Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Rachunkowość instrumentów finansowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość instrumentów finansowych
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu rachunkowości finansowej
W-2wiedza z zakresu rynku finansowego
W-3wiedza z zakresu instrumentów finansowych – ich rodzaje i funkcjonowanie na rynku finansowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu instrumentów finansowych
C-2Zapozznanie studenta z zasadami identyfikacji i klasyfikacji instrumetów finansowych
C-3Zapozananie studenta ze sposobami ujęcia ewidencyjnego instrumentów finansowych
C-4Opanowanie wiedzy w zakresie wyceny instrumentów finansowych
C-5Zapoznanie studenta z zasadami prezentacji instrumentów finansowych w sprawozdaniu finansowym przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota instrumentów finansowych2
T-A-2Klasyfikacja instrumentów finansowych – przykłady instrumentów finansowych, zadania1
T-A-3Aktywa finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania, Zobowiązania finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie– przykłady i zadania..1
T-A-4Instrumenty kapitałowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania. Instrumenty pochodne – rodzaje, wykorzystanie, procedury zabezpieczające, ujęcie pozycji zabezpieczającej i zabezpieczanej – przykłady i zadania1
T-A-5Zasady uznawania instrumentów finansowych . Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna – przykłady ewidencji i zadania1
T-A-6Szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych na koniec okresu sprawozdawczego – przykłady i zadania2
T-A-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających – przykłady i zadania1
9
wykłady
T-W-1Istota instrumentów finansowych. Klasyfikacja instrumentów finansowych2
T-W-2Aktywa finansowe. Zobowiązania finansowe1
T-W-3Instrumenty kapitałowe. Instrumenty pochodne. Zasady uznawania instrumentów finansowych1
T-W-4Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna1
T-W-5Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – aktywa finansowe z prawem do kapitału1
T-W-6Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – dłużne papiery wartościowe, pożyczki i kredyty1
T-W-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających1
T-W-8Ujawnianie i prezentacja informacji o instrumentach finansowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - rozwiązywanie zadań problemowych13
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie litertury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zadawane w formie pisemnej i ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia teoretyczne w formie pytań otwartych i praktyczne praktyczne w formie zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/6_W01
Student zna zagadnienia dotyczące rachunkowego ujęcia instrumentów finansowych w księgach rachunkowych oraz ich wyceny i prezentacji w sprawoznaiu finnsowym jednostki gospodarczej
E_2A_W01, E_2A_W08, E_2A_W11C-3, C-1, C-5, C-2, C-4T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/6_U01
Student posiada umiejętność sprawnego wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowości instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
E_2A_U01, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08C-3, C-1, C-5, C-2, C-4T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/6_K01
Student posiada kompetencje w zakresie realizacji zadań z zakresu ujęcia ewidencyjnego,wyceny oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym instrumentów finansowych z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K07C-3, C-1, C-5, C-2, C-4T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/6_W01
Student zna zagadnienia dotyczące rachunkowego ujęcia instrumentów finansowych w księgach rachunkowych oraz ich wyceny i prezentacji w sprawoznaiu finnsowym jednostki gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych.
3,0Student zna istotę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna podstawowe pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych.
3,5Student zna istotę, zakres instrumentów finansowych. Zna podstawowe pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych.
4,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych oraz zna sposoby ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji.
4,5Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych, zna sposoby wyceny i ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji oraz sposoby prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych
5,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych, zna sposoby wyceny i ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji,zna sposoby prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz szczegółowe zasady wyceny i ewicencji instrumentów finansowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/6_U01
Student posiada umiejętność sprawnego wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowości instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
3,0Student posiada podstwowe umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej oraz umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów
4,0Student posiada umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów oraz umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów
4,5Student posiada zaawansowane umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów oraz umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów
5,0Student posiada zaawansowane umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów, umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów oraz potrafi w aktywny sposób zarządzać procesem wykorzytania instrumetów finansowych w przedsiębiorstwie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/6_K01
Student posiada kompetencje w zakresie realizacji zadań z zakresu ujęcia ewidencyjnego,wyceny oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym instrumentów finansowych z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz nie zna zasad etycznych w tym zakresie
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz zna podstawowe zasady etyczne w tym zakresie
3,5Student posiada średnie kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz zna podstawowe zasady etyczne w tym zakresie
4,0Student posiada średnie kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym oraz zna uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie w stopniu średnim
4,5Student posiada zaawansowane kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym oraz zna uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie i potrafi uzasadnić konieczność wykorzystania instrumentów finansowych w przedsiębiorstwie
5,0Student posiada zaawansowane kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa, zna szczegółowe zasady zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym z wykorzytsnaiem instrumentów finansowych oraz zna i uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie jak również potrafi szczegółowo uzasadnić konieczność wykorzystania instrumentów finansowych w przedsiębiorstwie

Literatura podstawowa

  1. Helin A., Sztuczyńska H., Wasilewska,J., Rachunkowość instrumentów finansowych, ODDK, Gdańsk, 2005
  2. Bachorz A. Gos W., Rachunkowość instrumentów finansowych, Wyd. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2003
  3. Dmitruk B., Instrumenty finansowe – ujęcie rachunkowe, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2003
  4. Praca zbiorowa pod red. T. Kiziukiewicz, Komentarz do ustawy o rachunkowości, Lexis Nexis, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Akt prawny, 2. Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości , Dz. U. Nr. 121, poz.591 z późniejszymi zmianami, 2011
  2. Praca zbiorowa pod red. T. Kizukiewicz, Rachunkowość. Zasady prowadzenia po przystąpieniu do Unii Europejskiej, Expert, Wrocław, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota instrumentów finansowych2
T-A-2Klasyfikacja instrumentów finansowych – przykłady instrumentów finansowych, zadania1
T-A-3Aktywa finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania, Zobowiązania finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie– przykłady i zadania..1
T-A-4Instrumenty kapitałowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania. Instrumenty pochodne – rodzaje, wykorzystanie, procedury zabezpieczające, ujęcie pozycji zabezpieczającej i zabezpieczanej – przykłady i zadania1
T-A-5Zasady uznawania instrumentów finansowych . Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna – przykłady ewidencji i zadania1
T-A-6Szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych na koniec okresu sprawozdawczego – przykłady i zadania2
T-A-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających – przykłady i zadania1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota instrumentów finansowych. Klasyfikacja instrumentów finansowych2
T-W-2Aktywa finansowe. Zobowiązania finansowe1
T-W-3Instrumenty kapitałowe. Instrumenty pochodne. Zasady uznawania instrumentów finansowych1
T-W-4Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna1
T-W-5Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – aktywa finansowe z prawem do kapitału1
T-W-6Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – dłużne papiery wartościowe, pożyczki i kredyty1
T-W-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających1
T-W-8Ujawnianie i prezentacja informacji o instrumentach finansowych1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - rozwiązywanie zadań problemowych13
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie litertury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/6_W01Student zna zagadnienia dotyczące rachunkowego ujęcia instrumentów finansowych w księgach rachunkowych oraz ich wyceny i prezentacji w sprawoznaiu finnsowym jednostki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-3Zapozananie studenta ze sposobami ujęcia ewidencyjnego instrumentów finansowych
C-1Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu instrumentów finansowych
C-5Zapoznanie studenta z zasadami prezentacji instrumentów finansowych w sprawozdaniu finansowym przedsiębiorstwa
C-2Zapozznanie studenta z zasadami identyfikacji i klasyfikacji instrumetów finansowych
C-4Opanowanie wiedzy w zakresie wyceny instrumentów finansowych
Treści programoweT-A-6Szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych na koniec okresu sprawozdawczego – przykłady i zadania
T-A-2Klasyfikacja instrumentów finansowych – przykłady instrumentów finansowych, zadania
T-A-4Instrumenty kapitałowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania. Instrumenty pochodne – rodzaje, wykorzystanie, procedury zabezpieczające, ujęcie pozycji zabezpieczającej i zabezpieczanej – przykłady i zadania
T-A-5Zasady uznawania instrumentów finansowych . Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna – przykłady ewidencji i zadania
T-A-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających – przykłady i zadania
T-A-1Istota instrumentów finansowych
T-A-3Aktywa finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania, Zobowiązania finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie– przykłady i zadania..
T-W-8Ujawnianie i prezentacja informacji o instrumentach finansowych
T-W-2Aktywa finansowe. Zobowiązania finansowe
T-W-3Instrumenty kapitałowe. Instrumenty pochodne. Zasady uznawania instrumentów finansowych
T-W-1Istota instrumentów finansowych. Klasyfikacja instrumentów finansowych
T-W-4Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna
T-W-5Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – aktywa finansowe z prawem do kapitału
T-W-6Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – dłużne papiery wartościowe, pożyczki i kredyty
T-W-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zadawane w formie pisemnej i ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia teoretyczne w formie pytań otwartych i praktyczne praktyczne w formie zadań
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych.
3,0Student zna istotę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna podstawowe pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych.
3,5Student zna istotę, zakres instrumentów finansowych. Zna podstawowe pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych.
4,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych oraz zna sposoby ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji.
4,5Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych, zna sposoby wyceny i ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji oraz sposoby prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych
5,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunkowości instrumentów finansowych. Zna pojecia z zakresu rachunkowowości instrumentów finansowych, zna sposoby wyceny i ujęcia instrumentów finansowych w ewidencji,zna sposoby prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz szczegółowe zasady wyceny i ewicencji instrumentów finansowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/6_U01Student posiada umiejętność sprawnego wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowości instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-3Zapozananie studenta ze sposobami ujęcia ewidencyjnego instrumentów finansowych
C-1Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu instrumentów finansowych
C-5Zapoznanie studenta z zasadami prezentacji instrumentów finansowych w sprawozdaniu finansowym przedsiębiorstwa
C-2Zapozznanie studenta z zasadami identyfikacji i klasyfikacji instrumetów finansowych
C-4Opanowanie wiedzy w zakresie wyceny instrumentów finansowych
Treści programoweT-A-6Szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych na koniec okresu sprawozdawczego – przykłady i zadania
T-A-2Klasyfikacja instrumentów finansowych – przykłady instrumentów finansowych, zadania
T-A-4Instrumenty kapitałowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania. Instrumenty pochodne – rodzaje, wykorzystanie, procedury zabezpieczające, ujęcie pozycji zabezpieczającej i zabezpieczanej – przykłady i zadania
T-A-5Zasady uznawania instrumentów finansowych . Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna – przykłady ewidencji i zadania
T-A-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających – przykłady i zadania
T-A-1Istota instrumentów finansowych
T-A-3Aktywa finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania, Zobowiązania finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie– przykłady i zadania..
T-W-8Ujawnianie i prezentacja informacji o instrumentach finansowych
T-W-2Aktywa finansowe. Zobowiązania finansowe
T-W-3Instrumenty kapitałowe. Instrumenty pochodne. Zasady uznawania instrumentów finansowych
T-W-1Istota instrumentów finansowych. Klasyfikacja instrumentów finansowych
T-W-4Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna
T-W-5Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – aktywa finansowe z prawem do kapitału
T-W-6Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – dłużne papiery wartościowe, pożyczki i kredyty
T-W-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zadawane w formie pisemnej i ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia teoretyczne w formie pytań otwartych i praktyczne praktyczne w formie zadań
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
3,0Student posiada podstwowe umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej oraz umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów
4,0Student posiada umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów oraz umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów
4,5Student posiada zaawansowane umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów oraz umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów
5,0Student posiada zaawansowane umiejętności w zakresie wykorzystania wiedzy z zakresu rachunkowosci instrumentów finansowych w procesach gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, umie identyfikować obszary wykorzystania instrumentów finansowych dla podniesienia efektywności wykorzystania posiadanych przez jednostkę zasobów, umie wykorzystać instrumenty finansowe dla tych celów oraz potrafi w aktywny sposób zarządzać procesem wykorzytania instrumetów finansowych w przedsiębiorstwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/6_K01Student posiada kompetencje w zakresie realizacji zadań z zakresu ujęcia ewidencyjnego,wyceny oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym instrumentów finansowych z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-3Zapozananie studenta ze sposobami ujęcia ewidencyjnego instrumentów finansowych
C-1Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu instrumentów finansowych
C-5Zapoznanie studenta z zasadami prezentacji instrumentów finansowych w sprawozdaniu finansowym przedsiębiorstwa
C-2Zapozznanie studenta z zasadami identyfikacji i klasyfikacji instrumetów finansowych
C-4Opanowanie wiedzy w zakresie wyceny instrumentów finansowych
Treści programoweT-A-6Szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych na koniec okresu sprawozdawczego – przykłady i zadania
T-A-2Klasyfikacja instrumentów finansowych – przykłady instrumentów finansowych, zadania
T-A-4Instrumenty kapitałowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania. Instrumenty pochodne – rodzaje, wykorzystanie, procedury zabezpieczające, ujęcie pozycji zabezpieczającej i zabezpieczanej – przykłady i zadania
T-A-5Zasady uznawania instrumentów finansowych . Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna – przykłady ewidencji i zadania
T-A-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających – przykłady i zadania
T-A-1Istota instrumentów finansowych
T-A-3Aktywa finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie – przykłady i zadania, Zobowiązania finansowe – charakterystyka, podział, ujęcie w bilansie– przykłady i zadania..
T-W-8Ujawnianie i prezentacja informacji o instrumentach finansowych
T-W-2Aktywa finansowe. Zobowiązania finansowe
T-W-3Instrumenty kapitałowe. Instrumenty pochodne. Zasady uznawania instrumentów finansowych
T-W-1Istota instrumentów finansowych. Klasyfikacja instrumentów finansowych
T-W-4Zasady wprowadzania instrumentów finansowych do ksiąg rachunkowych i ich wycena wstępna
T-W-5Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – aktywa finansowe z prawem do kapitału
T-W-6Szczegółowe zasady wyceny i ewidencji instrumentów finansowych – dłużne papiery wartościowe, pożyczki i kredyty
T-W-7Metody wyceny pozycji zabezpieczanych i zabezpieczających
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zadawane w formie pisemnej i ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zagadnienia teoretyczne w formie pytań otwartych i praktyczne praktyczne w formie zadań
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz nie zna zasad etycznych w tym zakresie
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz zna podstawowe zasady etyczne w tym zakresie
3,5Student posiada średnie kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa oraz zna podstawowe zasady etyczne w tym zakresie
4,0Student posiada średnie kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym oraz zna uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie w stopniu średnim
4,5Student posiada zaawansowane kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym oraz zna uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie i potrafi uzasadnić konieczność wykorzystania instrumentów finansowych w przedsiębiorstwie
5,0Student posiada zaawansowane kompetencje w zakresie wykorzystania instrumentów finansowych dla potrzeb zwiększenia efektywnosci gopsodarowania przedsiębiorstwa, zna szczegółowe zasady zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym z wykorzytsnaiem instrumentów finansowych oraz zna i uświadamia sobie zasady etyczne w tym zakresie jak również potrafi szczegółowo uzasadnić konieczność wykorzystania instrumentów finansowych w przedsiębiorstwie