Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Elementy rachunkowości zarządczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy rachunkowości zarządczej
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch1
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany2
T-L-4Procesowy rachunek kosztów2
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów2
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej2
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne2
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka1
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe2
18
wykłady
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji1
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych2
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"1
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny1
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych12
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/04_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Z_1A_W10, Z_1A_W04, Z_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1
Z_1A_D3/04_W02
Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Z_1A_W10, Z_1A_W04, Z_1A_W07C-2T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-2, T-L-5M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1, S-2
Z_1A_D3/04_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W07C-1, C-2, C-3, C-5, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/04_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Z_1A_U15, Z_1A_U16, Z_1A_U14, Z_1A_U01, Z_1A_U13C-3, C-4T-W-4, T-L-10, T-L-6M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1, S-2
Z_1A_D3/04_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Z_1A_U15, Z_1A_U16, Z_1A_U14, Z_1A_U01, Z_1A_U13C-1, C-5, C-4T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1, S-2
Z_1A_D3/04_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Z_1A_U16, Z_1A_U14, Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U13C-5T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/04_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
Z_1A_K01C-3, C-5, C-4T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-1, M-2, M-3S-5, S-2
Z_1A_D3/04_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
Z_1A_K01C-3, C-5, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-2S-5, S-1, S-2
Z_1A_D3/04_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K05C-3, C-5, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-10, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-5, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/04_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
Z_1A_D3/04_W02
Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
Z_1A_D3/04_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/04_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Z_1A_D3/04_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
Z_1A_D3/04_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/04_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
Z_1A_D3/04_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
Z_1A_D3/04_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch1
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany2
T-L-4Procesowy rachunek kosztów2
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów2
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej2
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne2
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka1
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji1
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych2
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"1
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny1
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych12
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_W01Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości i zarzadzania oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę rachunkowości zarządczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarzadzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę rachunkowości zarzadczej, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę rachunkowości zarządczaj, jej zakres oraz miejsce w systemie rachunkowości i zarządzania. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze oraz umie wskazać ich rolę w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_W02Student posiada wiedzą na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-4Procesowy rachunek kosztów
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_W03Student zna instrumentarium rachunkowości zarzadczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krotkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz zna mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_U01Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U16Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_U02Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U16Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U16Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-4Procesowy rachunek kosztów
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszyskie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źrółowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Pojęcie i kalsyfikacja kosztów do podejmowania decyzji
T-W-3Zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-4Procesowy rachunek kosztów
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_K02Student posiada zdolność pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-4Procesowy rachunek kosztów
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/04_K03Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym podejmowanie decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-L-3Rachunek kosztów zmiennych i jego odmiany
T-L-4Procesowy rachunek kosztów
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnch - istota rachunków decyzyjnch
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-L-2Rachunek kosztów pełnych jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-L-5Inne zarządcze odmiany rachunku kosztów
T-L-6Próg rentowności przy produkcji jednorodnej i złożonej
T-L-8Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-7Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-L-9Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przy komputerze
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.