Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw produkcyjno-handlowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstw produkcyjno-handlowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych1
T-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego2
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej3
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych1
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną1
T-P-6Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie do dyskusji na temat wykonanego projektu działań organizatorskich8
A-P-3Przygotowanie dokumentacji projektowej13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca z projektem
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych
E_2A_W03, E_2A_W06C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12_U01
Student posiada umiejętność tworzenia struktury organizacyjnej uwzględniającej wewnętrzne i zewnętrzne czynniki strukturotwórcze
E_2A_U11, E_2A_U18C-1, C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_C12_U02
Student proponuje rozwiązania problemów w zakresie planowania, organizowania i kontroli działalności przedsiębiorstwa
E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10C-1, C-2T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12_K01
Kompetencja w zakresie tworzenia i usprawniania jednostek gospodarczych w kontekście organizacyjnym
E_2A_K02, E_2A_K05C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C12_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować etapy projektowania szczegółowych rozwiązań organizacynych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C12_U01
Student posiada umiejętność tworzenia struktury organizacyjnej uwzględniającej wewnętrzne i zewnętrzne czynniki strukturotwórcze
2,0
3,0Student tworzy strukturę organizacyjną w oparciu o zidentyfikowane stanowiska niekierownicze i cele organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_C12_U02
Student proponuje rozwiązania problemów w zakresie planowania, organizowania i kontroli działalności przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać problem w zakresie planowania, organizowania i kontroli działaności przedsiębiorstwa i uzasadnić poprawność przyjętego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C12_K01
Kompetencja w zakresie tworzenia i usprawniania jednostek gospodarczych w kontekście organizacyjnym
2,0
3,0Student powinien umieć opracowywać projekt zmian organizacyjnych zgodnie z przyjętą metodyką
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawlak Zbigniew, Smoleń Andrzej, Organizacja firmy - projektowanie, budowa, usprawnianie, poltext, Warszawa, 2008
  2. Gaweł Aleksandra, Proces przedsiebiorczy - Tworzenie nowych przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Świetlik Włodzimierz, Organizacja przedsiębiorstwa, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa, 2004, ISBN 83-86990-31-7

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych1
T-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego2
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej3
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych1
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną1
T-P-6Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwie1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie do dyskusji na temat wykonanego projektu działań organizatorskich8
A-P-3Przygotowanie dokumentacji projektowej13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
Treści programoweT-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych
T-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca z projektem
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować etapy projektowania szczegółowych rozwiązań organizacynych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_U01Student posiada umiejętność tworzenia struktury organizacyjnej uwzględniającej wewnętrzne i zewnętrzne czynniki strukturotwórcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych
Treści programoweT-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca z projektem
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy strukturę organizacyjną w oparciu o zidentyfikowane stanowiska niekierownicze i cele organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_U02Student proponuje rozwiązania problemów w zakresie planowania, organizowania i kontroli działalności przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych
Treści programoweT-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną
T-P-6Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca z projektem
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać problem w zakresie planowania, organizowania i kontroli działaności przedsiębiorstwa i uzasadnić poprawność przyjętego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C12_K01Kompetencja w zakresie tworzenia i usprawniania jednostek gospodarczych w kontekście organizacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych
Treści programoweT-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych
T-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną
T-P-6Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca z projektem
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć opracowywać projekt zmian organizacyjnych zgodnie z przyjętą metodyką
3,5
4,0
4,5
5,0