Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Informatyka w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 3 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
C-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarzadzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych2
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.2
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji1
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym3
T-L-6Tworzenie raportów2
12
wykłady
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia1
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych32
A-L-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu44
A-L-4Udział w kolokwium2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / Metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej lub ustnej z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Z_1A_W11, Z_1A_W07C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Z_1A_U14, Z_1A_U11C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-2M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.

Literatura podstawowa

  1. J. Kisielnicki, H. Sroka, Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania., Placet, Warszawa, 2005, 1
  2. W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, 1
  3. P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2005, 1

Literatura dodatkowa

  1. J. Oleński, Ekonomika informacji. Metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. E. Niedzielska, Informatyka ekonomiczna, AE Wrocław, Wrocław, 1999, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych2
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.2
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji1
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym3
T-L-6Tworzenie raportów2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia1
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.1
3

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych32
A-L-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu44
A-L-4Udział w kolokwium2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarzadzania
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
Treści programoweT-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-3System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej lub ustnej z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
Treści programoweT-L-1Rodzaje i formatowanie danych
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-6Tworzenie raportów
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne / Metoda przewodniego tekstu
M-3Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.