Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Prawo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu problematyki nauk humanistycznych, nauk prawnych na poziomie absolwenta szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa)3
T-W-2Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa2
T-W-3Prawo konstytucyjne (system organów państwowych, Trybunał Konstytucyjny, sądy)2
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)2
T-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)2
T-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)2
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)2
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)2
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)2
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne1
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie2
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym2
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego2
T-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.2
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Opracowywanie referatów15
A-W-2Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów15
A-W-3Udział w kosultacjach10
A-W-4Przygotowanie prezentacji20
A-W-5uczestnictwo w zajęciach30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B9_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_B9_W02
Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego.
E_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_B9_W03
Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_1A_W08C-1, C-2, C-3T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B9_U01
Potrafi stosować zdobytą wiedzę
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U21C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_B9_U02
Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U07C-1, C-2, C-3T-W-14, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_B9_U03
Rozumie podstawowe instytucje prawnicze
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-14, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B9_K01
Potrafi pracować zespołowo.
E_1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-14, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_B9_K02
Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebędalszego kształcenia.
E_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-14, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-11, T-W-15M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B9_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego.
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
3,5Student posiada większą niż dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
4,5Student posiada większą niż dobra wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
E_1A_B9_W02
Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa cywilnego
3,0Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dobrym
4,5Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry
5,0Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B9_W03
Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
2,0Student nie zna podstawowych norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
4,0Student w stopniu dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
4,5Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B9_U01
Potrafi stosować zdobytą wiedzę
2,0Student nie potrafi stosować zdobytej wiedzy
3,0Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dobrym
4,5Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B9_U02
Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów zawodowych
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
4,5Student w stopniu większym niż dobry potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
E_1A_B9_U03
Rozumie podstawowe instytucje prawnicze
2,0Student nie rozumie podstawowych instytucji prawniczych
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie podstawowe instytucje prawnicze
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny rozumie podstawowe instytucje prawnicze
4,0Student w stopniu dobrym rozumie podstawowe instytucje prawnicze
4,5Student w stopniu większym niż dobry rozumie podstawowe instytucje prawnicze
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie podstawowe instytucje prawnicze

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B9_K01
Potrafi pracować zespołowo.
2,0Student nie potrafi pracować zespołowo
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować zespołowo
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi pracować zespołowo
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować zespołowo
4,5Student w stopniu większym jiż dobry potrafi pracować zespołowo
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować zespołowo
E_1A_B9_K02
Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebędalszego kształcenia.
2,0Student nie zna ograniczeń swojej wiedzy i nie widzi potrzeby dalszego kształcenia
3,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
3,5Student w większym niż dostateczny stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
4,0Student w dobrym stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
4,5Student w większym niż dobry stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
5,0Student w bardzo dobrym stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia

Literatura podstawowa

  1. S. Wójcik (red.), Podstawy prawa cywilnego, Warszawa, 2002
  2. J. Ignatowicz, Prawo rzeczowe, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. G. Bieniek, S. Rudnicki, Nieruchomości. Problematyka prawna, Warszawa, 2007
  2. R. Źróbek (red.), Gospodarka Nieruchomościami, Olsztyn, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa)3
T-W-2Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa2
T-W-3Prawo konstytucyjne (system organów państwowych, Trybunał Konstytucyjny, sądy)2
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)2
T-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)2
T-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)2
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)2
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)2
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)2
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne1
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie2
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym2
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego2
T-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.2
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Opracowywanie referatów15
A-W-2Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów15
A-W-3Udział w kosultacjach10
A-W-4Przygotowanie prezentacji20
A-W-5uczestnictwo w zajęciach30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstutucyjnego, karnego i administracyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa)
T-W-2Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa
T-W-3Prawo konstytucyjne (system organów państwowych, Trybunał Konstytucyjny, sądy)
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
3,5Student posiada większą niż dostateczną wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
4,5Student posiada większą niż dobra wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie prawa konstytucyjnego, karnego i administracyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_W02Ma podstawową wiedze z zakresu prawa cywilnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa cywilnego
3,0Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu dobrym
4,5Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry
5,0Student posiada wiedzę z prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_W03Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjionowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa)
T-W-2Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
4,0Student w stopniu dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
4,5Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjnych warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować zdobytej wiedzy
3,0Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu dobrym
4,5Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi stosować zdobytą widzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_U02Wykorzystuję wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.
T-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa)
T-W-2Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa
T-W-3Prawo konstytucyjne (system organów państwowych, Trybunał Konstytucyjny, sądy)
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)
T-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów zawodowych
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
4,5Student w stopniu większym niż dobry potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów zawodowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_U03Rozumie podstawowe instytucje prawnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.
T-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)
T-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych instytucji prawniczych
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie podstawowe instytucje prawnicze
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny rozumie podstawowe instytucje prawnicze
4,0Student w stopniu dobrym rozumie podstawowe instytucje prawnicze
4,5Student w stopniu większym niż dobry rozumie podstawowe instytucje prawnicze
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie podstawowe instytucje prawnicze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_K01Potrafi pracować zespołowo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.
T-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie (stosunek prawny, wykładnia prawa, źródła prawa)
T-W-2Publikowanie aktów prawnych, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa
T-W-3Prawo konstytucyjne (system organów państwowych, Trybunał Konstytucyjny, sądy)
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)
T-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować zespołowo
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować zespołowo
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi pracować zespołowo
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować zespołowo
4,5Student w stopniu większym jiż dobry potrafi pracować zespołowo
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować zespołowo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B9_K02Zna ograniczenia własnej wiedzy i potrzebędalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapewnienie studentom znajomość problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce
C-2przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych
C-3zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in.
Treści programoweT-W-14Podstawowe pojęcia prawa rodzinnego.
T-W-5Prawo karne (pojęcie przestępstwa, wina, przedawnienie, przestępstwa przeciwko: obrotowi gospodarczemu, mieniu, wiarygodności dokumentów i in.)
T-W-4Prawo administracyjne (organy administracji publicznej, stosunek administracyjno-prawny, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji)
T-W-6Prawo cywilne – część ogólna (źródła, klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny,)
T-W-7Podmioty obrotu prawa cywilnego – (osoby fizyczne, osoby prawne, rejestry osób prawnych, czynności prawne, prokura i pełnomocnictwo, przedawnienie)
T-W-8Prawo cywilne – prawo rzeczowe (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste, zastaw, służebności, hipoteka, rzeczowe zabezpieczenie wierzytelności, księgi wieczyste, posiadanie)
T-W-9Prawo cywilne – zobowiązania (źródła, pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia)
T-W-10Rodzaje umów, dodatkowe zastrzeżenia umowne
T-W-12Prawo cywilne - umowy występujące poza obrotem gospodarczym
T-W-13Podstawowe pojęcia prawa spadkowego
T-W-11Odpowiedzialność za szkodę, wykonanie zobowiązań i skutki nie wykonania, zmiana wierzyciela i dłużnika, potrącenie
T-W-15Prawo pracy (stosunek pracy, umowa o pracę, świadczenia związane ze stosunkiem pracy).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna ograniczeń swojej wiedzy i nie widzi potrzeby dalszego kształcenia
3,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
3,5Student w większym niż dostateczny stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
4,0Student w dobrym stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
4,5Student w większym niż dobry stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia
5,0Student w bardzo dobrym stopniu zna ograniczenia własnej wiedzy i widzi potrzebę dalszego kształcenia