Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej a także ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zagadnieniami metodologicznymi ekonometrii i prognozowania ekonometrycznego.
C-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
C-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modele regresji wielorakiej.2
T-L-2Ocena jakości modelu ekonometrycznego.1
T-L-3Prognozowanie ekonometryczne.2
T-L-4Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.2
T-L-5Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.1
T-L-6Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.2
T-L-7Kointegracja.1
T-L-8Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-9Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.2
T-L-10Modele wielorównaniowe.1
T-L-11Analiza mnożnikowa.2
T-L-12Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.2
20
wykłady
T-W-1Modele regresji wielorakiej. Ocena jakości modelu ekonometrycznego.1
T-W-2Prognozowanie ekonometryczne. Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.1
T-W-3Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.1
T-W-4Kointegracja.1
T-W-5Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.1
T-W-6Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.1
T-W-7Modele wielorównaniowe.1
T-W-8Analiza mnożnikowa.1
T-W-9Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.1
T-W-10Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Zaliczenie zajęć (kolowkium)2
A-L-3Przygotowanie raporu z zajęć.10
A-L-4Przygotowanie do zajęć.10
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (kolokwium).10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie pod kątem merytorycznym raportu z zajęć.
S-2Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń i wykładów zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych trwających 60 minut, które są przeprowadzane na 3 i 6 zajęciach ćwiczeniowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B4_W01
Student posiada wiedzę na temat roli miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W12C-1T-W-1, T-W-7M-1S-3
E_2A_B4_W02
Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W12C-3T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B4_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U09, E_2A_U16, E_2A_U17C-3, C-2T-L-11, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-12, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7M-2S-2, S-1
E_2A_B4_U02
Studnt protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U09C-3, C-2T-L-11, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-12, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej.
E_2A_K01C-3, C-2T-L-11, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-12, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B4_W01
Student posiada wiedzę na temat roli miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
2,0Student nie ma wiedzy na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student posiada wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
E_2A_B4_W02
Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B4_U01
Potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych metody ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
E_2A_B4_U02
Studnt protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne.
2,0Student nie protrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,0Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,5Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,0Student protrafi samodzielnie wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,5Student protrafi samodzielnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
5,0Student protrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczyy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Dittman P., Dittman I., Szabela-Pasierbińska E., Szpulak A., Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wolters Kliwer Polska, Kraków, 2008
  2. Hozer J. (red), Ekonometria stosowana z zadaniami, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2005
  3. Kukuła K(red), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
  2. Welfe A., Ekonometria.Metody i ich zastosowanie., PWE, Warszawa, 2008
  3. A. Zeliaś, B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria i zadania., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele regresji wielorakiej.2
T-L-2Ocena jakości modelu ekonometrycznego.1
T-L-3Prognozowanie ekonometryczne.2
T-L-4Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.2
T-L-5Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.1
T-L-6Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.2
T-L-7Kointegracja.1
T-L-8Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-9Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.2
T-L-10Modele wielorównaniowe.1
T-L-11Analiza mnożnikowa.2
T-L-12Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele regresji wielorakiej. Ocena jakości modelu ekonometrycznego.1
T-W-2Prognozowanie ekonometryczne. Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.1
T-W-3Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.1
T-W-4Kointegracja.1
T-W-5Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.1
T-W-6Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.1
T-W-7Modele wielorównaniowe.1
T-W-8Analiza mnożnikowa.1
T-W-9Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.1
T-W-10Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Zaliczenie zajęć (kolowkium)2
A-L-3Przygotowanie raporu z zajęć.10
A-L-4Przygotowanie do zajęć.10
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (kolokwium).10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B4_W01Student posiada wiedzę na temat roli miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zagadnieniami metodologicznymi ekonometrii i prognozowania ekonometrycznego.
Treści programoweT-W-1Modele regresji wielorakiej. Ocena jakości modelu ekonometrycznego.
T-W-7Modele wielorównaniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student posiada wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B4_W02Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
Treści programoweT-W-10Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.
T-W-5Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-3Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.
T-W-8Analiza mnożnikowa.
T-W-6Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.
T-W-9Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.
T-W-4Kointegracja.
T-W-2Prognozowanie ekonometryczne. Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student posiada wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B4_U01Potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
C-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
Treści programoweT-L-11Analiza mnożnikowa.
T-L-6Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.
T-L-3Prognozowanie ekonometryczne.
T-L-8Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-12Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.
T-L-5Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.
T-L-10Modele wielorównaniowe.
T-L-9Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.
T-L-2Ocena jakości modelu ekonometrycznego.
T-L-1Modele regresji wielorakiej.
T-L-4Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.
T-L-7Kointegracja.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń i wykładów zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych trwających 60 minut, które są przeprowadzane na 3 i 6 zajęciach ćwiczeniowych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie pod kątem merytorycznym raportu z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych metody ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrpolacji) ich przebiegu w przyszłości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B4_U02Studnt protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
C-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
Treści programoweT-L-11Analiza mnożnikowa.
T-L-6Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.
T-L-3Prognozowanie ekonometryczne.
T-L-8Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-12Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.
T-L-5Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.
T-L-10Modele wielorównaniowe.
T-L-9Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.
T-L-2Ocena jakości modelu ekonometrycznego.
T-L-1Modele regresji wielorakiej.
T-L-4Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.
T-L-7Kointegracja.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie pod kątem merytorycznym raportu z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie protrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,0Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,5Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,0Student protrafi samodzielnie wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,5Student protrafi samodzielnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
5,0Student protrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B4_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
C-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
Treści programoweT-L-11Analiza mnożnikowa.
T-L-6Wybrane modele nieliniowe – zastosowania w badaniach ekonomicznych.
T-L-3Prognozowanie ekonometryczne.
T-L-8Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-12Modelowanie i prognozowanie zmiennych jakościowych.
T-L-5Dobór zmiennych do modelu – ustalanie postaci analitycznej modelu.
T-L-10Modele wielorównaniowe.
T-L-9Modelowanie i prognozowanie zjawisk sezonowych.
T-L-2Ocena jakości modelu ekonometrycznego.
T-L-1Modele regresji wielorakiej.
T-L-4Mierniki jakości prognozy ekonometrycznej.
T-L-7Kointegracja.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie pod kątem merytorycznym raportu z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczyy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych