Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika konsumpcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika konsumpcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie programu mikro i makroekonomii
W-2Znajomość podstawowych metod statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Pozna zasady planowania budżetu domowego.
C-4Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego.
C-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
C-6Zgromadzi wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-7Pozna nowe zjawiska w sferze konsumpcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.1
T-P-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.1
T-P-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.1
T-P-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.1
T-P-5Poziom spożycia żywności w Polsce.2
T-P-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.2
T-P-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.2
T-P-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.1
T-P-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-P-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-P-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu oraz danych statystycznych ilustrujących omawiane na zajęciach zagadnienia, - opracowywanie tematów zleconych przez prowadzącego, - udział w konsultacjach związanych z weryfikacją indywidualnych postępów w poznawaniu zagadnień ekonomiki konsumpcji,45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzględniająca: - zrozumienie problemu/pytania/polecenia, - organizacja pracy nad realizacją problemu/zadania, - dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, - samodzielność i terminowość realizacji zadania)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22/1_W01
Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
E_1A_W01C-5, C-1T-P-6, T-P-1, T-P-7M-3, M-1, M-2S-3, S-1
E_1A_O22/1_W02
Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
E_1A_W04C-1, C-2T-P-2, T-P-7, T-P-10, T-P-5M-1, M-2S-2, S-3, S-1
E_1A_O22/1_W03
Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
E_1A_W12C-6, C-2T-P-4, T-P-9, T-P-3M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22/1_U01
Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
E_1A_U04, E_1A_U21C-5, C-1, C-2T-P-7, T-P-8, T-P-10M-3, M-2S-2, S-3, S-1
E_1A_O22/1_U02
Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
E_1A_U02, E_1A_U09C-3, C-4T-P-4, T-P-7, T-P-3M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22/1_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
E_1A_K02, E_1A_K05C-7, C-5, C-4T-P-2, T-P-4, T-P-9, T-P-3M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O22/1_W01
Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami
4,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami
4,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
E_1A_O22/1_W02
Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
4,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia
4,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
E_1A_O22/1_W03
Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowew obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,5Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O22/1_U01
Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji
3,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji
4,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
4,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
E_1A_O22/1_U02
Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
2,0nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,0ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,5potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,5sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O22/1_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
2,0Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,0Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,5Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,5Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Bywalec Cz., Rudnicki L., Konsumpcja, PWE, Warszawa, 2002
  2. Kramer J., Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa, 1997
  3. Zalega T., Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Stasiewicz W. (red.), Metodologia pomiaru jakości życia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2002
  2. Kusińska A. (red.), Olejniczuk-Merta A. (red.), Konsumpcja w Polsce. Raport roczny, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.1
T-P-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.1
T-P-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.1
T-P-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.1
T-P-5Poziom spożycia żywności w Polsce.2
T-P-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.2
T-P-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.2
T-P-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.1
T-P-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-P-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-P-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu oraz danych statystycznych ilustrujących omawiane na zajęciach zagadnienia, - opracowywanie tematów zleconych przez prowadzącego, - udział w konsultacjach związanych z weryfikacją indywidualnych postępów w poznawaniu zagadnień ekonomiki konsumpcji,45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22/1_W01Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
C-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
Treści programoweT-P-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.
T-P-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.
T-P-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami
4,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami
4,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22/1_W02Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
Treści programoweT-P-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-P-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-P-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
T-P-5Poziom spożycia żywności w Polsce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzględniająca: - zrozumienie problemu/pytania/polecenia, - organizacja pracy nad realizacją problemu/zadania, - dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, - samodzielność i terminowość realizacji zadania)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
4,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia
4,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22/1_W03Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-6Zgromadzi wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
Treści programoweT-P-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-P-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
T-P-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowew obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,5Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22/1_U01Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
C-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
Treści programoweT-P-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-P-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.
T-P-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzględniająca: - zrozumienie problemu/pytania/polecenia, - organizacja pracy nad realizacją problemu/zadania, - dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, - samodzielność i terminowość realizacji zadania)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji
3,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji
4,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
4,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22/1_U02Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Pozna zasady planowania budżetu domowego.
C-4Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego.
Treści programoweT-P-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-P-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-P-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,0ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,5potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,5sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22/1_K01Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-7Pozna nowe zjawiska w sferze konsumpcji.
C-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
C-4Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego.
Treści programoweT-P-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-P-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-P-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
T-P-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzględniająca: - zrozumienie problemu/pytania/polecenia, - organizacja pracy nad realizacją problemu/zadania, - dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, - samodzielność i terminowość realizacji zadania)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,0Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,5Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,5Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń