Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Rozwój obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozwój obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Mickiewicz <pmickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu mikroekonomii
W-2Znajomość zagadnień z zakresu makroekonomii
W-3Znajomośc zagadnień z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw działajacych na obszarach wiejskich
W-4Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich w Polsce
C-2Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich Unii Eropejskiej
C-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich
C-4Przedstwienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE
C-5Ukazannie zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.
C-6Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-7Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-8Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-9Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe1
T-P-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego1
T-P-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim1
T-P-4Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej1
T-P-5Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.1
T-P-6Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.1
T-P-7Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.1
T-P-8Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.1
T-P-9Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.1
T-P-10Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie litertury13
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-P-4Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.8
A-P-5Przygotowanie sie do kolokwium.8
A-P-6Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków unijnych.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-4Wykład konserwatoryjny.
M-5Metody programowano-eksponujące (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisenej lub ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie wykładów oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury
S-4Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku wykładu.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O11_W01
Student zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości jako czynników rozwoju obszarów wiejskich wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_W15, Z_1A_W01C-3, C-1, C-5, C-4, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3
Z_1A_O11_W02
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
Z_1A_W11C-7, C-9, C-8, C-6T-P-9, T-P-6, T-P-10, T-P-7, T-P-8M-4, M-5S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O11_U01
Student potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych mających wpływ na rowój obszarów wiejskich
Z_1A_U14, Z_1A_U04, Z_1A_U01C-3, C-1, C-5, C-4, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3
Z_1A_O11_U02
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Z_1A_U03C-7, C-9, C-8T-P-6, T-P-10, T-P-7, T-P-8M-5S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O11_K01
Student jest przygotowany do opracowania i realizacji projektów społecznych i gospodarczych przyczyniających się do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
Z_1A_K05, Z_1A_K04C-3, C-1, C-5, C-4, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3
Z_1A_O11_K02
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
Z_1A_K06C-7, C-9, C-8, C-6T-P-9, T-P-6, T-P-10, T-P-7, T-P-8M-4, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O11_W01
Student zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości jako czynników rozwoju obszarów wiejskich wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę nt. pojęć i zależności omawianych na przedmiocie. Potrafi bez radykalnych błędów ją odtworzyć z pamięci.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_O11_W02
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O11_U01
Student potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych mających wpływ na rowój obszarów wiejskich
2,0
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_O11_U02
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O11_K01
Student jest przygotowany do opracowania i realizacji projektów społecznych i gospodarczych przyczyniających się do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.
Z_1A_O11_K02
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. red. nauk. M. Kłodziński, Rolnictwo i gospodarka żywnościowa w Polsce, MRiRW, Warszawa, 2011
  2. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
  3. red. nauk. J. Wilkin, Polska wieś. Wizja rozwoju, Wyd. Fundusz Współpracy, Warszawa, 2008
  4. Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
  5. red. nauk. M. Kłodziński i W. Dzun, Rolnictwo a rozwój obszarów wiejskich, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2005
  6. G. Spychalski, Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2005
  7. red. nauk. A. Rosner, Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. M. Kłodziński i W. Dzun, Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2003
  2. Kobyliński R.., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
  3. red. nauk. M. Kłodziński i B. Fedyszak-Radziejowska, Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2002
  4. Sierpińska M., Jachna T, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1997
  5. red. nauk. I. Bukraba-Rylska i A. Rosner, Wieś i rolnictwo na przełomie wieków, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe1
T-P-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego1
T-P-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim1
T-P-4Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej1
T-P-5Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.1
T-P-6Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.1
T-P-7Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.1
T-P-8Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.1
T-P-9Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.1
T-P-10Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie litertury13
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-P-4Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.8
A-P-5Przygotowanie sie do kolokwium.8
A-P-6Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków unijnych.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_W01Student zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości jako czynników rozwoju obszarów wiejskich wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich
C-1Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich w Polsce
C-5Ukazannie zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.
C-4Przedstwienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE
C-2Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich Unii Eropejskiej
Treści programoweT-P-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego
T-P-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe
T-P-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim
T-P-5Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.
T-P-4Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnianie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisenej lub ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie wykładów oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę nt. pojęć i zależności omawianych na przedmiocie. Potrafi bez radykalnych błędów ją odtworzyć z pamięci.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_W02Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-9Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-8Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-6Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
Treści programoweT-P-9Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-P-6Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-P-10Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-P-7Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-P-8Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
Metody nauczaniaM-4Wykład konserwatoryjny.
M-5Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku wykładu.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_U01Student potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych mających wpływ na rowój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich
C-1Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich w Polsce
C-5Ukazannie zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.
C-4Przedstwienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE
C-2Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich Unii Eropejskiej
Treści programoweT-P-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego
T-P-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe
T-P-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim
T-P-5Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.
T-P-4Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnianie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisenej lub ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie wykładów oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_U02Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-9Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-8Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
Treści programoweT-P-6Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-P-10Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-P-7Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-P-8Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
Metody nauczaniaM-5Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_K01Student jest przygotowany do opracowania i realizacji projektów społecznych i gospodarczych przyczyniających się do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich
C-1Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich w Polsce
C-5Ukazannie zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.
C-4Przedstwienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE
C-2Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich Unii Eropejskiej
Treści programoweT-P-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego
T-P-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe
T-P-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim
T-P-5Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.
T-P-4Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnianie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisenej lub ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie wykładów oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_K02Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-9Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-8Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-6Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
Treści programoweT-P-9Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-P-6Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-P-10Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-P-7Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-P-8Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
Metody nauczaniaM-4Wykład konserwatoryjny.
M-5Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.