Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Gospodarka lokalna i komunalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka lokalna i komunalna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs mikro i makroekonomii
W-2Zaliczone zajęcia z polityki gospodarczej i gospodarki regionalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
C-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej1
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego1
T-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS3
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.3
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna1
9
wykłady
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej1
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny2
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.2
T-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego2
T-W-5Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu1
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczającym9
A-K-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym9
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/05_W01
Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
Z_1A_W06C-2, C-3, C-1T-K-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1
Z_1A_D1/05_W02
Zna czynniki rozwoju lokalnego
Z_1A_W01C-2, C-3, C-1T-K-3, T-K-1, T-W-4, T-W-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/05_U01
Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
Z_1A_U01C-2, C-1T-K-5, T-K-4, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/05_K01
Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
Z_1A_K06C-2, C-3, C-1T-K-3, T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/05_W01
Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,0Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,5Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
Z_1A_D1/05_W02
Zna czynniki rozwoju lokalnego
2,0Student nie zna czynników rozwoju lokalnego
3,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego
3,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/05_U01
Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
2,0Student nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/05_K01
Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
2,0Student nie jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,0Student jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jakóbik W., Zmiany systemowe w Polsce a struktura gospodarki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej1
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego1
T-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS3
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.3
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej1
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny2
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.2
T-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego2
T-W-5Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu1
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczającym9
A-K-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym9
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_W01Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,0Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,5Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_W02Zna czynniki rozwoju lokalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej
T-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników rozwoju lokalnego
3,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego
3,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_U01Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.
T-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_K01Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej
T-W-5Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,0Student jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń