Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowniki swobodnie programowalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowniki swobodnie programowalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,40,62zaliczenie
laboratoriaL2 45 3,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość fizyki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
C-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do środowiska programowania.2
T-L-2Zmienne w PLC. Bitowe operacje logiczne. Zbocze sygnału.4
T-L-3Zadanie - operacje bitowe, zbocze sygnału.2
T-L-4Odliczanie czasu w PLC.6
T-L-5Zadanie - odliczanie upływu czasu.2
T-L-6Liczenie ilości zdarzeń.2
T-L-7Wizualizacja: połączenie PLC i HMI.2
T-L-8Wizualizacja: Web Server na PLC.2
T-L-9Połączenie PLC - PLC.2
T-L-10Zadanie - odliczenie ilości darzeń oraz wizualizacja.6
T-L-11Przerwania, obsługa kanałów analogowych, obliczenia arytmetyczne. Funkcje i bloki funkcyjne.4
T-L-12Język tekstu strukturalnego - wprowadzenie.2
T-L-13Wyrażenia i operatory języka tekstu strukturalnego.2
T-L-14Instrukcje w języku tekstu strukturalnego.2
T-L-15Wywołanie funkcji i bloków funkcji w języku tekstu strukturalnego2
T-L-16Zadanie - język tekstu strukturalnego.3
45
wykłady
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych2
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Języki programowania sterowników programowalnych1
T-W-5Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi4
T-W-6Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi2
T-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń12
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń30
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_W01
Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
AR_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_U01
Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas.
AR_1A_U08C-3T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-4S-2
AR_1A_C32_U02
Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC.
AR_1A_U08C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-8M-4, M-3S-2
AR_1A_C32_U03
Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego.
AR_1A_U08C-1, C-3, C-2T-L-16, T-L-12, T-L-11, T-L-13, T-L-15, T-L-14M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
AR_1A_K01C-1T-W-9, T-W-1M-3, M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_W01
Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
2,0Student nie zna sposobu działania sterowników PLC i wynikających z tego zasad doboru sterownika do procesu technologicznego, nie zna podstawowych języków programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowych i sprzętowych - uzyskał poniżej 50% łącznej punktów podczas zaliczania wykładów
3,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
3,5Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
4,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
4,5Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
5,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_U01
Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych operacji logicznych i zastosować układów odliczających czas. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C32_U02
Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC.
2,0Student nie potrafi zastosować układów odliczających ilość zdarzeń oraz wykonać systemu nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenia PLC - PLC. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C32_U03
Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcji i bloku funkcyjnego oraz zapisać kodu programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
2,0Student nie potrafi określać skutków wybranych błędów programu sterującego oraz nie potrafi wyeliminować tych błędów.
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
  4. Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo, 2017
  5. Kwaśniewski J., Język tekstu strukturalnego w sterownikach SIMATIC S7-1200 i S7-1500, btc, Legionowo, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Broel-Plater B., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajecia w postaci płyty CD, 2012
  2. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
  3. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do środowiska programowania.2
T-L-2Zmienne w PLC. Bitowe operacje logiczne. Zbocze sygnału.4
T-L-3Zadanie - operacje bitowe, zbocze sygnału.2
T-L-4Odliczanie czasu w PLC.6
T-L-5Zadanie - odliczanie upływu czasu.2
T-L-6Liczenie ilości zdarzeń.2
T-L-7Wizualizacja: połączenie PLC i HMI.2
T-L-8Wizualizacja: Web Server na PLC.2
T-L-9Połączenie PLC - PLC.2
T-L-10Zadanie - odliczenie ilości darzeń oraz wizualizacja.6
T-L-11Przerwania, obsługa kanałów analogowych, obliczenia arytmetyczne. Funkcje i bloki funkcyjne.4
T-L-12Język tekstu strukturalnego - wprowadzenie.2
T-L-13Wyrażenia i operatory języka tekstu strukturalnego.2
T-L-14Instrukcje w języku tekstu strukturalnego.2
T-L-15Wywołanie funkcji i bloków funkcji w języku tekstu strukturalnego2
T-L-16Zadanie - język tekstu strukturalnego.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych2
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Języki programowania sterowników programowalnych1
T-W-5Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi4
T-W-6Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi2
T-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń12
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń30
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C32_W01Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwojowych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
C-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego
Treści programoweT-W-4Języki programowania sterowników programowalnych
T-W-2Budowa sterowników programowalnych
T-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu
T-W-7Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-5Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-6Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-8Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu działania sterowników PLC i wynikających z tego zasad doboru sterownika do procesu technologicznego, nie zna podstawowych języków programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowych i sprzętowych - uzyskał poniżej 50% łącznej punktów podczas zaliczania wykładów
3,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
3,5Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
4,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
4,5Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
5,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C32_U01Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do środowiska programowania.
T-L-4Odliczanie czasu w PLC.
T-L-2Zmienne w PLC. Bitowe operacje logiczne. Zbocze sygnału.
T-L-3Zadanie - operacje bitowe, zbocze sygnału.
T-L-5Zadanie - odliczanie upływu czasu.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych operacji logicznych i zastosować układów odliczających czas. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykonać proste operacje logiczne i zastosować układy odliczające czas. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C32_U02Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
Treści programoweT-L-6Liczenie ilości zdarzeń.
T-L-7Wizualizacja: połączenie PLC i HMI.
T-L-10Zadanie - odliczenie ilości darzeń oraz wizualizacja.
T-L-9Połączenie PLC - PLC.
T-L-8Wizualizacja: Web Server na PLC.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
M-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować układów odliczających ilość zdarzeń oraz wykonać systemu nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenia PLC - PLC. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zastosować układy odliczające ilość zdarzeń oraz wykonać system nadzoru: HMI oraz Web Server, i zestawić połaczenie PLC - PLC. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C32_U03Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego
C-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
Treści programoweT-L-16Zadanie - język tekstu strukturalnego.
T-L-12Język tekstu strukturalnego - wprowadzenie.
T-L-11Przerwania, obsługa kanałów analogowych, obliczenia arytmetyczne. Funkcje i bloki funkcyjne.
T-L-13Wyrażenia i operatory języka tekstu strukturalnego.
T-L-15Wywołanie funkcji i bloków funkcji w języku tekstu strukturalnego
T-L-14Instrukcje w języku tekstu strukturalnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcji i bloku funkcyjnego oraz zapisać kodu programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykorzystać przerwania, utworzyć funkcję i blok funkcyjny oraz zapisać kod programu w języku tekstu strukturalnego. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C32_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
Treści programoweT-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określać skutków wybranych błędów programu sterującego oraz nie potrafi wyeliminować tych błędów.
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.