Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci powinni umieć tworzyć kwestionariusz ankiety
C-3Studenci powinni dobierać różne metody badawcze do potrzeb informacyjnych podmiotu
C-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-6Studenci powinni umieć tworzyc kwestionariusz ankiety
C-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie problemów badawczych1
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty - zasady stosowania2
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne1
T-A-5tworzenie map percepcji1
T-A-6burza mózgów1
T-A-7tworzenie raportu z badań2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych1
T-W-2Rodzaje badań marketingowych1
T-W-3Metody prowadzenia badań - zarys1
T-W-4Przedmiot badań oraz procedury doboru próby badawczej1
T-W-5Nowoczesne metody badawcze - telemetria, OMNIBUS, metoda TRIM, neuromarketing1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2własne badanie rynku4
A-A-3przygotowanie do zajęć3
A-A-4przygotowanie prezentacji7
A-A-5przygotowanie do kolokwium6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowaywanie do zajęć15
A-W-3przygotowanie do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady problemowe
M-2dyskusja nad tekstem
M-3film
M-4praca w grupach
M-5Wykłady problemowe
M-6Dyskusja nad tekstem
M-7Film
M-8Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zjęciach
S-2Ocena formująca: oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
S-3Ocena formująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-4Ocena formująca: Kolokwium
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-6Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C04_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Z_1A_W01C-4, C-5T-W-2M-7, M-5S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C04_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Z_1A_U02, Z_1A_U10C-4, C-7T-A-1M-5, M-8S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C04_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
Z_1A_K01C-4T-W-3M-5, M-8S-6
Z_1A_C04_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Z_1A_K03C-7, C-5T-A-7, T-W-3, T-W-1M-6, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C04_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C04_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C04_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C04_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe - metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Doman D., Dennison D., Badania marketingowe w malej firmie, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie problemów badawczych1
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty - zasady stosowania2
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne1
T-A-5tworzenie map percepcji1
T-A-6burza mózgów1
T-A-7tworzenie raportu z badań2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych1
T-W-2Rodzaje badań marketingowych1
T-W-3Metody prowadzenia badań - zarys1
T-W-4Przedmiot badań oraz procedury doboru próby badawczej1
T-W-5Nowoczesne metody badawcze - telemetria, OMNIBUS, metoda TRIM, neuromarketing1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2własne badanie rynku4
A-A-3przygotowanie do zajęć3
A-A-4przygotowanie prezentacji7
A-A-5przygotowanie do kolokwium6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowaywanie do zajęć15
A-W-3przygotowanie do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_W01Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
Treści programoweT-W-2Rodzaje badań marketingowych
Metody nauczaniaM-7Film
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_U01Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U10Potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-A-1Formułowanie problemów badawczych
Metody nauczaniaM-5Wykłady problemowe
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_K01Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
Treści programoweT-W-3Metody prowadzenia badań - zarys
Metody nauczaniaM-5Wykłady problemowe
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_K02Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-7Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
C-5Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
Treści programoweT-A-7tworzenie raportu z badań
T-W-3Metody prowadzenia badań - zarys
T-W-1Pojęcie, geneza i i cel stosowania badań marketingowych
Metody nauczaniaM-6Dyskusja nad tekstem
M-5Wykłady problemowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0