Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;2
T-A-45. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-56. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-67. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-78. Globalizacja i problemy globalne3
15
wykłady
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach gospodarczych2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza2
T-W-3Organizacje międzynarodowe2
T-W-4Gospodarka światowa2
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospodarce2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń30
A-A-3studowanie literatury15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do wykładu, studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
E_1A_W01, E_1A_W03C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2
E_1A_B8_W02
Zna podstawowe problemy globalne
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-A-7M-2, M-3, M-1S-2, S-1
E_1A_B8_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-A-6M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_K01
pracuje w grupie
E_1A_K01C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
E_1A_B8_W02
Zna podstawowe problemy globalne
2,0Nie zna podstawowych problemów globalnych
3,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B8_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0Nie zna kompetencji ONZ
3,0Zna kompetencje ONZ w stopniu podstawowym
3,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna kompetencje ONZ w stopniu dobrym
4,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna kompetencje ONZ w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_K01
pracuje w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. Krugman P. R., Obstfeld M, Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2007
  2. Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
  3. M. Guzek, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. P. Bożyk, J. Misala, Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;2
T-A-45. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-56. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-67. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-78. Globalizacja i problemy globalne3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach gospodarczych2
T-W-2Międzynarodowa integracja gospodarcza2
T-W-3Organizacje międzynarodowe2
T-W-4Gospodarka światowa2
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospodarce2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce2
T-W-7Międzynarodowy transfer czynników produkcji3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń30
A-A-3studowanie literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do wykładu, studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_W01Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-45. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-56. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-67. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-78. Globalizacja i problemy globalne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_W02Zna podstawowe problemy globalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-78. Globalizacja i problemy globalne
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych problemów globalnych
3,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe problemy globalne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_W03Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-67. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kompetencji ONZ
3,0Zna kompetencje ONZ w stopniu podstawowym
3,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna kompetencje ONZ w stopniu dobrym
4,5Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna kompetencje ONZ w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-45. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-56. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-67. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-78. Globalizacja i problemy globalne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_K01pracuje w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-45. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-56. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-67. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-78. Globalizacja i problemy globalne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy