Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,60,62zaliczenie
laboratoriaL1 45 3,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnych umiejętności efektywnego wykorzystania oprogramowania komputerowego (Matlab) w zakresie wspomagania procesów obliczeń, modelowania, symulacji układów i wizualizacji wyników.
C-2Nabycie umiejętności tworzenia funkcji i skryptów, graficznego interfejsu użytkownika, grafiki 2D i 3D, rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji zarówno dla funkcji wielomianowych jak i dowolnych (nieliniowych).
C-3Nabycie podstawowych umiejętności niezbędnych do symulacji prostych układów liniowych i nieliniowych - w tym wyznaczanie odpowiedzi układów na dowolne wymuszenia (generowanie sygnałów) i wizualizacja wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do środowisk obliczeń inżynierskich Matlab, Scilab, Octave2
T-L-2Generowanie wektorów i tablic2
T-L-3Podstawowe działania tablicowe i macierzowe2
T-L-4Grafika 2D2
T-L-5Generowanie sygnałów2
T-L-6Grafika 3D4
T-L-7Zaliczenie serii ćwiczeń2
T-L-8Skrypty i funkcje2
T-L-9Wizualizacja wyników statystycznych2
T-L-10Działania na ciągach i funkcjach3
T-L-11Sterowanie przepływem programu na przykładzie generowania i wizualizacji ruchów Browna3
T-L-12Wizualizacja i rozwiązywanie prostych zagadnień aproksymacji i interpolacji wielomianowej z wykorzystaniem narzędzi wbudowanych4
T-L-13Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika4
T-L-14Zaliczenie serii ćwiczeń2
T-L-15Tworzenie i symulacja prostego modelu układu dynamicznego w Simulinku2
T-L-16Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych nieliniowych w formie schematu blokowego w środowisku Simulink5
T-L-17Zaliczenie serii ćwiczeń2
45
wykłady
T-W-1Komputer w rozwiązywaniu zadań inżynierskich. Wprowadzenie do programowania w środowisku MATLAB, podstawowe operacje na wektorach i macierzach, podstawowe operacje graficzne, organizacja programu w języku systemu MATLAB, instrukcje warunkowe i sterujące6
T-W-2Metody tworzenia grafiki 2D, generowania i wizualizacja przebiegów czasowych. Tworzenie grafiki 3D w zastosowaniach wizualizacji wyników obliczeń2
T-W-3Wprowadzenie do środowiska Simulink. Tworzenie i uruchomienie schematu, biblioteki bloków.2
T-W-4Przekształcenie równania różniczkowego do schematu blokowego w Simulinku i jego numeryczne rozwiązywanie w Simulinku. Przekształcenie równania różnicowego do schematu blokowego w Simulinku i jego numeryczne rozwiązywanie w Simulinku4
T-W-5Zaliczenie formy zajęć1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Wykonanie sprawozdań20
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia10
85
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C03_W01
Student zna kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie.
AR_1A_W21C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-L-17, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-14, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-15, T-L-13M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C02_U01
Student umie prezentować wyniki w formie wykresu 2D i 3D.
AR_1A_U09C-3, C-1, C-2T-L-11, T-L-10, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-5M-3S-2, S-1
AR_1A_C02_U02
Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie równania różnicowego i różniczkowego w formie schematu blokowego w programie Simulink.
AR_1A_U09C-2, C-3, C-1T-L-15, T-L-16, T-L-17M-3S-1, S-2
AR_1A_C03_U01
Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie.
AR_1A_U09C-1, C-3, C-2T-L-17, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-14, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-15, T-L-13, T-L-16M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C03_W01
Student zna kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C02_U01
Student umie prezentować wyniki w formie wykresu 2D i 3D.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C02_U02
Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie równania różnicowego i różniczkowego w formie schematu blokowego w programie Simulink.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
AR_1A_C03_U01
Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie.
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.

Literatura podstawowa

  1. Rudra P., MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Brzózka J., Dorobczyński L., Matlab. Środowisko obliczeń naukowo-technicznych, PWN, Warszawa, 2008
  3. Kamińska A., Pańczyk B., Matlab przykłady i ćwiczenia, MIKOM, 2002
  4. Mrożek B., Mrożek J., MATLAB – Uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, CCATiE, Kraków, 1995
  5. Pr. zbiorowa, Matlab Manuals, Mathworks Inc., 2011
  6. Pr. zbiorowa, SIMULINK Model-Based and System-Based Design Using Simulink, Mathworks Inc., 2011

Literatura dodatkowa

  1. German-Gałkin S, Gnat K., Ćwiczenia z Elektrotechniki w MATLABIE i SIMULINKU., Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do środowisk obliczeń inżynierskich Matlab, Scilab, Octave2
T-L-2Generowanie wektorów i tablic2
T-L-3Podstawowe działania tablicowe i macierzowe2
T-L-4Grafika 2D2
T-L-5Generowanie sygnałów2
T-L-6Grafika 3D4
T-L-7Zaliczenie serii ćwiczeń2
T-L-8Skrypty i funkcje2
T-L-9Wizualizacja wyników statystycznych2
T-L-10Działania na ciągach i funkcjach3
T-L-11Sterowanie przepływem programu na przykładzie generowania i wizualizacji ruchów Browna3
T-L-12Wizualizacja i rozwiązywanie prostych zagadnień aproksymacji i interpolacji wielomianowej z wykorzystaniem narzędzi wbudowanych4
T-L-13Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika4
T-L-14Zaliczenie serii ćwiczeń2
T-L-15Tworzenie i symulacja prostego modelu układu dynamicznego w Simulinku2
T-L-16Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych nieliniowych w formie schematu blokowego w środowisku Simulink5
T-L-17Zaliczenie serii ćwiczeń2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Komputer w rozwiązywaniu zadań inżynierskich. Wprowadzenie do programowania w środowisku MATLAB, podstawowe operacje na wektorach i macierzach, podstawowe operacje graficzne, organizacja programu w języku systemu MATLAB, instrukcje warunkowe i sterujące6
T-W-2Metody tworzenia grafiki 2D, generowania i wizualizacja przebiegów czasowych. Tworzenie grafiki 3D w zastosowaniach wizualizacji wyników obliczeń2
T-W-3Wprowadzenie do środowiska Simulink. Tworzenie i uruchomienie schematu, biblioteki bloków.2
T-W-4Przekształcenie równania różniczkowego do schematu blokowego w Simulinku i jego numeryczne rozwiązywanie w Simulinku. Przekształcenie równania różnicowego do schematu blokowego w Simulinku i jego numeryczne rozwiązywanie w Simulinku4
T-W-5Zaliczenie formy zajęć1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Wykonanie sprawozdań20
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia10
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C03_W01Student zna kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W21Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego projektowania układów automatyki i robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnych umiejętności efektywnego wykorzystania oprogramowania komputerowego (Matlab) w zakresie wspomagania procesów obliczeń, modelowania, symulacji układów i wizualizacji wyników.
C-3Nabycie podstawowych umiejętności niezbędnych do symulacji prostych układów liniowych i nieliniowych - w tym wyznaczanie odpowiedzi układów na dowolne wymuszenia (generowanie sygnałów) i wizualizacja wyników.
C-2Nabycie umiejętności tworzenia funkcji i skryptów, graficznego interfejsu użytkownika, grafiki 2D i 3D, rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji zarówno dla funkcji wielomianowych jak i dowolnych (nieliniowych).
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do środowiska Simulink. Tworzenie i uruchomienie schematu, biblioteki bloków.
T-W-2Metody tworzenia grafiki 2D, generowania i wizualizacja przebiegów czasowych. Tworzenie grafiki 3D w zastosowaniach wizualizacji wyników obliczeń
T-W-5Zaliczenie formy zajęć
T-W-1Komputer w rozwiązywaniu zadań inżynierskich. Wprowadzenie do programowania w środowisku MATLAB, podstawowe operacje na wektorach i macierzach, podstawowe operacje graficzne, organizacja programu w języku systemu MATLAB, instrukcje warunkowe i sterujące
T-W-4Przekształcenie równania różniczkowego do schematu blokowego w Simulinku i jego numeryczne rozwiązywanie w Simulinku. Przekształcenie równania różnicowego do schematu blokowego w Simulinku i jego numeryczne rozwiązywanie w Simulinku
T-L-17Zaliczenie serii ćwiczeń
T-L-3Podstawowe działania tablicowe i macierzowe
T-L-2Generowanie wektorów i tablic
T-L-5Generowanie sygnałów
T-L-14Zaliczenie serii ćwiczeń
T-L-6Grafika 3D
T-L-8Skrypty i funkcje
T-L-1Wprowadzenie do środowisk obliczeń inżynierskich Matlab, Scilab, Octave
T-L-4Grafika 2D
T-L-15Tworzenie i symulacja prostego modelu układu dynamicznego w Simulinku
T-L-13Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C02_U01Student umie prezentować wyniki w formie wykresu 2D i 3D.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowych umiejętności niezbędnych do symulacji prostych układów liniowych i nieliniowych - w tym wyznaczanie odpowiedzi układów na dowolne wymuszenia (generowanie sygnałów) i wizualizacja wyników.
C-1Zdobycie elementarnych umiejętności efektywnego wykorzystania oprogramowania komputerowego (Matlab) w zakresie wspomagania procesów obliczeń, modelowania, symulacji układów i wizualizacji wyników.
C-2Nabycie umiejętności tworzenia funkcji i skryptów, graficznego interfejsu użytkownika, grafiki 2D i 3D, rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji zarówno dla funkcji wielomianowych jak i dowolnych (nieliniowych).
Treści programoweT-L-11Sterowanie przepływem programu na przykładzie generowania i wizualizacji ruchów Browna
T-L-10Działania na ciągach i funkcjach
T-L-4Grafika 2D
T-L-9Wizualizacja wyników statystycznych
T-L-6Grafika 3D
T-L-5Generowanie sygnałów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C02_U02Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie równania różnicowego i różniczkowego w formie schematu blokowego w programie Simulink.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia funkcji i skryptów, graficznego interfejsu użytkownika, grafiki 2D i 3D, rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji zarówno dla funkcji wielomianowych jak i dowolnych (nieliniowych).
C-3Nabycie podstawowych umiejętności niezbędnych do symulacji prostych układów liniowych i nieliniowych - w tym wyznaczanie odpowiedzi układów na dowolne wymuszenia (generowanie sygnałów) i wizualizacja wyników.
C-1Zdobycie elementarnych umiejętności efektywnego wykorzystania oprogramowania komputerowego (Matlab) w zakresie wspomagania procesów obliczeń, modelowania, symulacji układów i wizualizacji wyników.
Treści programoweT-L-15Tworzenie i symulacja prostego modelu układu dynamicznego w Simulinku
T-L-16Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych nieliniowych w formie schematu blokowego w środowisku Simulink
T-L-17Zaliczenie serii ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C03_U01Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi wspomagających prace inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U09Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do projektowania i symulacji układów automatyki i robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnych umiejętności efektywnego wykorzystania oprogramowania komputerowego (Matlab) w zakresie wspomagania procesów obliczeń, modelowania, symulacji układów i wizualizacji wyników.
C-3Nabycie podstawowych umiejętności niezbędnych do symulacji prostych układów liniowych i nieliniowych - w tym wyznaczanie odpowiedzi układów na dowolne wymuszenia (generowanie sygnałów) i wizualizacja wyników.
C-2Nabycie umiejętności tworzenia funkcji i skryptów, graficznego interfejsu użytkownika, grafiki 2D i 3D, rozwiązywania zadań aproksymacji i interpolacji zarówno dla funkcji wielomianowych jak i dowolnych (nieliniowych).
Treści programoweT-L-17Zaliczenie serii ćwiczeń
T-L-3Podstawowe działania tablicowe i macierzowe
T-L-2Generowanie wektorów i tablic
T-L-5Generowanie sygnałów
T-L-14Zaliczenie serii ćwiczeń
T-L-6Grafika 3D
T-L-8Skrypty i funkcje
T-L-1Wprowadzenie do środowisk obliczeń inżynierskich Matlab, Scilab, Octave
T-L-4Grafika 2D
T-L-15Tworzenie i symulacja prostego modelu układu dynamicznego w Simulinku
T-L-13Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika
T-L-16Rozwiązywanie równań różniczkowych i różnicowych nieliniowych w formie schematu blokowego w środowisku Simulink
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2).
3,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25).
3,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75).
4,0Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25).
4,5Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75).
5,0Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75.