Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Przemysłowe systemy wizualizacji i monitorowania procesów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przemysłowe systemy wizualizacji i monitorowania procesów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Michał Kubicki <michal.kubicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw matematyki, fizyki, informatyki, programowania układów automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-3Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami związanymi z diagnostyką przemysłową.
C-4Przedstawienie studentowi podstawowych metod detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych.
C-5Zapoznanie studenta z problematyką harmonogramowania prac przeglądowych obiektu przemysłowego.
C-6Wykształcenie u studenta umiejętności stosowanie metod diagnostycznych bazujących na analizie spektralnej sygnałów.
C-7Rozbudzenie u studenta potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
C-8Wykształcenie u studenta umiejętności pracy z systemami bazodanowymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie bazy danych, reprezentacja dnaych za pomocą rekordów w tabelach. Operacje CRUD w bazie danych.2
T-L-2Filtrowanie i sortowanie danych. Zapytania wykorzystujące agregację i grupowanie.2
T-L-3Znaczenie kluczy w bazach danych. Tworzenie relacji pomiędzy tabelami.2
T-L-4Zapytania wykorzystujące złączenie kilku tabel.2
T-L-5Wykorzystanie podzapytań. Inne techniki przechowywania/prezentacji danych.2
T-L-6Omówienie obiektu laboratoryjnego, do którego tworzony będzie interfejs operatora. Zaznajomienie się z obsługą narzędzia do tworzenia HMI.2
T-L-7Projektowanie wizualizacji obiektu laboratoryjnego. Wykorzystanie gotowych i tworzenie własnych szablonów elementów graficznych.2
T-L-8Wykorzystanie języka skryptowego w wizualizacji procesu.2
T-L-9Integracja HMI z rzeczywistym procesem.2
T-L-10Prezentacja danych procesowych. Zarządzanie dostępem i uprawnieniami użytkowników.2
T-L-11Prosta diagnostyka procesu. Alarmy.2
T-L-12Zapoznanie się z narzędziem IDE i implementacja symulacji procesu przemysłowego po stronie sterownika programowalnego.4
T-L-13Zaznajomienie się z wykorzystywanym na zajęciach systemem SCADA. Organizacja i reprezentacja procesów przemysłowych w tym narzędziu. Przedstawienie obiektu laboratoryjnego w środowisku SCADA.4
T-L-14Zarządzenie wieloma współbieżnymi procesami przemysłowymi w systemie SCADA z wykorzystaniem utworzonych wcześniej symulacji HIL.4
T-L-15Narzędzia archiwizujące dane procesowe. Zaznajomienie się ze strukturą przechowywanych informacji.2
T-L-16Pozyskiwanie informacji historycznych/alarmów z wykorzystaniem zapytań bazodanowych.2
T-L-17Analiza danych historycznych za pomocą narzędzi wizualizacyjnych dostępnych w systemie SCADA.2
T-L-18Wykorzystanie technologii OPC do rejestrowania danych procesowych.2
T-L-19Zaliczenie końcowe.3
45
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.2
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.2
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.2
T-W-4Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.3
T-W-5Wprowadzenie do problematyki. Diagnostyka, diagnostyka techniczna, diagnostyka przemysłowa.1
T-W-6Harmonogramowanie przeglądów - zapewnienie ciągłości ruchu. Diagnozowanie czasu zużycia i czasu do pojawienia się uszkodzenia.1
T-W-7Metody detekcji defektów bazujące na kontroli parametrów zmiennych procesowych.1
T-W-8Metody detekcji defektów bazujące na kontroli związków między zmiennymi procesowymi.1
T-W-9Metody lokalizacji defektów.1
T-W-10Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza literatury10
A-L-3Realizacja sprawozdań15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
M-6Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15a_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej.
AR_1A_W19, AR_1A_W18C-3, C-4, C-5T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15a_U01
Potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI.
AR_1A_U14C-2, C-7, C-1T-W-2, T-W-3M-4, M-5S-1, S-3, S-4
AR_1A_C15a_U02
Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym.
AR_1A_U14C-2, C-6T-L-7, T-L-6M-4, M-5S-1, S-3, S-4
AR_1A_C21.1x_U01
Student potrafi stworzyć bazę danych oraz zaprojektować proste tabele do zadanego problemu. Rozumie i potrafi implementować relacje pomiędzy tabelami. Wykonuje operacje CRUD w celu manipulacji oraz pozyskiwania danych. Potrafi tworzyć proste zapytania łączące kilka tabel. Wykorzystuje bazy danych oraz inne technologie komunikacyjne w celu archiwizacji oraz analizy danych procesowych.
AR_1A_U26, AR_1A_U14, AR_1A_U15C-8, C-2T-L-15, T-L-18, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-16, T-L-4, T-L-19M-4S-3, S-2
AR_1A_C21.1x_U02
Student potrafi wykonać prosty interfejs HMI, za pomocą którego można monitorować oraz sterować symulowanym oraz rzeczywistym procesem przemysłowym. Prezentuje dane procesowe oraz alarmy związane z jego pracą, archiwzuje je. Dokonuje prostej diagnostyki procesu.
AR_1A_U14, AR_1A_U15C-2, C-1T-L-6, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-19, T-L-12M-4S-3, S-2
AR_1A_C21.1x_U03
Student potrafi zaimplementować system SCADA do monitorowania otoczenia przemysłowego. Archiwizuje dane procesowe oraz wizualizuje je z wykorzystaniem oferowanych narzędzi. Potrafi zaprojektować i zaimplementować w systemie wieloelementowe otoczenie przemysłowe.
AR_1A_U15, AR_1A_U14C-2, C-1T-L-13, T-L-17, T-L-14, T-L-15, T-L-16M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15a_K01
Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
AR_1A_K01C-7T-W-10M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15a_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15a_U01
Potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI.
2,0Student nie potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C15a_U02
Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym.
2,0Student nie umie przeanalizować obiektu / procesu pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_C21.1x_U01
Student potrafi stworzyć bazę danych oraz zaprojektować proste tabele do zadanego problemu. Rozumie i potrafi implementować relacje pomiędzy tabelami. Wykonuje operacje CRUD w celu manipulacji oraz pozyskiwania danych. Potrafi tworzyć proste zapytania łączące kilka tabel. Wykorzystuje bazy danych oraz inne technologie komunikacyjne w celu archiwizacji oraz analizy danych procesowych.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C21.1x_U02
Student potrafi wykonać prosty interfejs HMI, za pomocą którego można monitorować oraz sterować symulowanym oraz rzeczywistym procesem przemysłowym. Prezentuje dane procesowe oraz alarmy związane z jego pracą, archiwzuje je. Dokonuje prostej diagnostyki procesu.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C21.1x_U03
Student potrafi zaimplementować system SCADA do monitorowania otoczenia przemysłowego. Archiwizuje dane procesowe oraz wizualizuje je z wykorzystaniem oferowanych narzędzi. Potrafi zaprojektować i zaimplementować w systemie wieloelementowe otoczenie przemysłowe.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15a_K01
Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
2,0Student nie zna sposobów podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. / pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
  2. Jan Maciej Kościelny, Diagnostyka zautomatyzowanych procesów przemysłowych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2001, 83-87674-27-3
  3. Krzysztof Pietrusewicz, Paweł Dworak, Programowalne sterowniki automatyki PAC, Nakom, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
  2. Instrukcje firmowe systemów SCADA, 2011
  3. Bogdan Broel-Plater, Układy wykorzystujące sterowniki PLC, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie bazy danych, reprezentacja dnaych za pomocą rekordów w tabelach. Operacje CRUD w bazie danych.2
T-L-2Filtrowanie i sortowanie danych. Zapytania wykorzystujące agregację i grupowanie.2
T-L-3Znaczenie kluczy w bazach danych. Tworzenie relacji pomiędzy tabelami.2
T-L-4Zapytania wykorzystujące złączenie kilku tabel.2
T-L-5Wykorzystanie podzapytań. Inne techniki przechowywania/prezentacji danych.2
T-L-6Omówienie obiektu laboratoryjnego, do którego tworzony będzie interfejs operatora. Zaznajomienie się z obsługą narzędzia do tworzenia HMI.2
T-L-7Projektowanie wizualizacji obiektu laboratoryjnego. Wykorzystanie gotowych i tworzenie własnych szablonów elementów graficznych.2
T-L-8Wykorzystanie języka skryptowego w wizualizacji procesu.2
T-L-9Integracja HMI z rzeczywistym procesem.2
T-L-10Prezentacja danych procesowych. Zarządzanie dostępem i uprawnieniami użytkowników.2
T-L-11Prosta diagnostyka procesu. Alarmy.2
T-L-12Zapoznanie się z narzędziem IDE i implementacja symulacji procesu przemysłowego po stronie sterownika programowalnego.4
T-L-13Zaznajomienie się z wykorzystywanym na zajęciach systemem SCADA. Organizacja i reprezentacja procesów przemysłowych w tym narzędziu. Przedstawienie obiektu laboratoryjnego w środowisku SCADA.4
T-L-14Zarządzenie wieloma współbieżnymi procesami przemysłowymi w systemie SCADA z wykorzystaniem utworzonych wcześniej symulacji HIL.4
T-L-15Narzędzia archiwizujące dane procesowe. Zaznajomienie się ze strukturą przechowywanych informacji.2
T-L-16Pozyskiwanie informacji historycznych/alarmów z wykorzystaniem zapytań bazodanowych.2
T-L-17Analiza danych historycznych za pomocą narzędzi wizualizacyjnych dostępnych w systemie SCADA.2
T-L-18Wykorzystanie technologii OPC do rejestrowania danych procesowych.2
T-L-19Zaliczenie końcowe.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.2
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.2
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.2
T-W-4Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.3
T-W-5Wprowadzenie do problematyki. Diagnostyka, diagnostyka techniczna, diagnostyka przemysłowa.1
T-W-6Harmonogramowanie przeglądów - zapewnienie ciągłości ruchu. Diagnozowanie czasu zużycia i czasu do pojawienia się uszkodzenia.1
T-W-7Metody detekcji defektów bazujące na kontroli parametrów zmiennych procesowych.1
T-W-8Metody detekcji defektów bazujące na kontroli związków między zmiennymi procesowymi.1
T-W-9Metody lokalizacji defektów.1
T-W-10Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza literatury10
A-L-3Realizacja sprawozdań15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza literatury5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15a_W01Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki technicznej, cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
AR_1A_W18Ma uporządkowaną wiedzę o systemach nadzoru i wizualizacji procesów przemysłowych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami związanymi z diagnostyką przemysłową.
C-4Przedstawienie studentowi podstawowych metod detekcji i lokalizacji uszkodzeń w procesach przemysłowych.
C-5Zapoznanie studenta z problematyką harmonogramowania prac przeglądowych obiektu przemysłowego.
Treści programoweT-W-9Metody lokalizacji defektów.
T-W-8Metody detekcji defektów bazujące na kontroli związków między zmiennymi procesowymi.
T-W-7Metody detekcji defektów bazujące na kontroli parametrów zmiennych procesowych.
T-W-5Wprowadzenie do problematyki. Diagnostyka, diagnostyka techniczna, diagnostyka przemysłowa.
T-W-6Harmonogramowanie przeglądów - zapewnienie ciągłości ruchu. Diagnozowanie czasu zużycia i czasu do pojawienia się uszkodzenia.
T-W-10Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się.
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.
T-W-1Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji.
T-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.
T-W-4Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą systemów nadzorowania procesów przemysłowych oraz disgnostki przemysłowej. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15a_U01Potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-7Rozbudzenie u studenta potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
Treści programoweT-W-2Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych.
T-W-3Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15a_U02Student: - umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń, - potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-6Wykształcenie u studenta umiejętności stosowanie metod diagnostycznych bazujących na analizie spektralnej sygnałów.
Treści programoweT-L-7Projektowanie wizualizacji obiektu laboratoryjnego. Wykorzystanie gotowych i tworzenie własnych szablonów elementów graficznych.
T-L-6Omówienie obiektu laboratoryjnego, do którego tworzony będzie interfejs operatora. Zaznajomienie się z obsługą narzędzia do tworzenia HMI.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5Projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeanalizować obiektu / procesu pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student umie przeanalizować obiekt / proces pod kątem wskazania ewentualnych uszkodzeń oraz potrafi wskazać dane istotne z punktu widzenia ich wykorzystania w systemie diagnostycznym. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.1x_U01Student potrafi stworzyć bazę danych oraz zaprojektować proste tabele do zadanego problemu. Rozumie i potrafi implementować relacje pomiędzy tabelami. Wykonuje operacje CRUD w celu manipulacji oraz pozyskiwania danych. Potrafi tworzyć proste zapytania łączące kilka tabel. Wykorzystuje bazy danych oraz inne technologie komunikacyjne w celu archiwizacji oraz analizy danych procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U26Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka
AR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
AR_1A_U15Umie wybrać odpowiedni interfejs i protokół komunikacyjny wykorzystywany w układach automatyki i robotyki oraz skonfigurować i uruchomić bezpieczną wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami.
Cel przedmiotuC-8Wykształcenie u studenta umiejętności pracy z systemami bazodanowymi.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
Treści programoweT-L-15Narzędzia archiwizujące dane procesowe. Zaznajomienie się ze strukturą przechowywanych informacji.
T-L-18Wykorzystanie technologii OPC do rejestrowania danych procesowych.
T-L-5Wykorzystanie podzapytań. Inne techniki przechowywania/prezentacji danych.
T-L-1Tworzenie bazy danych, reprezentacja dnaych za pomocą rekordów w tabelach. Operacje CRUD w bazie danych.
T-L-3Znaczenie kluczy w bazach danych. Tworzenie relacji pomiędzy tabelami.
T-L-2Filtrowanie i sortowanie danych. Zapytania wykorzystujące agregację i grupowanie.
T-L-16Pozyskiwanie informacji historycznych/alarmów z wykorzystaniem zapytań bazodanowych.
T-L-4Zapytania wykorzystujące złączenie kilku tabel.
T-L-19Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.1x_U02Student potrafi wykonać prosty interfejs HMI, za pomocą którego można monitorować oraz sterować symulowanym oraz rzeczywistym procesem przemysłowym. Prezentuje dane procesowe oraz alarmy związane z jego pracą, archiwzuje je. Dokonuje prostej diagnostyki procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
AR_1A_U15Umie wybrać odpowiedni interfejs i protokół komunikacyjny wykorzystywany w układach automatyki i robotyki oraz skonfigurować i uruchomić bezpieczną wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
Treści programoweT-L-6Omówienie obiektu laboratoryjnego, do którego tworzony będzie interfejs operatora. Zaznajomienie się z obsługą narzędzia do tworzenia HMI.
T-L-11Prosta diagnostyka procesu. Alarmy.
T-L-8Wykorzystanie języka skryptowego w wizualizacji procesu.
T-L-7Projektowanie wizualizacji obiektu laboratoryjnego. Wykorzystanie gotowych i tworzenie własnych szablonów elementów graficznych.
T-L-10Prezentacja danych procesowych. Zarządzanie dostępem i uprawnieniami użytkowników.
T-L-9Integracja HMI z rzeczywistym procesem.
T-L-19Zaliczenie końcowe.
T-L-12Zapoznanie się z narzędziem IDE i implementacja symulacji procesu przemysłowego po stronie sterownika programowalnego.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C21.1x_U03Student potrafi zaimplementować system SCADA do monitorowania otoczenia przemysłowego. Archiwizuje dane procesowe oraz wizualizuje je z wykorzystaniem oferowanych narzędzi. Potrafi zaprojektować i zaimplementować w systemie wieloelementowe otoczenie przemysłowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U15Umie wybrać odpowiedni interfejs i protokół komunikacyjny wykorzystywany w układach automatyki i robotyki oraz skonfigurować i uruchomić bezpieczną wymianę danych pomiędzy różnymi urządzeniami.
AR_1A_U14Umie zaprojektować i uruchomić podstawowy program wizualizacji, diagnostyki i archiwizacji procesu technologicznego.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru z elementami diagnostyki procesu.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA.
Treści programoweT-L-13Zaznajomienie się z wykorzystywanym na zajęciach systemem SCADA. Organizacja i reprezentacja procesów przemysłowych w tym narzędziu. Przedstawienie obiektu laboratoryjnego w środowisku SCADA.
T-L-17Analiza danych historycznych za pomocą narzędzi wizualizacyjnych dostępnych w systemie SCADA.
T-L-14Zarządzenie wieloma współbieżnymi procesami przemysłowymi w systemie SCADA z wykorzystaniem utworzonych wcześniej symulacji HIL.
T-L-15Narzędzia archiwizujące dane procesowe. Zaznajomienie się ze strukturą przechowywanych informacji.
T-L-16Pozyskiwanie informacji historycznych/alarmów z wykorzystaniem zapytań bazodanowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15a_K01Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-7Rozbudzenie u studenta potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Treści programoweT-W-10Wykształcenie potrzeby i zaprezentowanie możliwości ciągłego dokształcania się.
Metody nauczaniaM-6Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.