Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Nauki o organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauki o organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot „Podstawy zarządzania”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji.
C-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
C-3Przygotowanie prezentacji rozwiązania w formie pisemnej oraz w publicznej dyskusji nad studium przypadku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metafory w teorii organizacji.3
T-A-2Typologie organizacji.2
T-A-3Struktury organizacji.3
T-A-4Rozwój organizacji.3
T-A-5Prognozowanie.2
T-A-6Zasoby. Produktywność majątku. .2
15
wykłady
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji. Perspektywy postrzegania teorii organizacji.4
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji.4
T-W-3Typy i formy organizacji.3
T-W-4Nowe typy organizacji. Współczesne organizacje.3
T-W-5Proces organizowania.2
T-W-6Planowanie produktu. Prognozowanie popytu.6
T-W-7Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-W-8Otoczenie organizacji.2
T-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.2
T-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studium przypadku, dyskusje, praca zespołowa (na zajęciach)15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia15
30
wykłady
A-W-1Dyskusje i uczestnictwo na wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia28
A-W-3Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach.
Z_1A_W01, Z_1A_W11C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
Z_1A_B7_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia.
Z_1A_W03, Z_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Z_1A_U07, Z_1A_U03C-2T-W-9, T-W-8M-2S-2
Z_1A_B7_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U02, Z_1A_U04C-2T-W-10, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach.
2,0Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie rozpoznać stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie rozpoznać stan rganizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
Z_1A_B7_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia.
2,0Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem
3,5Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku
4,5Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
Z_1A_B7_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
  2. Peter Drucker, Przedsiębiorstwo XXI wieku, Muza, Warszawa, 2000
  3. Gary Hamel, Bill Breeen, Zarządzanie jutra, Red Horsel Harward Business School Press, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sean Covey, 7 naywków skutecznego nastolatka, REBIS, Poznań, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metafory w teorii organizacji.3
T-A-2Typologie organizacji.2
T-A-3Struktury organizacji.3
T-A-4Rozwój organizacji.3
T-A-5Prognozowanie.2
T-A-6Zasoby. Produktywność majątku. .2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji. Perspektywy postrzegania teorii organizacji.4
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji.4
T-W-3Typy i formy organizacji.3
T-W-4Nowe typy organizacji. Współczesne organizacje.3
T-W-5Proces organizowania.2
T-W-6Planowanie produktu. Prognozowanie popytu.6
T-W-7Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-W-8Otoczenie organizacji.2
T-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.2
T-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studium przypadku, dyskusje, praca zespołowa (na zajęciach)15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Dyskusje i uczestnictwo na wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia28
A-W-3Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
C-3Przygotowanie prezentacji rozwiązania w formie pisemnej oraz w publicznej dyskusji nad studium przypadku.
Treści programoweT-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.
T-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-8Otoczenie organizacji.
T-A-1Metafory w teorii organizacji.
T-A-6Zasoby. Produktywność majątku. .
T-A-2Typologie organizacji.
T-A-3Struktury organizacji.
T-A-4Rozwój organizacji.
T-A-5Prognozowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie rozpoznać stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie rozpoznać stan rganizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji.
C-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
Treści programoweT-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji. Perspektywy postrzegania teorii organizacji.
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji.
T-W-3Typy i formy organizacji.
T-W-4Nowe typy organizacji. Współczesne organizacje.
T-W-5Proces organizowania.
T-W-6Planowanie produktu. Prognozowanie popytu.
T-W-7Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem
3,5Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku
4,5Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
Treści programoweT-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-8Otoczenie organizacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
Treści programoweT-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.
T-A-4Rozwój organizacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości