Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Finanse ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
C-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.6
T-P-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.4
T-P-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.2
T-P-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.4
T-P-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej4
T-P-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.4
T-P-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw4
T-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.10
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-3Przygotowywanie się do zajęć.10
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia7
A-P-5Uczestnictwo w zaliczeniu3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15_W01
Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_W03, E_1A_W11, E_1A_W12C-1, C-2T-P-2, T-P-3M-1S-2, S-1
E_1A_O15_W02
Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska.
E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W13C-2, C-3T-P-8, T-P-4M-2, M-1S-2, S-1
E_1A_O15_W03
Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
E_1A_W06, E_1A_W12C-1, C-2, C-3T-P-8, T-P-6, T-P-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15_U01
Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
E_1A_U02, E_1A_U09, E_1A_U11C-1, C-2, C-3T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-5, T-P-4M-2, M-1S-2, S-1
E_1A_O15_U02
Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U18, E_1A_U21C-1, C-2, C-3T-P-8, T-P-6, T-P-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
E_1A_K01C-4T-P-8, T-P-7, T-P-5, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O15_W01
Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_O15_W02
Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
E_1A_O15_W03
Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O15_U01
Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
2,0Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
E_1A_O15_U02
Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O15_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2008
  2. K.Brzozowska, A. Czarny, W.ZbaraszewskiŚwiecka, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Isntytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. red. M.Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
  4. T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
  5. T.Lubińska, Budżet a finanse publiczne., PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. B.Pietrzak, Z.Polański, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
  2. K.Marchewka-Bartkowiak, Zarządzanie długiem publicznym, PWN, Warszawa, 2008
  3. C. Kosikowski, E. Ruśkowski, Finanse publiczne i prawo finansowe, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Białystok, 2008
  4. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  5. E.Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2004
  6. K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H. Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.6
T-P-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.4
T-P-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.2
T-P-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.4
T-P-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej4
T-P-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.4
T-P-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw4
T-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.10
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-3Przygotowywanie się do zajęć.10
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia7
A-P-5Uczestnictwo w zaliczeniu3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_W01Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
Treści programoweT-P-2Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska.
T-P-3System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_W02Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-P-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_W03Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-P-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-P-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_U01Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-P-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-P-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-P-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-P-4Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,0Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_U02Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska.
C-2Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska
Treści programoweT-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-P-6Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska.
T-P-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-P-8Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem.
T-P-7Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw
T-P-5Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
T-P-1Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0