozkład napięcia w układzie wieloelektrodowym
T-L-9Zaliczenie laboratorium
T-L-7Napięcie początkowe wyładowań ślizgowych
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Intruktaż stanowiskowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny sprawdzające przygotowanie do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_U02Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U21Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
Treści programoweT-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym i stałym
T-L-6Przepięcia. Ferrorezonans napięć oraz badanie odgromnika warystorowego
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru
T-L-5Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo oraz wytrzymałość układu równoległego
T-L-8Metody pomiarowe wysokiego napięcia
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną oraz rozkład napięcia w układzie wieloelektrodowym
T-L-9Zaliczenie laboratorium
T-L-7Napięcie początkowe wyładowań ślizgowych
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Intruktaż stanowiskowy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_K01Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
Treści programoweT-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym i stałym
T-L-6Przepięcia. Ferrorezonans napięć oraz badanie odgromnika warystorowego
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru
T-L-5Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo oraz wytrzymałość układu równoległego
T-L-8Metody pomiarowe wysokiego napięcia
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną oraz rozkład napięcia w układzie wieloelektrodowym
T-L-9Zaliczenie laboratorium
T-L-7Napięcie początkowe wyładowań ślizgowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
3,5
4,0
4,5
5,0