Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Prawo pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo pracy
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych instytucji prawnych oraz znajomość podstawowych zasad prawnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy1
T-W-2Pojęcie prawa pracy1
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy1
T-W-4Indywidualne stosunki pracy1
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy5
T-W-6Wynagrodzenie4
T-W-7Czas pracy3
T-W-8Ochrona pracy kobiet1
T-W-9Związki zawodowe1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2przygotowywanie referatów20
A-W-3Poszukiwanie i czytanie literatury22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/03_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
Z_1A_W04, Z_1A_W06, Z_1A_W05, Z_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-7M-2, M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/03_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
Z_1A_U06, Z_1A_U02, Z_1A_U07, Z_1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-7M-2, M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/03_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
Z_1A_K05, Z_1A_K01, Z_1A_K04C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7M-2, M-1S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/03_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
2,0brak wiedzy
3,0opanowanie materiału w stopniu dostatecznym
3,5opanowanie materiału w stopniu wiecej niz dostatecznym
4,0opanowanie materiału w stopniu dobrym
4,5opanowanie materiału w stopniu wiecej niz dobrym
5,0opanowanie materiału w stopniu bardzo dobrym wraz z umiejetnoscia zastosowania w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/03_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
2,0student nie posiada wymaganych umiejętności
3,0student posiada wymagane umiejętności w stopniu dostetecznym
3,5student posiada wymagane progremem umiejetności w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0student posiada wymagane programem umiejetnosci w stopniu dobrym
4,5student posiada wymagane programem umiejetnosci w stopniu lepiej niż dobrym
5,0student posiada wymagane programem umiejetnosci w stopniu bardzo dobrym i potrafi je wykorzystac w praktyce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/03_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
2,0student nie potrafi zaprezentować i wykorzystać materiału objętego przedmiotem
3,0student potrafi wykorzystać w dostaecznym stopniu materiał objęty przedmiotem
3,5student potrafi zaprezentować i wykorzystać w stopniu wiecej niż dostatecznym materiał objęty przedmiotem
4,0student potrafi zaprezentowac i wykorzystac w stopniu dobrym materiał objęty przedmiotem
4,5student potrafi w stopniu wiecej niz dobrym zaprezentowac i wykorzystac materiał objęty przedmiotem
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaprezentowac i wykorzystac materiał objęty przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. K Rączka, Prawo pracy, Lexis Nexis, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Świątkowski, Polskie prawo pracy, Lexis Nexis, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy1
T-W-2Pojęcie prawa pracy1
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy1
T-W-4Indywidualne stosunki pracy1
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy5
T-W-6Wynagrodzenie4
T-W-7Czas pracy3
T-W-8Ochrona pracy kobiet1
T-W-9Związki zawodowe1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2przygotowywanie referatów20
A-W-3Poszukiwanie i czytanie literatury22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/03_W01Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-6Wynagrodzenie
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-9Związki zawodowe
T-W-8Ochrona pracy kobiet
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-7Czas pracy
Metody nauczaniaM-2Konwersatorium
M-1wykład z prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy
3,0opanowanie materiału w stopniu dostatecznym
3,5opanowanie materiału w stopniu wiecej niz dostatecznym
4,0opanowanie materiału w stopniu dobrym
4,5opanowanie materiału w stopniu wiecej niz dobrym
5,0opanowanie materiału w stopniu bardzo dobrym wraz z umiejetnoscia zastosowania w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/03_U01Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-6Wynagrodzenie
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-9Związki zawodowe
T-W-8Ochrona pracy kobiet
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-7Czas pracy
Metody nauczaniaM-2Konwersatorium
M-1wykład z prezentacja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wymaganych umiejętności
3,0student posiada wymagane umiejętności w stopniu dostetecznym
3,5student posiada wymagane progremem umiejetności w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0student posiada wymagane programem umiejetnosci w stopniu dobrym
4,5student posiada wymagane programem umiejetnosci w stopniu lepiej niż dobrym
5,0student posiada wymagane programem umiejetnosci w stopniu bardzo dobrym i potrafi je wykorzystac w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/03_K01Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Z_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-6Wynagrodzenie
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-8Ochrona pracy kobiet
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-7Czas pracy
Metody nauczaniaM-2Konwersatorium
M-1wykład z prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprezentować i wykorzystać materiału objętego przedmiotem
3,0student potrafi wykorzystać w dostaecznym stopniu materiał objęty przedmiotem
3,5student potrafi zaprezentować i wykorzystać w stopniu wiecej niż dostatecznym materiał objęty przedmiotem
4,0student potrafi zaprezentowac i wykorzystac w stopniu dobrym materiał objęty przedmiotem
4,5student potrafi w stopniu wiecej niz dobrym zaprezentowac i wykorzystac materiał objęty przedmiotem
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaprezentowac i wykorzystac materiał objęty przedmiotem