Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Strategie rozwoju regionów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategie rozwoju regionów
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony program mikro i makroekonomii
W-2Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu finansów przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.2
T-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.2
T-K-3Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej. Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu2
6
wykłady
T-W-1Strategia w gospodarce - cele i funkcje2
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej. Analiza lukii strategicznej - identyfikacja problemów.3
T-W-3Diagnoza zasobów organizacji2
T-W-4Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce. Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym6
A-K-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,24
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym9
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowanie praca tematycznych,21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad konwersatoryjny
M-2wykład z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopnień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi i trafność argumentowania, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - plan-organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do koncepcji innych autorów
S-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-5Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/04_W01
Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki
Z_1A_W06C-1, C-2T-K-1, T-W-4, T-W-2M-3, M-1S-4, S-3, S-5, S-2, S-1
Z_1A_D1/04_W02
Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego
Z_1A_W01C-2T-K-1, T-K-3M-2, M-3S-4, S-3, S-5, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/04_U01
Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
Z_1A_U01C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-W-1, T-W-2M-3, M-1S-4, S-3, S-5, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/04_K01
Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu
Z_1A_K06C-1, C-2T-K-3, T-K-2, T-W-2M-3, M-1S-4, S-3, S-5, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/04_W01
Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,0Student ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
Z_1A_D1/04_W02
Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,0Student ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/04_U01
Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zasad konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,0Student potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,5Student opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/04_K01
Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu
2,0Student nie ma świadomości różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,0Student ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,5Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
4,0Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi nie budza zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2004
  2. Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.2
T-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.2
T-K-3Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej. Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strategia w gospodarce - cele i funkcje2
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej. Analiza lukii strategicznej - identyfikacja problemów.3
T-W-3Diagnoza zasobów organizacji2
T-W-4Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce. Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia.2
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym6
A-K-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym9
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowanie praca tematycznych,21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/04_W01Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.
T-W-4Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce. Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia.
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej. Analiza lukii strategicznej - identyfikacja problemów.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do koncepcji innych autorów
S-5Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - plan-organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopnień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi i trafność argumentowania, formułowania tez
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,0Student ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/04_W02Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.
T-K-3Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej. Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu
Metody nauczaniaM-2wykład z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do koncepcji innych autorów
S-5Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - plan-organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopnień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi i trafność argumentowania, formułowania tez
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,0Student ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/04_U01Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.
T-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.
T-W-1Strategia w gospodarce - cele i funkcje
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej. Analiza lukii strategicznej - identyfikacja problemów.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do koncepcji innych autorów
S-5Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - plan-organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopnień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi i trafność argumentowania, formułowania tez
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zasad konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,0Student potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,5Student opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/04_K01Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-3Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej. Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu
T-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej. Analiza lukii strategicznej - identyfikacja problemów.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do koncepcji innych autorów
S-5Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - plan-organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopnień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi i trafność argumentowania, formułowania tez
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,0Student ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,5Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
4,0Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi nie budza zastrzeżeń