Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Teoria usług:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria usług
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i ewolucją usług
C-2Ukształtowanie wiedzy studentów z zakresu typologii usług i oganizacji usługowych na rynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce1
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług1
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne5
T-W-4Przedsiębiorstwo usługowe na rynku3
T-W-5Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Ucestnictwo w zajęciach12
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-4Przygotowanie do egzaminu21
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zalicenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/02_W01
Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
E_1A_W02, E_1A_W08C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D5/02_W02
Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
E_1A_W03, E_1A_W08C-1T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/02_W01
Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
2,0
3,0Sudent rozróżnia podstawowe typy usług oferowanych na rynku i charakteryzuje ich specyfikę
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D5/02_W02
Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
2,0
3,0Sudent opisuje podstawowe cechy przedsiebiorstwa usługowego oraz określa znaczenie innowacji w działalności usługowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuczewska L., Nowacki R., Innowacyjność usług biznesowych w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2016
  2. Dąbrowska A. (red), Liberalizacja rynku usług UE a innowacyjność i konkurencyjność polskich przedsiębiorstw usługowych, PWE, Warszawa, 2018
  3. Rogoziński K, Zarządzanie organizacją usługową. Szkoła innego poznania, Difin, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Rudawska I. (red.), Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce1
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług1
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne5
T-W-4Przedsiębiorstwo usługowe na rynku3
T-W-5Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Ucestnictwo w zajęciach12
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-4Przygotowanie do egzaminu21
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/02_W01Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie wiedzy studentów z zakresu typologii usług i oganizacji usługowych na rynku
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zalicenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent rozróżnia podstawowe typy usług oferowanych na rynku i charakteryzuje ich specyfikę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/02_W02Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i ewolucją usług
Treści programoweT-W-5Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach
T-W-4Przedsiębiorstwo usługowe na rynku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zalicenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent opisuje podstawowe cechy przedsiebiorstwa usługowego oraz określa znaczenie innowacji w działalności usługowej
3,5
4,0
4,5
5,0