Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza danych pomiarowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych pomiarowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej.
W-2Podstawy z teorii prawdopodobieństwa i zmiennych losowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą analizy danych pomiarowych. Omówienie typowych metod analizy danych pomiarowych.
C-2Nabycie umiejętności z zakresu akwizycji danych pomiarowych przy wykorzystaniu różnych metod i środowisk programowych.
C-3Nabycie umiejętności z zakresu analizy danych pomiarowych przy wykorzystaniu różnych metod i środowisk programowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do systemów akwizycji danych pomiarowych1
T-L-2Akwizycja danych pomiarowych za pomocą kart DAQ3
T-L-3Akwizycja danych w systemach pomiarowych w oparciu o łącza komunikacyjne3
T-L-4Akwizycja danych w przyrządach wirtualnych opartych na graficznym środowisku programowym3
T-L-5Analiza danych pomiarowych w układach z kartąDAQ3
T-L-6Analiza danych pomiarowych w systemach pomiarowych z wybranym łączem komunikacyjnym3
T-L-7Analiza danych pomiarowych w przyrządach wirtualnych w opartych o graficzne języki programowania3
T-L-8Analiza danych w systemach pomiarowych z wykorzystaniem środowiska progamowego DIAdem3
T-L-9Analiza danych w przyrządach wirtualnych z wykorzystaniem środowiska progamowego DIAdem3
T-L-10Analiza danych w przyrządach wirtualnych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego3
T-L-11Zaliczenie zajęć laboratoryjnych i odrabianie zaległości2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia dotyczące pomiarów. Pojęcie pomiaru. Pojęcia błędu i niepewności. Typy błłędów. Dokładność pomiaru.3
T-W-2Akwizycja danych pomiarowych3
T-W-3Pojęcie prawdopodobieństwa. Zmienne losowe i ich rozkłady.2
T-W-4Analiza danych pomiarowych. Klasyfikacja pomiarów w aspekcie analizy dokładności.3
T-W-5Pomiary bezpośrednie i pośrednie. Transmisja błędów pomiarowych2
T-W-6Opracowywanie wyników w pomiarach bezpośrednich i pośrednich - jednoczesnym i niejednoczesnym.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
wykłady
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno - problemowy.
M-2Zajęcia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C22.2_W01
Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
AR_1A_W04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C22.2_U01
Student potrafi dokonać akwizycji danych w systemach pomiarowych i przyrządach wirtualnych.
AR_1A_U15C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-2S-2
AR_1A_C22.2_U02
Student potrafi dokonać analizy danych przy użyciu różnych metod i środowisk programowych pobranych w pomiarach za pomocą systemów pomiarowych i przyrządów wirtualnych.
AR_1A_U07C-3T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-7, T-L-11, T-L-6, T-L-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C22.2_W01
Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C22.2_U01
Student potrafi dokonać akwizycji danych w systemach pomiarowych i przyrządach wirtualnych.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
AR_1A_C22.2_U02
Student potrafi dokonać analizy danych przy użyciu różnych metod i środowisk programowych pobranych w pomiarach za pomocą systemów pomiarowych i przyrządów wirtualnych.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Kubisa S., Podstawy metrologii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
  2. Jakubiec, Jerzy, Błędy i niepewności danych w systemie pomiarowo-sterującym, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  3. Janiczek, Roman Wiktor, Metody oceny niepewności pomiarów, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Katowice, Gliwice, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szydłowski, Henryk, Niepewności w pomiarach : międzynarodowe standardy w praktyce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
  2. Jaworski, Janusz Marian - Redaktor, Wyrażanie niepewności pomiaru - przewodnik., Główny Urząd Miar, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do systemów akwizycji danych pomiarowych1
T-L-2Akwizycja danych pomiarowych za pomocą kart DAQ3
T-L-3Akwizycja danych w systemach pomiarowych w oparciu o łącza komunikacyjne3
T-L-4Akwizycja danych w przyrządach wirtualnych opartych na graficznym środowisku programowym3
T-L-5Analiza danych pomiarowych w układach z kartąDAQ3
T-L-6Analiza danych pomiarowych w systemach pomiarowych z wybranym łączem komunikacyjnym3
T-L-7Analiza danych pomiarowych w przyrządach wirtualnych w opartych o graficzne języki programowania3
T-L-8Analiza danych w systemach pomiarowych z wykorzystaniem środowiska progamowego DIAdem3
T-L-9Analiza danych w przyrządach wirtualnych z wykorzystaniem środowiska progamowego DIAdem3
T-L-10Analiza danych w przyrządach wirtualnych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego3
T-L-11Zaliczenie zajęć laboratoryjnych i odrabianie zaległości2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia dotyczące pomiarów. Pojęcie pomiaru. Pojęcia błędu i niepewności. Typy błłędów. Dokładność pomiaru.3
T-W-2Akwizycja danych pomiarowych3
T-W-3Pojęcie prawdopodobieństwa. Zmienne losowe i ich rozkłady.2
T-W-4Analiza danych pomiarowych. Klasyfikacja pomiarów w aspekcie analizy dokładności.3
T-W-5Pomiary bezpośrednie i pośrednie. Transmisja błędów pomiarowych2
T-W-6Opracowywanie wyników w pomiarach bezpośrednich i pośrednich - jednoczesnym i niejednoczesnym.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C22.2_W01Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna typowe metody pomiarów przemysłowych, metody i narzędzia niezbędne do analizy wyników pomiarów, a także stan aktualny i tendencje rozwojowe w zakresie czujników, przetworników oraz systemów pomiarowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą analizy danych pomiarowych. Omówienie typowych metod analizy danych pomiarowych.
Treści programoweT-W-3Pojęcie prawdopodobieństwa. Zmienne losowe i ich rozkłady.
T-W-1Podstawowe pojęcia dotyczące pomiarów. Pojęcie pomiaru. Pojęcia błędu i niepewności. Typy błłędów. Dokładność pomiaru.
T-W-2Akwizycja danych pomiarowych
T-W-4Analiza danych pomiarowych. Klasyfikacja pomiarów w aspekcie analizy dokładności.
T-W-5Pomiary bezpośrednie i pośrednie. Transmisja błędów pomiarowych
T-W-6Opracowywanie wyników w pomiarach bezpośrednich i pośrednich - jednoczesnym i niejednoczesnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno - problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C22.2_U01Student potrafi dokonać akwizycji danych w systemach pomiarowych i przyrządach wirtualnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U15Umie wybrać odpowiedni interfejs i protokół komunikacyjny wykorzystywany w układach automatyki i robotyki oraz skonfigurować i uruchomić bezpieczną wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności z zakresu akwizycji danych pomiarowych przy wykorzystaniu różnych metod i środowisk programowych.
Treści programoweT-L-2Akwizycja danych pomiarowych za pomocą kart DAQ
T-L-3Akwizycja danych w systemach pomiarowych w oparciu o łącza komunikacyjne
T-L-1Wprowadzenie do systemów akwizycji danych pomiarowych
T-L-4Akwizycja danych w przyrządach wirtualnych opartych na graficznym środowisku programowym
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C22.2_U02Student potrafi dokonać analizy danych przy użyciu różnych metod i środowisk programowych pobranych w pomiarach za pomocą systemów pomiarowych i przyrządów wirtualnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań do realizacji zadań związanych z automatycznym sterowaniem.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności z zakresu analizy danych pomiarowych przy wykorzystaniu różnych metod i środowisk programowych.
Treści programoweT-L-9Analiza danych w przyrządach wirtualnych z wykorzystaniem środowiska progamowego DIAdem
T-L-5Analiza danych pomiarowych w układach z kartąDAQ
T-L-10Analiza danych w przyrządach wirtualnych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
T-L-7Analiza danych pomiarowych w przyrządach wirtualnych w opartych o graficzne języki programowania
T-L-11Zaliczenie zajęć laboratoryjnych i odrabianie zaległości
T-L-6Analiza danych pomiarowych w systemach pomiarowych z wybranym łączem komunikacyjnym
T-L-8Analiza danych w systemach pomiarowych z wykorzystaniem środowiska progamowego DIAdem
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)