Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Badanie rynku turystycznego.3
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.2
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.3
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.2
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
15
wykłady
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.3
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.3
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.2
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.2
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udzial w konwersatoriach15
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriow9
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury12
A-K-4Udzial w konsultacjach10
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia14
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów8
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4Udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
E_2A_W02, E_2A_W11C-1T-K-2, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-3, T-K-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U13, E_2A_U16C-1T-K-6, T-K-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/1_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
E_2A_K03, E_2A_K08, E_2A_K09, E_2A_K05C-1T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1_U01
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu promocji i reklamy
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/1_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji imprezy turystystycznej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Łazarowie M.R., Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2013
  2. B. Meyer, Obsługa ruchu turystycznego, PWN, Warszawa, 2020, pierwsze wydanie 2006
  3. A. Panasiuk, Rynek turystyczny. Struktura, procesy, tendencje, PWN, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Gaworecki Wł., Turystyka, PWE, Warszawa, 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Badanie rynku turystycznego.3
T-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.2
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.3
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.2
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.3
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.3
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.2
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.2
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udzial w konwersatoriach15
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriow9
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury12
A-K-4Udzial w konsultacjach10
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów8
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4Udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1_W01Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki i poznał rynek usług turystycznych w regionach polskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-K-2Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.
T-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.
T-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu rynku turystycznego
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1_U01Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie oraz posiada umiejętność rozróżniania usług w obiektach hotelarskich, sanatoryjnych, uzdrowiskowych, turystyki komerycjnej i agroturystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-K-6Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu promocji i reklamy
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/1_K01Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Posiada umiejętności doboru oferty usług turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_2A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-K-4Rynkowa wycena ofert turystycznych.
T-K-5Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.
T-K-3Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.
T-K-1Badanie rynku turystycznego.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji imprezy turystystycznej
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne