Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy algorytmizacji i programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>, Irena Karpik <Irena.Karpik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,60,38zaliczenie
wykładyW1 45 3,40,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
C-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie prostego programu w języku C. Typy danych, deklaracja zmiennych, instrukcja przypisania. Biblioteka stdio.h, funkcje "scanf", "printf".2
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne, logiczne, funkcje matematyczne (biblioteka math.h). Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch".2
T-L-3Instrukcje pętli "while", "do...while".2
T-L-4Instrukcja "for". Wprowadzenie do tablic jednowymiarowych- deklaracja tablicy,wczytanie i wyświetlenie danych.2
T-L-5Sprawdzian1.2
T-L-6Tablice jednowymiarowe.2
T-L-7Łańcuchy. Funkcje "gets","fgets", "puts","fputs". Biblioteka string.h. Operacje na elementach łańcucha.2
T-L-8Tablice dwuwymiarowe.2
T-L-9Sprawdzian2.2
T-L-10Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji.2
T-L-11Wskaźniki. Zastosowanie wskaźników jako parametrów funkcji. Funkcje przetwarzające tablice.2
T-L-12Struktury. Definicja typu, tablica struktur, struktury w funkcjach, wskaźniki do struktur.2
T-L-13Typ plikowy "FILE". Funkcja otwarcia pliku, tryby pracy, funkcje plikowe do odczytu i zapisu.2
T-L-14Sprawdzian3.2
T-L-15Poprawy sprawdzianów. Zaliczenie laboratorium.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, generacje i klasyfikacja komputerów cyfrowych oraz języków programowania, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).3
T-W-2Zasady adresowania pamięci. Niezawodność zapamiętywania i przesyłania danych, kontrola parzystości.1
T-W-3Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne, proces kompilacji i konsolidacji programu, zasady formułowania zadań dla komputera.1
T-W-4Zasady tworzenia algorytmów oraz sposoby formalnego ich zapisu, w tym z wykorzystaniem języków programowania.1
T-W-5Przykłady algorytmów w postaci sieci działań, dotyczących przetwarzania danych w macierzy, rekurencji, postępowania iteracyjnego, konwersji systemów liczenia itp.3
T-W-6Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne, dyrektywy #define i #include. Instrukcje wyjścia i specyfikatory formatowania, kody sterujące.3
T-W-7Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.3
T-W-8Warunkowa instrukcja przypisania.1
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.3
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.3
T-W-11Typ tablicowy i łańcuchy.2
T-W-12Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.3
T-W-13Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).2
T-W-14Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.3
T-W-15Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach.3
T-W-16Typ wyliczeniowy.1
T-W-17Struktury.3
T-W-18Unie.3
T-W-19Pliki.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć (wejściówki )10
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów w domu10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów15
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami.
M-2Praca w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B03_W01
Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
AR_1A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1
AR_1A_B03_W02
Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
AR_1A_W03C-1T-W-5, T-W-4M-1S-2, S-3
AR_1A_B03_W03
Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
AR_1A_W03C-2, C-3T-W-9, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-19, T-W-17, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-12, T-W-14, T-W-18, T-W-10, T-W-6M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B03_U01
Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
AR_1A_U03C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-2, S-4
AR_1A_B03_U02
Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
AR_1A_U03C-2, C-3T-L-14, T-L-11, T-L-15, T-L-12, T-L-10, T-L-13M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_B03_W01
Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
AR_1A_B03_W02
Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
AR_1A_B03_W03
Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_B03_U01
Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
AR_1A_B03_U02
Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,0.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał śednią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał śednią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.

Literatura podstawowa

  1. Prata S., Język C. Szkoła programowania, Helion, Gliwice, 2016
  2. Matlak M., Język C/C++ i obliczenia numeryczne. Krótkie wprowadzenie, Helion, Gliwice, 2016
  3. Shaw A.Z., Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C), Helion, Gliwice, 2016
  4. Kernighan B. W., Ritchie D. M, Język ANSI C. Programowanie., Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Tłuczek M., Programowanie w języku C. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2016
  2. Perry G., Miller D., Język C. Programowanie dla początkujących., Helion, Gliwice, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie prostego programu w języku C. Typy danych, deklaracja zmiennych, instrukcja przypisania. Biblioteka stdio.h, funkcje "scanf", "printf".2
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne, logiczne, funkcje matematyczne (biblioteka math.h). Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch".2
T-L-3Instrukcje pętli "while", "do...while".2
T-L-4Instrukcja "for". Wprowadzenie do tablic jednowymiarowych- deklaracja tablicy,wczytanie i wyświetlenie danych.2
T-L-5Sprawdzian1.2
T-L-6Tablice jednowymiarowe.2
T-L-7Łańcuchy. Funkcje "gets","fgets", "puts","fputs". Biblioteka string.h. Operacje na elementach łańcucha.2
T-L-8Tablice dwuwymiarowe.2
T-L-9Sprawdzian2.2
T-L-10Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji.2
T-L-11Wskaźniki. Zastosowanie wskaźników jako parametrów funkcji. Funkcje przetwarzające tablice.2
T-L-12Struktury. Definicja typu, tablica struktur, struktury w funkcjach, wskaźniki do struktur.2
T-L-13Typ plikowy "FILE". Funkcja otwarcia pliku, tryby pracy, funkcje plikowe do odczytu i zapisu.2
T-L-14Sprawdzian3.2
T-L-15Poprawy sprawdzianów. Zaliczenie laboratorium.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, generacje i klasyfikacja komputerów cyfrowych oraz języków programowania, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).3
T-W-2Zasady adresowania pamięci. Niezawodność zapamiętywania i przesyłania danych, kontrola parzystości.1
T-W-3Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne, proces kompilacji i konsolidacji programu, zasady formułowania zadań dla komputera.1
T-W-4Zasady tworzenia algorytmów oraz sposoby formalnego ich zapisu, w tym z wykorzystaniem języków programowania.1
T-W-5Przykłady algorytmów w postaci sieci działań, dotyczących przetwarzania danych w macierzy, rekurencji, postępowania iteracyjnego, konwersji systemów liczenia itp.3
T-W-6Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne, dyrektywy #define i #include. Instrukcje wyjścia i specyfikatory formatowania, kody sterujące.3
T-W-7Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.3
T-W-8Warunkowa instrukcja przypisania.1
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.3
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.3
T-W-11Typ tablicowy i łańcuchy.2
T-W-12Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.3
T-W-13Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).2
T-W-14Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.3
T-W-15Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach.3
T-W-16Typ wyliczeniowy.1
T-W-17Struktury.3
T-W-18Unie.3
T-W-19Pliki.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć (wejściówki )10
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów w domu10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_W01Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
Treści programoweT-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, generacje i klasyfikacja komputerów cyfrowych oraz języków programowania, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).
T-W-3Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne, proces kompilacji i konsolidacji programu, zasady formułowania zadań dla komputera.
T-W-2Zasady adresowania pamięci. Niezawodność zapamiętywania i przesyłania danych, kontrola parzystości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_W02Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
Treści programoweT-W-5Przykłady algorytmów w postaci sieci działań, dotyczących przetwarzania danych w macierzy, rekurencji, postępowania iteracyjnego, konwersji systemów liczenia itp.
T-W-4Zasady tworzenia algorytmów oraz sposoby formalnego ich zapisu, w tym z wykorzystaniem języków programowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_W03Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.
T-W-13Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).
T-W-15Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach.
T-W-16Typ wyliczeniowy.
T-W-19Pliki.
T-W-17Struktury.
T-W-7Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.
T-W-11Typ tablicowy i łańcuchy.
T-W-8Warunkowa instrukcja przypisania.
T-W-12Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.
T-W-14Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.
T-W-18Unie.
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.
T-W-6Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne, dyrektywy #define i #include. Instrukcje wyjścia i specyfikatory formatowania, kody sterujące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_U01Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U03Potrafi przygotować prezentację multimedialną, stworzyć stronę internetową oraz napisać program komputerowy związany z automatyką i robotyką.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie prostego programu w języku C. Typy danych, deklaracja zmiennych, instrukcja przypisania. Biblioteka stdio.h, funkcje "scanf", "printf".
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne, logiczne, funkcje matematyczne (biblioteka math.h). Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch".
T-L-3Instrukcje pętli "while", "do...while".
T-L-5Sprawdzian1.
T-L-6Tablice jednowymiarowe.
T-L-7Łańcuchy. Funkcje "gets","fgets", "puts","fputs". Biblioteka string.h. Operacje na elementach łańcucha.
T-L-8Tablice dwuwymiarowe.
T-L-9Sprawdzian2.
Metody nauczaniaM-2Praca w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_U02Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U03Potrafi przygotować prezentację multimedialną, stworzyć stronę internetową oraz napisać program komputerowy związany z automatyką i robotyką.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-14Sprawdzian3.
T-L-11Wskaźniki. Zastosowanie wskaźników jako parametrów funkcji. Funkcje przetwarzające tablice.
T-L-15Poprawy sprawdzianów. Zaliczenie laboratorium.
T-L-12Struktury. Definicja typu, tablica struktur, struktury w funkcjach, wskaźniki do struktur.
T-L-10Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji.
T-L-13Typ plikowy "FILE". Funkcja otwarcia pliku, tryby pracy, funkcje plikowe do odczytu i zapisu.
Metody nauczaniaM-2Praca w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,0.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał śednią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał śednią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.