Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Identyfikacja zagrożeń oraz analiza i ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł
Przedmiot Identyfikacja zagrożeń oraz analiza i ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.1
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,1
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego2
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.1
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.2
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.1
8
wykłady
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego1
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą2
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego1
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania2
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury15
A-A-3Przygotowanie referatu17
A-A-4Przegląd ustawodawstwa10
A-A-5Zaliczenie przedmioru2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury13
A-W-3Przegląd ustawodawstwa10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu20
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_10_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
ZBHP_10A_W04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_10_U01
Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U01C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_10_K01
Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
ZBHP_10A_K02, ZBHP_10A_K01C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_10_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_10_U01
Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_10_K01
Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Mateusz Warchał, Ocena ryzyka zawodowego: czynniki psychospołeczne, Państwowa Inspekcja Pracy: Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2010
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm., 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
  4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm, 2014
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm, 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, Dz.U. 2005 nr 81 poz. 716 zm. Dz.U. z 2008 r. nr 48, poz. 288, 2014
  5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86, zm. Dz.U. z 2008 r. nr 203, poz. 1275, 2014
  6. Jerzy Karczewski, Bogdan Rączkowski, Ocena ryzyka zawodowego. Dokumentacja. Brukarz, bitumiarz, robotnik drogow, ODDK, 2002
  7. PN-N-18001:2004 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania, 2004
  8. PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.1
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,1
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego2
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.1
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.2
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego1
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą2
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego1
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania2
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury15
A-A-3Przygotowanie referatu17
A-A-4Przegląd ustawodawstwa10
A-A-5Zaliczenie przedmioru2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury13
A-W-3Przegląd ustawodawstwa10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu20
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_10_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-5Analiza ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_10_U01Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
ZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-5Analiza ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_10_K01Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-5Analiza ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami