Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Koncepcje i metody logistyczne przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Koncepcje i metody logistyczne przedsiębiorstwa
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem oraz określićwpływ czynników warunkujących sytuację na rynku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z koncepcjami zarządzania, które mogą być wykorzystane w usprawnieniu łańcucha dostaw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota koncepcyjnego sterowania przedsiębiorstwem1
T-W-2Reengineering, jako przykład koncepcji radykalnej przebudowy działalności firmy1
T-W-3Benchmarking łańcucha dostaw1
T-W-4Outsorcing - koncepcja zarządzania opierająca się na dylemacie "Make or Buy"1
T-W-5Wykorzystanie koncepcji "Lean Management" do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa1
T-W-6System zapewnienia jakości w logistyce2
T-W-7Podstawy koncepcji skierowanej na czas1
T-W-8"Time Based Management", jako możliwość reorganizacji zarządzania1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/01_W01
Zna i potrafi scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
Z_1A_W01C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1
Z_1A_D2/01_W02
Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia
Z_1A_W05C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1
Z_1A_D2/01_W03
Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
Z_1A_W04, Z_1A_W05C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/01_U01
Potrafi dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
Z_1A_U01, Z_1A_U21C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/01_K01
Ma świadomość potrzeby doskonalenia
Z_1A_K05C-1T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/01_W01
Zna i potrafi scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
2,0Nie zna i nie potrafi scharakteryzować współczesnych koncepcji zarządzania logistyką
3,0Zna i potrafi w stopniu dostatecznym scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
3,5Zna i potrafi w stopniu dość dobrym scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
4,0Zna i potrafi w stopniu dobrym scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
4,5Zna wszystkie i potrafi scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
5,0Zna wszystkie i potrafi bezbłędnie scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
Z_1A_D2/01_W02
Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia
2,0Nie definiuje podstawowych założeń wybranych współczesnych koncepcji zarządzania
3,0Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia w stopniu dostatecznym
3,5Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia w stopniu dość dobrym
4,0Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia w stopniu dobrym
4,5Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz właściwie definiuje ich założenia
5,0Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz bezbłędnie definiuje ich założenia
Z_1A_D2/01_W03
Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
2,0Nie zna zalet i wad poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
3,0Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką w stopniu dostatecznym
3,5Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką w stopniu dość dobrym
4,0Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką w stopniu dobrym
4,5Zna większość zalet i wad poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
5,0Zna wszystkie zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/01_U01
Potrafi dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
2,0Nie potrafi dostosować poznanych koncepcji zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
3,5Potrafi w stopniu dość dobrym dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
4,0Potrafi w stopniu dobrym dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
4,5Potrafi dostosować większość poznanych koncepcji zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
5,0Potrafi dostosować bezbłędnie poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/01_K01
Ma świadomość potrzeby doskonalenia
2,0Nie ma świadomości potrzeby doskonalenia i uczenia się
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopiniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się

Literatura podstawowa

  1. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  2. Ciesielski M., Instrumenty zarządzania logistycznego, PWE, Warszawa, 2006
  3. Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Szyszka G. Pfohl H-C., Piette B. Hałas E., Dyrek D. Jędra M., Śliwczyński B., Logistyka wobec nowych wyzwań, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2010
  2. Szpon J., Dembińska-Cyran I., Wiktorowska-Jasik A., Podstawy logistyki, SNIGiR, Szczecin, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota koncepcyjnego sterowania przedsiębiorstwem1
T-W-2Reengineering, jako przykład koncepcji radykalnej przebudowy działalności firmy1
T-W-3Benchmarking łańcucha dostaw1
T-W-4Outsorcing - koncepcja zarządzania opierająca się na dylemacie "Make or Buy"1
T-W-5Wykorzystanie koncepcji "Lean Management" do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa1
T-W-6System zapewnienia jakości w logistyce2
T-W-7Podstawy koncepcji skierowanej na czas1
T-W-8"Time Based Management", jako możliwość reorganizacji zarządzania1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D2/01_W01Zna i potrafi scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcjami zarządzania, które mogą być wykorzystane w usprawnieniu łańcucha dostaw
Treści programoweT-W-7Podstawy koncepcji skierowanej na czas
T-W-5Wykorzystanie koncepcji "Lean Management" do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa
T-W-4Outsorcing - koncepcja zarządzania opierająca się na dylemacie "Make or Buy"
T-W-8"Time Based Management", jako możliwość reorganizacji zarządzania
T-W-6System zapewnienia jakości w logistyce
T-W-3Benchmarking łańcucha dostaw
T-W-1Istota koncepcyjnego sterowania przedsiębiorstwem
T-W-2Reengineering, jako przykład koncepcji radykalnej przebudowy działalności firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi scharakteryzować współczesnych koncepcji zarządzania logistyką
3,0Zna i potrafi w stopniu dostatecznym scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
3,5Zna i potrafi w stopniu dość dobrym scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
4,0Zna i potrafi w stopniu dobrym scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
4,5Zna wszystkie i potrafi scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
5,0Zna wszystkie i potrafi bezbłędnie scharakteryzować współczesne koncepcje zarządzania logistyką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D2/01_W02Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcjami zarządzania, które mogą być wykorzystane w usprawnieniu łańcucha dostaw
Treści programoweT-W-7Podstawy koncepcji skierowanej na czas
T-W-5Wykorzystanie koncepcji "Lean Management" do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa
T-W-4Outsorcing - koncepcja zarządzania opierająca się na dylemacie "Make or Buy"
T-W-8"Time Based Management", jako możliwość reorganizacji zarządzania
T-W-6System zapewnienia jakości w logistyce
T-W-3Benchmarking łańcucha dostaw
T-W-1Istota koncepcyjnego sterowania przedsiębiorstwem
T-W-2Reengineering, jako przykład koncepcji radykalnej przebudowy działalności firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje podstawowych założeń wybranych współczesnych koncepcji zarządzania
3,0Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia w stopniu dostatecznym
3,5Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia w stopniu dość dobrym
4,0Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz definiuje ich założenia w stopniu dobrym
4,5Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz właściwie definiuje ich założenia
5,0Rozróżnia nowoczesne koncepcje zarządzania oraz bezbłędnie definiuje ich założenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D2/01_W03Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcjami zarządzania, które mogą być wykorzystane w usprawnieniu łańcucha dostaw
Treści programoweT-W-7Podstawy koncepcji skierowanej na czas
T-W-5Wykorzystanie koncepcji "Lean Management" do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa
T-W-4Outsorcing - koncepcja zarządzania opierająca się na dylemacie "Make or Buy"
T-W-8"Time Based Management", jako możliwość reorganizacji zarządzania
T-W-6System zapewnienia jakości w logistyce
T-W-3Benchmarking łańcucha dostaw
T-W-1Istota koncepcyjnego sterowania przedsiębiorstwem
T-W-2Reengineering, jako przykład koncepcji radykalnej przebudowy działalności firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zalet i wad poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
3,0Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką w stopniu dostatecznym
3,5Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką w stopniu dość dobrym
4,0Zna zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką w stopniu dobrym
4,5Zna większość zalet i wad poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
5,0Zna wszystkie zalety i wady poszczególnych koncepcji zarządzania logistyką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D2/01_U01Potrafi dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcjami zarządzania, które mogą być wykorzystane w usprawnieniu łańcucha dostaw
Treści programoweT-W-7Podstawy koncepcji skierowanej na czas
T-W-5Wykorzystanie koncepcji "Lean Management" do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa
T-W-4Outsorcing - koncepcja zarządzania opierająca się na dylemacie "Make or Buy"
T-W-8"Time Based Management", jako możliwość reorganizacji zarządzania
T-W-6System zapewnienia jakości w logistyce
T-W-3Benchmarking łańcucha dostaw
T-W-2Reengineering, jako przykład koncepcji radykalnej przebudowy działalności firmy
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dostosować poznanych koncepcji zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
3,5Potrafi w stopniu dość dobrym dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
4,0Potrafi w stopniu dobrym dostosować poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
4,5Potrafi dostosować większość poznanych koncepcji zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
5,0Potrafi dostosować bezbłędnie poznane koncepcje zarządzania do warunków funkcjonowania organizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D2/01_K01Ma świadomość potrzeby doskonalenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z koncepcjami zarządzania, które mogą być wykorzystane w usprawnieniu łańcucha dostaw
Treści programoweT-W-1Istota koncepcyjnego sterowania przedsiębiorstwem
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby doskonalenia i uczenia się
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się w stopiniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się