Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>, Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie modułu Matematyka |
W-2 | Ukończenie modułu Fizyka 1 i 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem |
C-2 | Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania. |
C-3 | Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym. |
C-4 | Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt. | 3 |
T-A-2 | Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane | 3 |
T-A-3 | Kolokwium I | 1 |
T-A-4 | Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym | 3 |
T-A-5 | Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych. | 3 |
T-A-6 | Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej. | 1 |
T-A-7 | Kolokwium II | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć. | 2 |
T-W-2 | Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne. | 2 |
T-W-3 | Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów. | 2 |
T-W-4 | Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa. | 2 |
T-W-5 | Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C. | 2 |
T-W-6 | Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe. | 2 |
T-W-7 | Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji. | 2 |
T-W-8 | Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy. | 2 |
T-W-9 | Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych. | 2 |
T-W-10 | Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych. | 2 |
T-W-11 | Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych. | 2 |
T-W-12 | Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator. | 2 |
T-W-13 | Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym. | 2 |
T-W-14 | Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych. | 2 |
T-W-15 | Podsumowanie w postaci analizy różnych układów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach obliczeniowych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 5 |
A-A-3 | Analiza zadań z kolokwium | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Utrwalanie wiadomości uzyskanych na wykładzie | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. | AR_1A_W13, AR_1A_W25 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-15, T-W-9, T-A-3, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AR_1A_C06_W02 Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych | AR_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C06_U01 Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. | AR_1A_U04, AR_1A_U26 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-14, T-W-13, T-W-8 | M-2 | S-2 |
AR_1A_C07x_U02 Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego | AR_1A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki niezbędnej do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
AR_1A_C06_W02 Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna podstaw działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C06_U01 Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować instalacji elektrycznej prostego układu sterowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
AR_1A_C07x_U02 Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego | 2,0 | Student nie potrafi analizować prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2009
- Konstanty Gawrylczyk, Strony www kmg.zut.edu.pl, ZUT, Szczecin, 2012