Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP i ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Szoka <wojciech.szoka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter podstawowego, wprowadzającego, nie wymaga wiadomości wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy.2
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.1
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.3
T-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.3
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.2
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.2
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3Lektura materiałów i podręczników4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru (z zakresu oceny ryzyka zawodowego) - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O10-1_W01
Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
AR_1A_W24C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O10-1_U01
Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
AR_1A_U11C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O10-1_K01
Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
AR_1A_K02C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O10-1_W01
Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował i nie przyswoił podstawowego materiału programowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakresu materiału,
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w stopniu dobrym
4,5Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia dobrze wiedzy opanował podstawowy zakres materiału.
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O10-1_U01
Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Nie posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z pomocą nauczyciela) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
4,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy.
4,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i rozwiązuje zadania inne niż podstawowe.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo duże zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i bezbłędnie rozwiązuje zadania inne niż podstawowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O10-1_K01
Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
2,0Student nie wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami dyskwalifikującymi całkowicie pracę.
3,0Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie nieco wyżej aniżeli podstawowym.
4,0Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie ponadpodstawowym,
4,5Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie ponadprzeciętnym.
5,0Student bardzo dobrze wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie ponadpodstawowym.

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2007, i każde późniejsze wydanie
  2. Bielec J.:, www.ergonomia.e-ar.pl, WEk. ZUT w Szczecinie, Internet, Szczecin, 2011, Strona internetowa z materiałami dydaktycznymi dla studentów.

Literatura dodatkowa

  1. red. Kordacka D., Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Wyd. Centralny Instytut Ochrony Prac, Warszawa, 2000
  2. Szlązak J., Szlązak N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005
  3. red. Danuta Koradecka, Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wyd. CIOP-PIB, Warszawa, 1997
  4. Dz. U. Nr 169, poz. 1650, Obwieszczenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, -, -, 2003
  5. Dz.U. Nr 191, poz. 1596 z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, -, -, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy.2
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.1
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.3
T-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.3
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.2
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.2
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3Lektura materiałów i podręczników4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O10-1_W01Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W24Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle.
Cel przedmiotuC-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy.
T-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru (z zakresu oceny ryzyka zawodowego) - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował i nie przyswoił podstawowego materiału programowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakresu materiału,
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w stopniu dobrym
4,5Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia dobrze wiedzy opanował podstawowy zakres materiału.
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O10-1_U01Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U11Stosuje podstawowe zasady bhp i ppoż., potrafi zaplanować pracę zespołu zgodnie z przepisami prawa pracy.
Cel przedmiotuC-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy.
Treści programoweT-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru (z zakresu oceny ryzyka zawodowego) - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Nie posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z pomocą nauczyciela) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
4,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy.
4,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i rozwiązuje zadania inne niż podstawowe.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo duże zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i bezbłędnie rozwiązuje zadania inne niż podstawowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O10-1_K01Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy.
Treści programoweT-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza.
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami dyskwalifikującymi całkowicie pracę.
3,0Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie nieco wyżej aniżeli podstawowym.
4,0Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie ponadpodstawowym,
4,5Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie ponadprzeciętnym.
5,0Student bardzo dobrze wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie ponadpodstawowym.