Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Mrozik <Andrzej.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych oraz z zakresu organizacji i zarządzania z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwa.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką makroekonomiczną państwa i mikroekonomiczną w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach produkcyjno-usługowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.5
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.2
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.4
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.2
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.4
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.6
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .5
T-W-8Koszty jakości.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_A10.2_W01
Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarzadzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi
AR_1A_W23, AR_1A_W22, AR_1A_W25, AR_1A_W24C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1
AR_1A_O12-2_W22
Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
AR_1A_W22, AR_1A_W23C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_A09.2_K01
Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód.
AR_1A_K02, AR_1A_K04, AR_1A_K05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_A10.2_W01
Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarzadzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy o problemach makro- i mikroekonomicznych otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa
3,0Student ma podstawową wiedzę o problemach makro- i mikroekonomicznych otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa
3,5Student ma ogólną wiedzę teoretyczną nt. roli i znaczenia składników makro i mikro w zarządzaniu przedsiębiorstwem
4,0Student ma ogólną wiedzę o wpływie wzajemnym poszczegolnym elementów makro i mikro na zarządzanie przedsiębiorstwem
4,5Student ma wiedzę nt. wpływu poszczególnych elementów makro i mikro na efektywność działań i sukces rynkowy przedsiębiorstwa
5,0Student ma szczegółową wiedzę o korelacjach pomiędzy elementami makro i mikro otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa
AR_1A_O12-2_W22
Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
2,0Student nie ma wymaganej podstawowej wiedzy z zakresu jakości produktu i systemów zarzadzania jakością w przedsiebiorstwie
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciagłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa.
3,5Student ma ogólną wiedzę teoretyczną nt. elementów składowych systemu zarządzania przedsiębiorstwem z uwzględnieniem zasad zarządzania jakością
4,0Student zna ogólne wymagania systemu zarządzania jakością oraz ich rolę i wpływ na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstwa
4,5Student ma wiedzę nt. kosztów jakości i korzyści związanych z wdrożeniem w przedsiębiorstwie systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001
5,0Student zna szczegółowo wymagania systemu zarządzania jakością oraz ich rolę i wwpływ na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_A09.2_K01
Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód.
2,0Student nie ma świadomości pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I
  2. Węgrzyn Bogusław, Jakościowe aspekty efektywności systemowej integracji przedsiębiorstwa, Difin, WARSZAWA, 2014, 1, Monografia habilitacyjna

Literatura dodatkowa

  1. Sudoł S., Przedsiębiorstwo, DOM organizatora TNOiK, Toruń, 2002, I
  2. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 1998, I
  3. Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978, I
  4. Miesięcznik, Problemy jakosci, Sigma-Not, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.5
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.2
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.4
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.2
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.4
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.6
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .5
T-W-8Koszty jakości.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_A10.2_W01Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarzadzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W23Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego, prawa pracy i zarządzania zasobami ludzkimi.
AR_1A_W22Ma podstawową wiedzę o procesach gospodarczych i zarządzaniu nimi, w tym także o zarządzaniu jakością oraz o tworzeniu i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z kierunkiem studiów.
AR_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami kierunków studiów powiązanych z kierunkiem Automatyka i Robotyka.
AR_1A_W24Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką makroekonomiczną państwa i mikroekonomiczną w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach produkcyjno-usługowych.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej wiedzy o problemach makro- i mikroekonomicznych otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa
3,0Student ma podstawową wiedzę o problemach makro- i mikroekonomicznych otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa
3,5Student ma ogólną wiedzę teoretyczną nt. roli i znaczenia składników makro i mikro w zarządzaniu przedsiębiorstwem
4,0Student ma ogólną wiedzę o wpływie wzajemnym poszczegolnym elementów makro i mikro na zarządzanie przedsiębiorstwem
4,5Student ma wiedzę nt. wpływu poszczególnych elementów makro i mikro na efektywność działań i sukces rynkowy przedsiębiorstwa
5,0Student ma szczegółową wiedzę o korelacjach pomiędzy elementami makro i mikro otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O12-2_W22Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W22Ma podstawową wiedzę o procesach gospodarczych i zarządzaniu nimi, w tym także o zarządzaniu jakością oraz o tworzeniu i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z kierunkiem studiów.
AR_1A_W23Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego, prawa pracy i zarządzania zasobami ludzkimi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .
T-W-8Koszty jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wymaganej podstawowej wiedzy z zakresu jakości produktu i systemów zarzadzania jakością w przedsiebiorstwie
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciagłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa.
3,5Student ma ogólną wiedzę teoretyczną nt. elementów składowych systemu zarządzania przedsiębiorstwem z uwzględnieniem zasad zarządzania jakością
4,0Student zna ogólne wymagania systemu zarządzania jakością oraz ich rolę i wpływ na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstwa
4,5Student ma wiedzę nt. kosztów jakości i korzyści związanych z wdrożeniem w przedsiębiorstwie systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001
5,0Student zna szczegółowo wymagania systemu zarządzania jakością oraz ich rolę i wwpływ na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_A09.2_K01Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
AR_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
AR_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-2Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw.
T-W-5System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania.
T-W-7Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. .
T-W-8Koszty jakości.
T-W-6Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania.
T-W-1Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych.
T-W-4Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność.
T-W-3Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.