Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 5 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.2
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.2
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.2
T-L-4Algorytm transportowy2
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu1
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
10
wykłady
T-W-1Ekonometryczna analiza procesu produkcyjnego i wydajności pracy2
T-W-2Ekonometryczna analiza kosztów w przedsiebiorstwie1
T-W-3Ekonometryczna analiza progu rentowności2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe20
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Wykonanie prac projektowych15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium15
60
wykłady
A-W-1Studia literaturowe15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia informatycznych: programów Excel, Statgraphics oraz Statistica.
S-4Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia informatycznych: programów Excel, Statgraphics oraz Statistica.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C22_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W01C-1T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-1S-1
Z_1A_C22_W02
Student wyjaśnia podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W01C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C22_U01
Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie.
Z_1A_U15, Z_1A_U18, Z_1A_U02, Z_1A_U14, Z_1A_U19, Z_1A_U01, Z_1A_U09, Z_1A_U07, Z_1A_U21C-2T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-2S-2, S-3
Z_1A_C22_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania.
Z_1A_U06, Z_1A_U14, Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U05C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C22_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Z_1A_K05, Z_1A_K02C-2T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C22_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Z_1A_C22_W02
Student wyjaśnia podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,0Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C22_U01
Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie potrafi analizować, modelować oraz interpretować procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować niektóre elementy procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
5,0Student potrafi samodzielnie ibezbłędnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
Z_1A_C22_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania.
2,0Student nie potrafi sformułować oraz rozwiązać problemu transportowowego.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
3,5Student potrafi częściowo samodzielnie częściowo przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,0Student potrafi w wiekszości samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,5Student potrafi samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C22_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1999
  2. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
  3. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykladach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Aczel A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Czerwiński Z., Matematyka na uslugach ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984
  3. Hozer J., Mikroekonometria. Analizy. Diagnozy. Prognozy., PWE, Warszawa, 1993
  4. Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa, GUS, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.2
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.2
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.2
T-L-4Algorytm transportowy2
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu1
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonometryczna analiza procesu produkcyjnego i wydajności pracy2
T-W-2Ekonometryczna analiza kosztów w przedsiebiorstwie1
T-W-3Ekonometryczna analiza progu rentowności2
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe20
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Wykonanie prac projektowych15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_W01Student wyjaśnia podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Treści programoweT-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_W02Student wyjaśnia podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Treści programoweT-L-4Algorytm transportowy
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,0Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_U01Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U18Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii i zarządzania, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Z_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U19Posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii i zarządzania, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia informatycznych: programów Excel, Statgraphics oraz Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować, modelować oraz interpretować procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować niektóre elementy procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
5,0Student potrafi samodzielnie ibezbłędnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_U02Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Algorytm transportowy
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia informatycznych: programów Excel, Statgraphics oraz Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować oraz rozwiązać problemu transportowowego.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
3,5Student potrafi częściowo samodzielnie częściowo przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,0Student potrafi w wiekszości samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,5Student potrafi samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.
T-L-4Algorytm transportowy
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia informatycznych: programów Excel, Statgraphics oraz Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych