Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Instalacje elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje elektryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 2,80,44zaliczenie
wykładyW7 15 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw elektrotechniki.
W-2Umiejętność rysowania w AutoCAD.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i podstawami projektowania instalacji elektrycznych stosowanych w obiektach przemysłowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru urządzeń elektrycznych stosowanych w instalacjach elektrycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczania parametrów zwarciowych i doboru urządzeń zabezpieczających instalacje elektryczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt układu zasilania przemysłowego odbiorcy energii elektrycznej: wyznaczenie mocy szczytowej, dobór i rozmieszczenie rozdzielnic elektrycznych, projekt tras kablowych.20
T-P-2Wyznaczenie charakterystycznych wielkości zwarciowych oraz spadków napięć w instalacji elektrycznej.5
T-P-3Dobór rozdzielnic elektrycznych, kabli oraz aparatów łączeniowych i zabezpieczających z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe.5
30
wykłady
T-W-1Układy sieci i instalacji elektroenergetycznych nn.2
T-W-2Przewody i kable w sieciach i instalacjach elektrycznych nn.1
T-W-3Zakłócenia w instalacjach elektrycznych nn.1
T-W-4Łączniki elektroenergetyczne nn.2
T-W-5Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe nn.2
T-W-6Ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych nn.2
T-W-7Zasady doboru urządzeń elektrycznych nn.3
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia projektu.40
70
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna/metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C33_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu sieci i instacji elektrycznych stosowanych w obiektach przemysłowych.
AR_1A_W13C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C33_U01
Student potarfi zaprojektować instalacje elektryczną oraz sporządzić dokumentację techniczną typowego układu zasilania wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne.
AR_1A_U04C-2T-P-1M-2S-2
AR_1A_C33_U02
Student potrafi dokonać podstawowych obliczeń parametrów zwarciowych oraz wykorzystać narzędzia CAD do obliczeń prądów zwarciowych w instalacji elektrycznej.
AR_1A_U04C-3T-P-3, T-P-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C33_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu sieci i instacji elektrycznych stosowanych w obiektach przemysłowych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C33_U01
Student potarfi zaprojektować instalacje elektryczną oraz sporządzić dokumentację techniczną typowego układu zasilania wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne.
2,0Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
AR_1A_C33_U02
Student potrafi dokonać podstawowych obliczeń parametrów zwarciowych oraz wykorzystać narzędzia CAD do obliczeń prądów zwarciowych w instalacji elektrycznej.
2,0Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz H., Instalacje Elektryczne, WNT, Warszawa, 2008
  2. Związane z przedmiotem rozporządzenia i normy - aktualne w okresie realizacji wykładu.
  3. Katalogii producentów

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt układu zasilania przemysłowego odbiorcy energii elektrycznej: wyznaczenie mocy szczytowej, dobór i rozmieszczenie rozdzielnic elektrycznych, projekt tras kablowych.20
T-P-2Wyznaczenie charakterystycznych wielkości zwarciowych oraz spadków napięć w instalacji elektrycznej.5
T-P-3Dobór rozdzielnic elektrycznych, kabli oraz aparatów łączeniowych i zabezpieczających z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy sieci i instalacji elektroenergetycznych nn.2
T-W-2Przewody i kable w sieciach i instalacjach elektrycznych nn.1
T-W-3Zakłócenia w instalacjach elektrycznych nn.1
T-W-4Łączniki elektroenergetyczne nn.2
T-W-5Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe nn.2
T-W-6Ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych nn.2
T-W-7Zasady doboru urządzeń elektrycznych nn.3
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia projektu.40
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C33_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu sieci i instacji elektrycznych stosowanych w obiektach przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W13Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i podstawami projektowania instalacji elektrycznych stosowanych w obiektach przemysłowych.
Treści programoweT-W-4Łączniki elektroenergetyczne nn.
T-W-5Urządzenia ochronne nadprądowe i różnicowoprądowe nn.
T-W-2Przewody i kable w sieciach i instalacjach elektrycznych nn.
T-W-3Zakłócenia w instalacjach elektrycznych nn.
T-W-6Ochrona przeciwporażeniowa w instalacjach elektrycznych nn.
T-W-8Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych
T-W-7Zasady doboru urządzeń elektrycznych nn.
T-W-1Układy sieci i instalacji elektroenergetycznych nn.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C33_U01Student potarfi zaprojektować instalacje elektryczną oraz sporządzić dokumentację techniczną typowego układu zasilania wykorzystując odpowiednie narzędzia informatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi: - dobrać napęd elektryczny do realizacji typowych zadań sterowania ruchem, - zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania oraz sporządzić jego dokumentację techniczną wykorzystując do tego celu odpowiednie narzędzia informatyczne.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru urządzeń elektrycznych stosowanych w instalacjach elektrycznych.
Treści programoweT-P-1Projekt układu zasilania przemysłowego odbiorcy energii elektrycznej: wyznaczenie mocy szczytowej, dobór i rozmieszczenie rozdzielnic elektrycznych, projekt tras kablowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C33_U02Student potrafi dokonać podstawowych obliczeń parametrów zwarciowych oraz wykorzystać narzędzia CAD do obliczeń prądów zwarciowych w instalacji elektrycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi: - dobrać napęd elektryczny do realizacji typowych zadań sterowania ruchem, - zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania oraz sporządzić jego dokumentację techniczną wykorzystując do tego celu odpowiednie narzędzia informatyczne.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczania parametrów zwarciowych i doboru urządzeń zabezpieczających instalacje elektryczne.
Treści programoweT-P-3Dobór rozdzielnic elektrycznych, kabli oraz aparatów łączeniowych i zabezpieczających z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe.
T-P-2Wyznaczenie charakterystycznych wielkości zwarciowych oraz spadków napięć w instalacji elektrycznej.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.