Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem w handlu i usługach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektem w handlu i usługach
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności definiowania, planowania i kontrolowania przebiegu projektu w organizacjach
C-3Dostarczenie umiejętności praktycznego stosowania programu komputerowego MS Project w zarządzaniu projektem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interface użytkownika Microsoft Project2
T-L-2Tworzenie planu projektu (podział projektu na zadania, tworzenie struktury hierarchicznej zadań, wprowadzanie zależności między zadaniami, ich ograniczeń sztywnych i elastycznych, analiza punktów krytycznych)8
T-L-3Tworzenie i zarządzanie listą zasobów (rodzaje zasobów w MS Project, określanie zasobów i ich kalendarza, przydzielanie zasobów do zadań, rozwiazywanie konfliktów, równanie pracy)8
T-L-4Projekt w fazie wykonywania (zapisywanie projektu bazowego, informacje o projekcie, analiza odchyleń, wprowadzanie zmian, analiza ścieżki krytycznej, bilansowanie zasobów, raportowanie)8
T-L-5Tworzenie diagramu sieci projektu2
T-L-6Prezentacja projektu (tworzenie raportów, tabel i widoków)2
30
wykłady
T-W-1Definicja, parametry i rodzaje projektów w handlu i usługach.Cykl życia projektu. Metodologie zarządzania projektami.2
T-W-2Zakres i działania w ramach projektu. Opracowanie struktury podziału pracy w projekcie2
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu4
T-W-4Organizacja i kierowanie zespołem projektowym2
T-W-5Diagram sieci projektu i analiza ściezki krytycznej2
T-W-6Monitorowanie i zakończenie projektu2
T-W-7Zarządzanie portfelem projektów w organizacji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i prezentacja opracowanego projektu30
A-L-2Opracowanie dokumentacji projektu i przygotowanie prezentacji projektu29
A-L-3Dyskusja na temat przygotowanej dokumentacji projektu1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda programowana - z użyciem komputera
M-4Metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z realizowanych etapów prac nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej dokumentacji projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji indywidualnej na temat przygotowanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wie, czym jest projekt w organizacji, nazywa i charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz ma wiedzę na temat działań koniecznych do efektywnego zarządzania projektami
E_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi stworzyć plan projektu
E_1A_U09, E_1A_U11C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-W-3M-3, M-4S-1, S-3, S-4
E_1A_D5/09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz postępować w przypadku pojawienia się odchyleń od planu w projekcie
E_1A_U11C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
E_1A_K01, E_1A_K05, E_1A_K08C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-6M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wie, czym jest projekt w organizacji, nazywa i charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz ma wiedzę na temat działań koniecznych do efektywnego zarządzania projektami
2,0
3,0Student potrafi wskazać projekt organizacyjny, rozróżnia etapy proceu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi stworzyć plan projektu
2,0
3,0Student wie jakie obszary definiują zakres projektu, potrafi wykorzystać wybraną metodę tworzenia struktury podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania jej kompletności
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D5/09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz postępować w przypadku pojawienia się odchyleń od planu w projekcie
2,0
3,0Student potrafi określić czas trwania zadania w projekcie, oszacować koszty zadania i określić skutki odchyleń od planu w projekcie. Student tworzy diagram sieci projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
2,0
3,0Student dostrzega i wie jak proponować możliwości wprowadzenia zmian usprawniających w organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wysocki R., Efektywne zarządzanie projektami, Helion, 2018, 7
  2. Karbownik A., Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, Politechnika Śląska, Katowice, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Klimek K., Stankiewicz-Mróz A., Pietras P., Szczepańczyk M., Pietras A., Lendzion J., Penc-Pietrzak I., Zarządzanie projektami. Podręcznik przyszłego PMA, CEDEWU, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interface użytkownika Microsoft Project2
T-L-2Tworzenie planu projektu (podział projektu na zadania, tworzenie struktury hierarchicznej zadań, wprowadzanie zależności między zadaniami, ich ograniczeń sztywnych i elastycznych, analiza punktów krytycznych)8
T-L-3Tworzenie i zarządzanie listą zasobów (rodzaje zasobów w MS Project, określanie zasobów i ich kalendarza, przydzielanie zasobów do zadań, rozwiazywanie konfliktów, równanie pracy)8
T-L-4Projekt w fazie wykonywania (zapisywanie projektu bazowego, informacje o projekcie, analiza odchyleń, wprowadzanie zmian, analiza ścieżki krytycznej, bilansowanie zasobów, raportowanie)8
T-L-5Tworzenie diagramu sieci projektu2
T-L-6Prezentacja projektu (tworzenie raportów, tabel i widoków)2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, parametry i rodzaje projektów w handlu i usługach.Cykl życia projektu. Metodologie zarządzania projektami.2
T-W-2Zakres i działania w ramach projektu. Opracowanie struktury podziału pracy w projekcie2
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu4
T-W-4Organizacja i kierowanie zespołem projektowym2
T-W-5Diagram sieci projektu i analiza ściezki krytycznej2
T-W-6Monitorowanie i zakończenie projektu2
T-W-7Zarządzanie portfelem projektów w organizacji1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i prezentacja opracowanego projektu30
A-L-2Opracowanie dokumentacji projektu i przygotowanie prezentacji projektu29
A-L-3Dyskusja na temat przygotowanej dokumentacji projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student wie, czym jest projekt w organizacji, nazywa i charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz ma wiedzę na temat działań koniecznych do efektywnego zarządzania projektami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
Treści programoweT-W-1Definicja, parametry i rodzaje projektów w handlu i usługach.Cykl życia projektu. Metodologie zarządzania projektami.
T-W-2Zakres i działania w ramach projektu. Opracowanie struktury podziału pracy w projekcie
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu
T-W-4Organizacja i kierowanie zespołem projektowym
T-W-5Diagram sieci projektu i analiza ściezki krytycznej
T-W-6Monitorowanie i zakończenie projektu
T-W-7Zarządzanie portfelem projektów w organizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać projekt organizacyjny, rozróżnia etapy proceu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi stworzyć plan projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności definiowania, planowania i kontrolowania przebiegu projektu w organizacjach
C-3Dostarczenie umiejętności praktycznego stosowania programu komputerowego MS Project w zarządzaniu projektem
Treści programoweT-L-1Interface użytkownika Microsoft Project
T-L-2Tworzenie planu projektu (podział projektu na zadania, tworzenie struktury hierarchicznej zadań, wprowadzanie zależności między zadaniami, ich ograniczeń sztywnych i elastycznych, analiza punktów krytycznych)
T-L-6Prezentacja projektu (tworzenie raportów, tabel i widoków)
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana - z użyciem komputera
M-4Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z realizowanych etapów prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej dokumentacji projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji indywidualnej na temat przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie jakie obszary definiują zakres projektu, potrafi wykorzystać wybraną metodę tworzenia struktury podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania jej kompletności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/09_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz postępować w przypadku pojawienia się odchyleń od planu w projekcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności definiowania, planowania i kontrolowania przebiegu projektu w organizacjach
C-3Dostarczenie umiejętności praktycznego stosowania programu komputerowego MS Project w zarządzaniu projektem
Treści programoweT-L-3Tworzenie i zarządzanie listą zasobów (rodzaje zasobów w MS Project, określanie zasobów i ich kalendarza, przydzielanie zasobów do zadań, rozwiazywanie konfliktów, równanie pracy)
T-L-4Projekt w fazie wykonywania (zapisywanie projektu bazowego, informacje o projekcie, analiza odchyleń, wprowadzanie zmian, analiza ścieżki krytycznej, bilansowanie zasobów, raportowanie)
T-L-5Tworzenie diagramu sieci projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana - z użyciem komputera
M-4Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z realizowanych etapów prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej dokumentacji projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji indywidualnej na temat przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić czas trwania zadania w projekcie, oszacować koszty zadania i określić skutki odchyleń od planu w projekcie. Student tworzy diagram sieci projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/09_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności definiowania, planowania i kontrolowania przebiegu projektu w organizacjach
Treści programoweT-L-2Tworzenie planu projektu (podział projektu na zadania, tworzenie struktury hierarchicznej zadań, wprowadzanie zależności między zadaniami, ich ograniczeń sztywnych i elastycznych, analiza punktów krytycznych)
T-L-3Tworzenie i zarządzanie listą zasobów (rodzaje zasobów w MS Project, określanie zasobów i ich kalendarza, przydzielanie zasobów do zadań, rozwiazywanie konfliktów, równanie pracy)
T-L-6Prezentacja projektu (tworzenie raportów, tabel i widoków)
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji indywidualnej na temat przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i wie jak proponować możliwości wprowadzenia zmian usprawniających w organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0