Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Techniczne środowisko pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł
Przedmiot Techniczne środowisko pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alina Sand <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 12 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie2
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)3
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza3
8
wykłady
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,2
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu1
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych2
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.2
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych2
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych2
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury6
A-A-3Przygotowanie referatu8
A-A-4Zaliczenie przedmioru2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Przegląd literatury14
A-W-3Przegląd ustawodawstwa18
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu28
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów12
A-W-7Konatkt z prowadzącym4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_6_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. zasad zapewnienia bezpiecznych warunków pracy przy wykonywaniu pracy w różnych branżach i na różnych stanowiskach pracy w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń chorobowych i wypadkowych
ZBHP_10A_W03, ZBHP_10A_W04C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_6_U01
Znajomość i stosowanie właściwych przepisów prawa w odniesieniu do aktualnych warunków lub projektowanych procesów pracy, dobór właściwych środków eliminujących lub ograniczających zagrożenia w środowisku pracy, opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
ZBHP_10A_U03, ZBHP_10A_U01C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_6_K01
Sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy
ZBHP_10A_K02, ZBHP_10A_K01C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_6_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. zasad zapewnienia bezpiecznych warunków pracy przy wykonywaniu pracy w różnych branżach i na różnych stanowiskach pracy w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń chorobowych i wypadkowych
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_6_U01
Znajomość i stosowanie właściwych przepisów prawa w odniesieniu do aktualnych warunków lub projektowanych procesów pracy, dobór właściwych środków eliminujących lub ograniczających zagrożenia w środowisku pracy, opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_6_K01
Sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Łabanowski W., Bezpieczeństwo użytkowania maszyn : poradnik dla pracodawców, Państwowa Inspekcja Pracy : Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2012
  2. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm., 2014
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, Dz.U. Nr 191, poz. 1596, ze zm., 2014
  5. Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, Dz. U. Nr 122, poz. 1321, ze zm., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Marek Gałusza, Halina Wojciechowska-Piskorska, Andrzej Uzarczyk, HP w transporcie: poradnik, Tarbonus, Kraków, Tarnobrzeg, 2011
  2. Abramowski Michał, BHP 2014, C.H. Beck, Warsyawa, 2013
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, Dz. U. z 2012 poz. 1468., 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie2
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)3
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,2
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu1
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych2
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.2
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych2
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych2
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury6
A-A-3Przygotowanie referatu8
A-A-4Zaliczenie przedmioru2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Przegląd literatury14
A-W-3Przegląd ustawodawstwa18
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu28
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów12
A-W-7Konatkt z prowadzącym4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_6_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. zasad zapewnienia bezpiecznych warunków pracy przy wykonywaniu pracy w różnych branżach i na różnych stanowiskach pracy w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń chorobowych i wypadkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie oceny i organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii
ZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_6_U01Znajomość i stosowanie właściwych przepisów prawa w odniesieniu do aktualnych warunków lub projektowanych procesów pracy, dobór właściwych środków eliminujących lub ograniczających zagrożenia w środowisku pracy, opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
ZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_6_K01Sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.