Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe informacje z zakresu nieruchomości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie. Warunki jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczni-budowlany a projekt wykonawczy. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych. Oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych. Warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Dokumentacja obiekyu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budowlanych ze względu na materiał, technologię wykonania i ustrój nośny. główne elementy konstrukcyjne i wykończeniwe budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania Cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynku. Remont a modernizacja. Opłacalność remontu.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studentów - poszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę20
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej15
A-W-4Udział w konsultacjach10
A-W-5Przygotowanie się do zliczenia i zaliczenie15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D9/4_W01
Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa a uwzględnieniem jej ekonomicznych aspektów i zarządzania oraz jej mejsce w systemie nauk społecznych i powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W01C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D9/4_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy
Z_1A_U17, Z_1A_U21C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D9/4_K01
jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Z_1A_K01C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D9/4_W01
Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa a uwzględnieniem jej ekonomicznych aspektów i zarządzania oraz jej mejsce w systemie nauk społecznych i powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy technicznej z podstaw budownictwa, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował postawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów w tresci i języku: w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzeżeń całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie stosunku do wiedzy ykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D9/4_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w sposób dostateczny wykorzystuje do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy.
3,5Student zdobytą wiedzę w stopnie dostatecznym wykorzystuje do roztrzygania dylematów i problemów pojawiających się w pracy, dodatkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjać niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać do roztrzygania dylematów i problemów pojawiających się w pracy. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać do roztrzyganoa dylematów i problemów pojawiających się w pracy. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać do roztrzygania dylematów i problemów pojawiających się w pracy. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D9/4_K01
jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie.
3,0Student jest przygotowany do uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie.
4,0Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie doskonalac wiedzę i umiejętności. Potrafi uzupełniać i doskonalić umiejętności w stopniu dobrym.
4,5Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie uzupełniając i doskonaląc wiedzę oraz umiejętności z zainteresowaniem.
5,0Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie uzupełniają i doskonaląc wiedzę oraz umiejętności w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Lichołaj Lech, Budownictwo Ogólne Tom 3, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporądzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r., w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietliński W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli. Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie. Warunki jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczni-budowlany a projekt wykonawczy. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych. Oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych. Warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Dokumentacja obiekyu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budowlanych ze względu na materiał, technologię wykonania i ustrój nośny. główne elementy konstrukcyjne i wykończeniwe budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania Cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynku. Remont a modernizacja. Opłacalność remontu.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studentów - poszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę20
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej15
A-W-4Udział w konsultacjach10
A-W-5Przygotowanie się do zliczenia i zaliczenie15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D9/4_W01Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa a uwzględnieniem jej ekonomicznych aspektów i zarządzania oraz jej mejsce w systemie nauk społecznych i powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie. Warunki jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczni-budowlany a projekt wykonawczy. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych. Oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych. Warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Dokumentacja obiekyu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budowlanych ze względu na materiał, technologię wykonania i ustrój nośny. główne elementy konstrukcyjne i wykończeniwe budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania Cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynku. Remont a modernizacja. Opłacalność remontu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy technicznej z podstaw budownictwa, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował postawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów w tresci i języku: w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzeżeń całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie stosunku do wiedzy ykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D9/4_U01Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie. Warunki jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczni-budowlany a projekt wykonawczy. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych. Oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych. Warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Dokumentacja obiekyu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budowlanych ze względu na materiał, technologię wykonania i ustrój nośny. główne elementy konstrukcyjne i wykończeniwe budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania Cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynku. Remont a modernizacja. Opłacalność remontu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w sposób dostateczny wykorzystuje do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy.
3,5Student zdobytą wiedzę w stopnie dostatecznym wykorzystuje do roztrzygania dylematów i problemów pojawiających się w pracy, dodatkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjać niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać do roztrzygania dylematów i problemów pojawiających się w pracy. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać do roztrzyganoa dylematów i problemów pojawiających się w pracy. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać do roztrzygania dylematów i problemów pojawiających się w pracy. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D9/4_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie. Warunki jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczni-budowlany a projekt wykonawczy. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych. Oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych. Warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Dokumentacja obiekyu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budowlanych ze względu na materiał, technologię wykonania i ustrój nośny. główne elementy konstrukcyjne i wykończeniwe budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania Cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynku. Remont a modernizacja. Opłacalność remontu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie.
3,0Student jest przygotowany do uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie.
4,0Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie doskonalac wiedzę i umiejętności. Potrafi uzupełniać i doskonalić umiejętności w stopniu dobrym.
4,5Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie uzupełniając i doskonaląc wiedzę oraz umiejętności z zainteresowaniem.
5,0Student jest przygotowany i świadomy oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie uzupełniają i doskonaląc wiedzę oraz umiejętności w stopniu bardzo dobrym.