Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sterowniki swobodnie programowalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowniki swobodnie programowalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość działań na zmiennych logicznych |
W-2 | Znajomość fizyki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu |
C-2 | Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności |
C-3 | Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do środowiska programowania. | 2 |
T-L-2 | Zmienne w PLC. Bitowe operacje logiczne. Zbocze sygnału. | 4 |
T-L-3 | Zadanie - operacje bitowe, zbocze sygnału. | 2 |
T-L-4 | Odliczanie czasu w PLC. | 6 |
T-L-5 | Zadanie - odliczanie upływu czasu. | 2 |
T-L-6 | Liczenie ilości zdarzeń. | 2 |
T-L-7 | Wizualizacja: połączenie PLC i HMI. | 2 |
T-L-8 | Wizualizacja: Web Server na PLC. | 2 |
T-L-9 | Połączenie PLC - PLC. | 2 |
T-L-10 | Zadanie - odliczenie ilości darzeń oraz wizualizacja. | 6 |
T-L-11 | Przerwania, obsługa kanałów analogowych, obliczenia arytmetyczne. Funkcje i bloki funkcyjne. | 4 |
T-L-12 | Język tekstu strukturalnego - wprowadzenie. | 2 |
T-L-13 | Wyrażenia i operatory języka tekstu strukturalnego. | 2 |
T-L-14 | Instrukcje w języku tekstu strukturalnego. | 2 |
T-L-15 | Wywołanie funkcji i bloków funkcji w języku tekstu strukturalnego | 2 |
T-L-16 | Zadanie - język tekstu strukturalnego. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej | 1 |
T-W-2 | Budowa sterowników programowalnych | 2 |
T-W-3 | Cykl pracy sterowników programowalnych | 1 |
T-W-4 | Języki programowania sterowników programowalnych | 1 |
T-W-5 | Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi | 4 |
T-W-6 | Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi | 1 |
T-W-7 | Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi | 2 |
T-W-9 | Dobór sterownika programowalnego do procesu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 3 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_W01 Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe. | AR_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_U01 Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. | AR_1A_U08 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3, M-4 | S-2 |
AR_1A_C32_U02 Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. | AR_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-8 | M-4, M-3 | S-2 |
AR_1A_C32_U03 Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. | AR_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-16, T-L-12, T-L-11, T-L-13, T-L-15, T-L-14 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy | AR_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_W01 Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe. | 2,0 | Student nie zna sposobu działania sterowników PLC i wynikających z tego zasad doboru sterownika do procesu technologicznego, nie zna podstawowych języków programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowych i sprzętowych - uzyskał poniżej 50% łącznej punktów podczas zaliczania wykładów |
3,0 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. | |
3,5 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć | |
4,0 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć | |
4,5 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć | |
5,0 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_U01 Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych operacji logicznych i zastosować układów odliczających czas. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
AR_1A_C32_U02 Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować układów odliczających ilość zdarzeń oraz wykonać systemu nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenia PLC - PLC. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
AR_1A_C32_U03 Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcji i bloku funkcyjnego oraz zapisać kodu programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy | 2,0 | Student nie potrafi określać skutków wybranych błędów programu sterującego oraz nie potrafi wyeliminować tych błędów. |
3,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
- Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo, 2017
- Kwaśniewski J., Język tekstu strukturalnego w sterownikach SIMATIC S7-1200 i S7-1500, btc, Legionowo, 2014
Literatura dodatkowa
- Broel-Plater B., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajecia w postaci płyty CD, 2012
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012