Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów kontrolno-pomiarowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów kontrolno-pomiarowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>, Michał Kubicki <michal.kubicki@zut.edu.pl>, Paweł Waszczuk <Pawel.Waszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,40,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, cyfrowego przetwarzania sygnałów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi rozwiązaniami sprzętowymi, komunikacyjnymi, archiwizacji danych, które stosowane są w systemach kontrolno-pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z technikami symulacji procesów przemysłowych oraz z metodami ułatwiającymi projektowanie rozwiązań kontrolno-pomiarowych.
C-3Nabycie umiejętności skomunikowania sterownika PLC z innymi komponentami systemów kontrolno-pomarowych.
C-4Nabycie umiejętności z zakresu wykorzystania technik szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego sterownika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do IDE wykorzystywanego na zajęciach. Pierwsze programy użytkowe.2
T-L-2Różne sposoby reprezentacji danych. Funkcje oraz bloki funkcyjne, rejestrowanie sygnałów. Wykorzystanie referencji.2
T-L-3Narzędzia wspomagające analizę kodu źródłowego. Korzystanie z zewnętrznych bibliotek oraz szablonów. Tworzenie własnej biblioteki.2
T-L-4Projektowanie i implementacja maszyny stanów w języku ST.2
T-L-5Wizualizacja procesu przemysłowego.2
T-L-6Bezpośrednia komunikacja pomiędzy sterownikami programowalnymi. Zasada działania asynchronicznych bloków funkcyjnych.2
T-L-7Komunikacja systemu kontrolno-pomiarowego z wykorzystaniem protokołu TCP/IP. Architektura klient-serwer.2
T-L-8Komunikacja sterownika PLC z aplikacją software'ową z wykorzystaniem technologii OPC. Wykorzystanie dedykowanego interfejsu producenta do wymiany informacji.2
T-L-9Komunikacja sterownika PLC z bazą danych.2
T-L-10Wykorzystanie szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego.2
T-L-11Symulacja Hardware-in-the-Loop z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania.2
T-L-12Analiza układu sterowania rzeczywistego obiektu. Monitorowanie pracy układu i akwizycja danych z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi software'owych.2
T-L-13Modyfikacja istniejącego układu sterowania z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania. Weryfikacja działania utworzonego układu.4
T-L-14Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Wymagania stawiane systemom kontrolno-pomiarowym i rozwiązania im towarzyszące.2
T-W-2Metody komunikacji z poszczególnymi komponentami procesu przemysłowego – rozwiązania deterministyczne i niedeterministyczne. Przemysłowy internet rzeczy (IIoT).2
T-W-3Sposoby archiwizacji danych. Zaawansowane metody diagnostyki programu użytkowego.2
T-W-4Zarządzanie kodem źródłowym projektu. Wykorzystanie języków modelowania w projektowaniu systemów kontrolno-pomiarowych.2
T-W-5Szybkie prototypowanie i generacja kodu źródłowego.2
T-W-6Sposoby i metody symulacji procesów przemysłowych. Symulacja Hardware-in-the-Loop, symulacja Software-in-the-Loop.2
T-W-7Bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo systemów kontrolno-pomiarowych.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe10
A-L-2Udział w zajęciach30
A-L-3Opracowanie sprawozdań25
65
wykłady
A-W-1Studia literaturowe15
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C27.2_W01
Student orientuje się w sposobach komunikacji pomiędzy poszczególnymi komponentami systemów kontrolno-pomiarowych oraz zna różne metody archiwizacji danych procesowych. Potrafi dobrać rozwiązanie dla przedstawionego problemu. Jest również świadomy zagrożeń związanych z funkcjonowaniem tych elementów w otoczeniu sieciowym.
AR_1A_W16, AR_1A_W03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-1S-2
AR_1A_C27.2_W02
Student zaznajomiony jest z technikami projektowania systemów kontrolno-pomiarowych z wykorzystaniem technik modelowania, szybkiego prototypowania oraz generacji kodu źródłowego. Rozumie zalety stosowania tego podejścia. Jest w stanie wyjaśnić róznicę pomiędzy symulacjami software'ową (SIL) i hardware'ową (HIL) oraz wytłumaczyć ich przydatność w procesie projektowania rozwiązania przemysłowego.
AR_1A_W17, AR_1A_W21C-2T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C27.2_U01
Student potrafi na podstawie istniejących przykładów i bibliotek napisać program sterujący, który wykorzystuje komunikację oraz archiwizację danych procesowych. Dodatkowo, potrafi korzystać podczas tego procesu z narzędzi i technik umożliwiających diagnozę powstałego kodu źródłowego. Potrafi implementować maszynę stanów w języku ST.
AR_1A_U09, AR_1A_U15C-3T-L-1, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-14M-3S-2, S-1
AR_1A_C27.2_U02
Student potrafi wykorzystać metody szybkiego prototypowania i generacji kodu źródłowego do implementacji sterowania pewnym procesem technologicznym. Jest w stanie z wykorzystaniem tych technik dokonać sprzętowej symulacji procesu przemysłowego.
AR_1A_U01, AR_1A_U09C-4T-L-13, T-L-12, T-L-10, T-L-14, T-L-11M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C27.2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
AR_1A_K04, AR_1A_K05C-4, C-3T-L-3, T-W-7, T-L-11, T-W-1, T-W-6, T-L-13, T-L-10, T-W-4, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C27.2_W01
Student orientuje się w sposobach komunikacji pomiędzy poszczególnymi komponentami systemów kontrolno-pomiarowych oraz zna różne metody archiwizacji danych procesowych. Potrafi dobrać rozwiązanie dla przedstawionego problemu. Jest również świadomy zagrożeń związanych z funkcjonowaniem tych elementów w otoczeniu sieciowym.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C27.2_W02
Student zaznajomiony jest z technikami projektowania systemów kontrolno-pomiarowych z wykorzystaniem technik modelowania, szybkiego prototypowania oraz generacji kodu źródłowego. Rozumie zalety stosowania tego podejścia. Jest w stanie wyjaśnić róznicę pomiędzy symulacjami software'ową (SIL) i hardware'ową (HIL) oraz wytłumaczyć ich przydatność w procesie projektowania rozwiązania przemysłowego.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C27.2_U01
Student potrafi na podstawie istniejących przykładów i bibliotek napisać program sterujący, który wykorzystuje komunikację oraz archiwizację danych procesowych. Dodatkowo, potrafi korzystać podczas tego procesu z narzędzi i technik umożliwiających diagnozę powstałego kodu źródłowego. Potrafi implementować maszynę stanów w języku ST.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C27.2_U02
Student potrafi wykorzystać metody szybkiego prototypowania i generacji kodu źródłowego do implementacji sterowania pewnym procesem technologicznym. Jest w stanie z wykorzystaniem tych technik dokonać sprzętowej symulacji procesu przemysłowego.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C27.2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
2,0Student realizuje minimalny zakres powierzonych mu zadań, nie wykazuje przy tym zaangażowania w pracę. Nie wykonuje ich terminowo. Bierne funkcjonowanie w zespole, brak inicjatywy własnej. Pewne błędy metodologiczne w realizacji zadań, ich realizacja jest niepełna. Poważniejsze przekraczanie terminów oddania pracy. Prezentacja wyników wykonana w sposób nieprzejrzysty. Formułowane wnioski wykazują minimalne zrozumienie natury analizowanych zjawisk bądź zagadnień
3,0Student realizuje minimalny zakres powierzonych mu zadań, nie wykazuje przy tym zaangażowania w pracę. Nie wykonuje ich terminowo. Bierne funkcjonowanie w zespole, brak inicjatywy własnej. Pewne błędy metodologiczne w realizacji zadań, ich realizacja jest niepełna. Poważniejsze przekraczanie terminów oddania pracy. Prezentacja wyników wykonana w sposób nieprzejrzysty. Formułowane wnioski wykazują minimalne zrozumienie natury analizowanych zjawisk bądź zagadnień
3,5Student realizuje minimalny zakres powierzonych mu zadań, nie wykazuje przy tym większego zaangażowanie w pracę. Stara się aktywnie współpracować w zespole w ramach własnych umiejętności. Popełnia błędy w realizowanych zadaniach co powoduje niepełną ich realizację. Występują niewielkie opóźnienia w realizacji zadań. Prezentacja wyników wykonana w sposób mało przejrzysty. Formułowane wnioski odzwierciedlają powierzchowne zrozumienie analizowanych zjawisk bądź zagadnień.
4,0Student realizuje poprawnie podstawę programową, nie wykazuje inicjatywy w zakresie poszerzania swojej wiedzy. Współpracuje w zespole, realizuje zadania wyznaczone przez grupę. Stara się zrozumieć cel i zadania przed nim stawiane. Formułowane wnioski są na ogół poprawne lecz niepełne, świadczące o braku głębszego zrozumienia problemu. Sposób prezentacji otrzymanych rezultatów na ogół czytelny.
4,5Student przejawia zainteresowanie tematem, usiłuje samodzielnie poszerzyć swoją wiedzę w obszarach go interesujących. Jest aktywnym członkiem zespołu, realizuje sumiennie i terminowo zadania mu powierzone. Rozumie cel i zadania przed nim stawiane. Potrafi krytycznie ocenić otrzymane rezultaty oraz w sposób zwięzły i klarowny przedstawić je graficznie lub tekstowo.
5,0Student w sposób aktywny jest zainteresowany tematem, usiłuje samodzielnie poszerzyć swoją wiedzę. Jest bardzo aktywnym członkiem zespołu, realizuje sumiennie i terminowo zadania mu powierzone. Rozumie cel i zadania przed nim stawiane. Potrafi krytycznie ocenić otrzymane rezultaty, wykazując się przy tym głębokim zrozumieniem tematu, oraz w sposób zrozumiały i jasny przedstawić je graficznie lub tekstowo.

Literatura podstawowa

  1. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, NAKOM, Poznań, 2009, 1
  2. Tłaczała W., Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. National Instruments, Strony internetowe producentów systemów automatyki, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do IDE wykorzystywanego na zajęciach. Pierwsze programy użytkowe.2
T-L-2Różne sposoby reprezentacji danych. Funkcje oraz bloki funkcyjne, rejestrowanie sygnałów. Wykorzystanie referencji.2
T-L-3Narzędzia wspomagające analizę kodu źródłowego. Korzystanie z zewnętrznych bibliotek oraz szablonów. Tworzenie własnej biblioteki.2
T-L-4Projektowanie i implementacja maszyny stanów w języku ST.2
T-L-5Wizualizacja procesu przemysłowego.2
T-L-6Bezpośrednia komunikacja pomiędzy sterownikami programowalnymi. Zasada działania asynchronicznych bloków funkcyjnych.2
T-L-7Komunikacja systemu kontrolno-pomiarowego z wykorzystaniem protokołu TCP/IP. Architektura klient-serwer.2
T-L-8Komunikacja sterownika PLC z aplikacją software'ową z wykorzystaniem technologii OPC. Wykorzystanie dedykowanego interfejsu producenta do wymiany informacji.2
T-L-9Komunikacja sterownika PLC z bazą danych.2
T-L-10Wykorzystanie szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego.2
T-L-11Symulacja Hardware-in-the-Loop z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania.2
T-L-12Analiza układu sterowania rzeczywistego obiektu. Monitorowanie pracy układu i akwizycja danych z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi software'owych.2
T-L-13Modyfikacja istniejącego układu sterowania z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania. Weryfikacja działania utworzonego układu.4
T-L-14Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania stawiane systemom kontrolno-pomiarowym i rozwiązania im towarzyszące.2
T-W-2Metody komunikacji z poszczególnymi komponentami procesu przemysłowego – rozwiązania deterministyczne i niedeterministyczne. Przemysłowy internet rzeczy (IIoT).2
T-W-3Sposoby archiwizacji danych. Zaawansowane metody diagnostyki programu użytkowego.2
T-W-4Zarządzanie kodem źródłowym projektu. Wykorzystanie języków modelowania w projektowaniu systemów kontrolno-pomiarowych.2
T-W-5Szybkie prototypowanie i generacja kodu źródłowego.2
T-W-6Sposoby i metody symulacji procesów przemysłowych. Symulacja Hardware-in-the-Loop, symulacja Software-in-the-Loop.2
T-W-7Bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo systemów kontrolno-pomiarowych.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe10
A-L-2Udział w zajęciach30
A-L-3Opracowanie sprawozdań25
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe15
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C27.2_W01Student orientuje się w sposobach komunikacji pomiędzy poszczególnymi komponentami systemów kontrolno-pomiarowych oraz zna różne metody archiwizacji danych procesowych. Potrafi dobrać rozwiązanie dla przedstawionego problemu. Jest również świadomy zagrożeń związanych z funkcjonowaniem tych elementów w otoczeniu sieciowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W16Ma podstawową wiedzą o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej i ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie.
AR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi rozwiązaniami sprzętowymi, komunikacyjnymi, archiwizacji danych, które stosowane są w systemach kontrolno-pomiarowych.
Treści programoweT-W-3Sposoby archiwizacji danych. Zaawansowane metody diagnostyki programu użytkowego.
T-W-1Wymagania stawiane systemom kontrolno-pomiarowym i rozwiązania im towarzyszące.
T-W-2Metody komunikacji z poszczególnymi komponentami procesu przemysłowego – rozwiązania deterministyczne i niedeterministyczne. Przemysłowy internet rzeczy (IIoT).
T-W-8Zaliczenie wykładów.
T-W-7Bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo systemów kontrolno-pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C27.2_W02Student zaznajomiony jest z technikami projektowania systemów kontrolno-pomiarowych z wykorzystaniem technik modelowania, szybkiego prototypowania oraz generacji kodu źródłowego. Rozumie zalety stosowania tego podejścia. Jest w stanie wyjaśnić róznicę pomiędzy symulacjami software'ową (SIL) i hardware'ową (HIL) oraz wytłumaczyć ich przydatność w procesie projektowania rozwiązania przemysłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwojowych.
AR_1A_W21Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego projektowania układów automatyki i robotyki.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technikami symulacji procesów przemysłowych oraz z metodami ułatwiającymi projektowanie rozwiązań kontrolno-pomiarowych.
Treści programoweT-W-5Szybkie prototypowanie i generacja kodu źródłowego.
T-W-6Sposoby i metody symulacji procesów przemysłowych. Symulacja Hardware-in-the-Loop, symulacja Software-in-the-Loop.
T-W-8Zaliczenie wykładów.
T-W-4Zarządzanie kodem źródłowym projektu. Wykorzystanie języków modelowania w projektowaniu systemów kontrolno-pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C27.2_U01Student potrafi na podstawie istniejących przykładów i bibliotek napisać program sterujący, który wykorzystuje komunikację oraz archiwizację danych procesowych. Dodatkowo, potrafi korzystać podczas tego procesu z narzędzi i technik umożliwiających diagnozę powstałego kodu źródłowego. Potrafi implementować maszynę stanów w języku ST.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
AR_1A_U15Umie wybrać odpowiedni interfejs i protokół komunikacyjny wykorzystywany w układach automatyki i robotyki oraz skonfigurować i uruchomić bezpieczną wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności skomunikowania sterownika PLC z innymi komponentami systemów kontrolno-pomarowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do IDE wykorzystywanego na zajęciach. Pierwsze programy użytkowe.
T-L-8Komunikacja sterownika PLC z aplikacją software'ową z wykorzystaniem technologii OPC. Wykorzystanie dedykowanego interfejsu producenta do wymiany informacji.
T-L-9Komunikacja sterownika PLC z bazą danych.
T-L-5Wizualizacja procesu przemysłowego.
T-L-6Bezpośrednia komunikacja pomiędzy sterownikami programowalnymi. Zasada działania asynchronicznych bloków funkcyjnych.
T-L-2Różne sposoby reprezentacji danych. Funkcje oraz bloki funkcyjne, rejestrowanie sygnałów. Wykorzystanie referencji.
T-L-3Narzędzia wspomagające analizę kodu źródłowego. Korzystanie z zewnętrznych bibliotek oraz szablonów. Tworzenie własnej biblioteki.
T-L-4Projektowanie i implementacja maszyny stanów w języku ST.
T-L-7Komunikacja systemu kontrolno-pomiarowego z wykorzystaniem protokołu TCP/IP. Architektura klient-serwer.
T-L-14Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C27.2_U02Student potrafi wykorzystać metody szybkiego prototypowania i generacji kodu źródłowego do implementacji sterowania pewnym procesem technologicznym. Jest w stanie z wykorzystaniem tych technik dokonać sprzętowej symulacji procesu przemysłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U01Wykorzystuje wiedzę matematyczną i stosuje odpowiednie narzędzia informatyczne do modelowania, analizy i symulacji zjawisk fizycznych, algorytmów przetwarzania sygnałów, działania prostych układów sterowania oraz syntezy prostych algorytmów sterowania.
AR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności z zakresu wykorzystania technik szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego sterownika.
Treści programoweT-L-13Modyfikacja istniejącego układu sterowania z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania. Weryfikacja działania utworzonego układu.
T-L-12Analiza układu sterowania rzeczywistego obiektu. Monitorowanie pracy układu i akwizycja danych z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi software'owych.
T-L-10Wykorzystanie szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego.
T-L-14Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
T-L-11Symulacja Hardware-in-the-Loop z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C27.2_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole projektowym, jak również ponoszenia odpowiedzialności za wspólne i indywidualnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
AR_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności z zakresu wykorzystania technik szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego sterownika.
C-3Nabycie umiejętności skomunikowania sterownika PLC z innymi komponentami systemów kontrolno-pomarowych.
Treści programoweT-L-3Narzędzia wspomagające analizę kodu źródłowego. Korzystanie z zewnętrznych bibliotek oraz szablonów. Tworzenie własnej biblioteki.
T-W-7Bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo systemów kontrolno-pomiarowych.
T-L-11Symulacja Hardware-in-the-Loop z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania.
T-W-1Wymagania stawiane systemom kontrolno-pomiarowym i rozwiązania im towarzyszące.
T-W-6Sposoby i metody symulacji procesów przemysłowych. Symulacja Hardware-in-the-Loop, symulacja Software-in-the-Loop.
T-L-13Modyfikacja istniejącego układu sterowania z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania. Weryfikacja działania utworzonego układu.
T-L-10Wykorzystanie szybkiego prototypowania do generacji kodu źródłowego.
T-W-4Zarządzanie kodem źródłowym projektu. Wykorzystanie języków modelowania w projektowaniu systemów kontrolno-pomiarowych.
T-W-5Szybkie prototypowanie i generacja kodu źródłowego.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student realizuje minimalny zakres powierzonych mu zadań, nie wykazuje przy tym zaangażowania w pracę. Nie wykonuje ich terminowo. Bierne funkcjonowanie w zespole, brak inicjatywy własnej. Pewne błędy metodologiczne w realizacji zadań, ich realizacja jest niepełna. Poważniejsze przekraczanie terminów oddania pracy. Prezentacja wyników wykonana w sposób nieprzejrzysty. Formułowane wnioski wykazują minimalne zrozumienie natury analizowanych zjawisk bądź zagadnień
3,0Student realizuje minimalny zakres powierzonych mu zadań, nie wykazuje przy tym zaangażowania w pracę. Nie wykonuje ich terminowo. Bierne funkcjonowanie w zespole, brak inicjatywy własnej. Pewne błędy metodologiczne w realizacji zadań, ich realizacja jest niepełna. Poważniejsze przekraczanie terminów oddania pracy. Prezentacja wyników wykonana w sposób nieprzejrzysty. Formułowane wnioski wykazują minimalne zrozumienie natury analizowanych zjawisk bądź zagadnień
3,5Student realizuje minimalny zakres powierzonych mu zadań, nie wykazuje przy tym większego zaangażowanie w pracę. Stara się aktywnie współpracować w zespole w ramach własnych umiejętności. Popełnia błędy w realizowanych zadaniach co powoduje niepełną ich realizację. Występują niewielkie opóźnienia w realizacji zadań. Prezentacja wyników wykonana w sposób mało przejrzysty. Formułowane wnioski odzwierciedlają powierzchowne zrozumienie analizowanych zjawisk bądź zagadnień.
4,0Student realizuje poprawnie podstawę programową, nie wykazuje inicjatywy w zakresie poszerzania swojej wiedzy. Współpracuje w zespole, realizuje zadania wyznaczone przez grupę. Stara się zrozumieć cel i zadania przed nim stawiane. Formułowane wnioski są na ogół poprawne lecz niepełne, świadczące o braku głębszego zrozumienia problemu. Sposób prezentacji otrzymanych rezultatów na ogół czytelny.
4,5Student przejawia zainteresowanie tematem, usiłuje samodzielnie poszerzyć swoją wiedzę w obszarach go interesujących. Jest aktywnym członkiem zespołu, realizuje sumiennie i terminowo zadania mu powierzone. Rozumie cel i zadania przed nim stawiane. Potrafi krytycznie ocenić otrzymane rezultaty oraz w sposób zwięzły i klarowny przedstawić je graficznie lub tekstowo.
5,0Student w sposób aktywny jest zainteresowany tematem, usiłuje samodzielnie poszerzyć swoją wiedzę. Jest bardzo aktywnym członkiem zespołu, realizuje sumiennie i terminowo zadania mu powierzone. Rozumie cel i zadania przed nim stawiane. Potrafi krytycznie ocenić otrzymane rezultaty, wykazując się przy tym głębokim zrozumieniem tematu, oraz w sposób zrozumiały i jasny przedstawić je graficznie lub tekstowo.