Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Narzędzia i metody wyszukiwania informacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia i metody wyszukiwania informacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z technologii informacyjnych.
W-2Znajomość podstaw zarządzania organizacjami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-2Student powinień znać metody wyszukiwania informacji.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa strategii wyszukiwawczych2
T-L-2Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie.6
T-L-3Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu4
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych2
T-L-5Przeszukiwanie baz danych2
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.2
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji.1
T-W-2Strategie i metody wyszukiwania informacji.2
T-W-3Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych.1
T-W-4Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział2
T-W-5Systemy wyszukiwania informacji1
T-W-6Wyszukiwanie informacji w sieci Internet2
T-W-7Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Czytanie zalecanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
M-6Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/11_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji.
Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/11_U01
Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych.
Z_1A_U02, Z_1A_U11C-1, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-4, M-6S-1, S-2
Z_1A_D5/11_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie
Z_1A_U02, Z_1A_U11C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/11_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji .
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/11_U01
Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
Z_1A_D5/11_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.

Literatura podstawowa

  1. A.I. Czern, Teoria wyszukiwania informacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1981
  2. A. Wakulicz-Deja, Podstawy systemów wyszukiwania informacji. Analiza metod., PWN, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. O. Ungurian, Elementy teorii języków informacyjnych, PAN, Warszawa, 1976
  2. D. Nicholas, Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu, Wydawnictwo SBP, Warszawa, 2001
  3. M. Próchnicka, Spersonalizowane wyszukiwanie i dostarczanie informacji., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011, Vol. 1, Multimedialne i Sieciowe Systemy Informacyjne.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa strategii wyszukiwawczych2
T-L-2Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie.6
T-L-3Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu4
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych2
T-L-5Przeszukiwanie baz danych2
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.2
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji.1
T-W-2Strategie i metody wyszukiwania informacji.2
T-W-3Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych.1
T-W-4Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział2
T-W-5Systemy wyszukiwania informacji1
T-W-6Wyszukiwanie informacji w sieci Internet2
T-W-7Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Czytanie zalecanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/11_W01Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-2Student powinień znać metody wyszukiwania informacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji.
T-W-2Strategie i metody wyszukiwania informacji.
T-W-3Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych.
T-W-4Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział
T-W-5Systemy wyszukiwania informacji
T-W-6Wyszukiwanie informacji w sieci Internet
T-W-7Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji .
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/11_U01Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet.
Treści programoweT-L-1Budowa strategii wyszukiwawczych
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych
T-L-5Przeszukiwanie baz danych
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków.
M-6Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/11_U02Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet.
Treści programoweT-L-2Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie.
T-L-3Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu
T-L-4Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych
T-L-5Przeszukiwanie baz danych
T-L-6Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania.
T-L-7Porządkowania informacji, narzędzia i standardy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków.
M-5Wykład multimedialny.
M-6Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie.