Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i planowanie marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i planowanie marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólna analiza sytuacji przedsiębiorstwa2
T-A-2Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa2
T-A-3Analiza SWOT2
T-A-4Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych2
T-A-5Pozycjonowanie produktu2
T-A-6Planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa4
T-A-7Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja4
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych2
20
wykłady
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego2
T-W-2Struktura planu marketingowego2
T-W-3Kontrola planu marketingowego1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Analiza sytuacji przedsiębiorstwa - praca grupowa4
A-A-3Analiza przypadku - praca grupowa6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie do kolokwium10
A-W-3Samodzielna praca studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E9_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
E_1A_W01C-1T-W-1M-1S-3
E_1A_E9_W02
Student powinien znać strukutrę i zawartość planu marketingowego
E_1A_W01C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E9_U01
Student powinien tworzyć plan marketingowy
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U12C-3, C-4T-W-2, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E9_K01
Student powinien rozumieć rolę zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05C-4T-W-1, T-W-3, T-A-8M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E9_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
E_1A_E9_W02
Student powinien znać strukutrę i zawartość planu marketingowego
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych.
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umiejętność wdrażania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E9_U01
Student powinien tworzyć plan marketingowy
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E9_K01
Student powinien rozumieć rolę zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. Knecht Z., Zarządzanie i planowanie marketingowe, C.H. Beck, Warszawa, 2005
  2. Garbarski L. i in, Zarządzanie marketingowe małym i średnim przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa, 1999
  3. Pomykalski A., Zarządzanie i planowanie marketingowe, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & S-ka, Warszawa, 1994
  2. Penc-Pietrzak I, Strategiczne zarządzanie marketingiem, Key Text, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólna analiza sytuacji przedsiębiorstwa2
T-A-2Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa2
T-A-3Analiza SWOT2
T-A-4Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych2
T-A-5Pozycjonowanie produktu2
T-A-6Planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa4
T-A-7Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja4
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego2
T-W-2Struktura planu marketingowego2
T-W-3Kontrola planu marketingowego1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Analiza sytuacji przedsiębiorstwa - praca grupowa4
A-A-3Analiza przypadku - praca grupowa6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie do kolokwium10
A-W-3Samodzielna praca studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E9_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego.
Treści programoweT-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E9_W02Student powinien znać strukutrę i zawartość planu marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Mieć podstawową wiedzę o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
Treści programoweT-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
T-W-2Struktura planu marketingowego
T-W-3Kontrola planu marketingowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych.
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umiejętność wdrażania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E9_U01Student powinien tworzyć plan marketingowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.
Treści programoweT-W-2Struktura planu marketingowego
T-A-4Analiza atrakcyjności segmentów rynkowych
T-A-5Pozycjonowanie produktu
T-A-2Misja rynkowa i rynek przedsiębiorstwa
T-A-1Ogólna analiza sytuacji przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E9_K01Student powinien rozumieć rolę zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.
Treści programoweT-W-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
T-W-3Kontrola planu marketingowego
T-A-8Bieżące zarządzanie realizacją planów marketingowych
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.