Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Ekonomia menedżerska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia menedżerska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw ekonomii
W-2znajomość podstaw algebry i analizy matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci
C-2funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa4
T-A-2analiza popytu4
T-A-3analiza kosztów2
T-A-4analiza procesu produkcyjnego4
T-A-5analiza wydajności pracy2
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji4
T-A-7optymalizacja zysku2
T-A-8pomiar i ocena innowacyjności3
25
wykłady
T-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.1
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa2
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.2
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.3
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1rozwiązywanie zadań15
A-A-2uczestnictwo w zajęciach25
A-A-3Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć audytoryjnych10
A-A-4Przygotowanie się do prac zaliczeniowych10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2student samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu30
A-W-3Bazując na treści wykładów, student przygotowuje się do zajęć audytoryjnych20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B5_W01
Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych
E_2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1
E_2A_B5_W02
Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej
E_2A_W12C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B5_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych
E_2A_U01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1
E_2A_B5_U02
Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne
E_2A_U02, E_2A_U16, E_2A_U18C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B5_K01
Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K06, E_2A_K05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B5_W01
Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Student nie zna wybranych metod i narzędzi opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt.
3,0Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt.
3,5Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt.
4,0Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt.
4,5Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt.
5,0Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt.
E_2A_B5_W02
Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej
2,0Student nie posiada wiedzy o metodach analizy ekonomicznej. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt.
3,0Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt.
3,5Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt.
4,0Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt.
4,5Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt.
5,0Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie bardzo dobrym. Z testu uzyskał pwyżej 92% pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B5_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
E_2A_B5_U02
Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne
2,0Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych
3,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B5_K01
Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy
3,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menadżerska, PWE, Warszawa, 1998
  2. Bienok H., Halama H., Ingram M., Podejmowanie decyzji menedżerskich, UE Katowice, Katowice, 2006
  3. Gawrońska-Nowak B., Walerysiak G., Decyzje ekonomiczne. Ujęcie ilościowe., PWE, Warszawa, 2005, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Blajer-Gołębiewska A., Czerwonka L., Pankau E., Ekonomia matematyczna w zadaniach, UG Gdańsk, Gdańsk, 2006
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, PWN, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa4
T-A-2analiza popytu4
T-A-3analiza kosztów2
T-A-4analiza procesu produkcyjnego4
T-A-5analiza wydajności pracy2
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji4
T-A-7optymalizacja zysku2
T-A-8pomiar i ocena innowacyjności3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.1
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa2
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.2
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.3
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1rozwiązywanie zadań15
A-A-2uczestnictwo w zajęciach25
A-A-3Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć audytoryjnych10
A-A-4Przygotowanie się do prac zaliczeniowych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2student samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu30
A-W-3Bazując na treści wykładów, student przygotowuje się do zajęć audytoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B5_W01Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych
C-1ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci
Treści programoweT-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.
T-A-5analiza wydajności pracy
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa
T-A-2analiza popytu
T-A-3analiza kosztów
T-A-4analiza procesu produkcyjnego
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji
T-A-7optymalizacja zysku
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wybranych metod i narzędzi opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt.
3,0Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt.
3,5Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt.
4,0Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt.
4,5Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt.
5,0Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B5_W02Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-2funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych
C-1ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci
Treści programoweT-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.
T-A-5analiza wydajności pracy
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa
T-A-2analiza popytu
T-A-3analiza kosztów
T-A-4analiza procesu produkcyjnego
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji
T-A-7optymalizacja zysku
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o metodach analizy ekonomicznej. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt.
3,0Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt.
3,5Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt.
4,0Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt.
4,5Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt.
5,0Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie bardzo dobrym. Z testu uzyskał pwyżej 92% pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B5_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Cel przedmiotuC-2funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych
C-1ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci
Treści programoweT-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.
T-A-5analiza wydajności pracy
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa
T-A-2analiza popytu
T-A-3analiza kosztów
T-A-4analiza procesu produkcyjnego
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji
T-A-7optymalizacja zysku
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B5_U02Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych
C-1ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci
Treści programoweT-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.
T-A-5analiza wydajności pracy
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa
T-A-2analiza popytu
T-A-3analiza kosztów
T-A-4analiza procesu produkcyjnego
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji
T-A-7optymalizacja zysku
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych
3,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B5_K01Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych
C-1ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci
Treści programoweT-W-1Decyzje przedsiębiorstwa.
T-W-2Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa
T-W-3Analiza kosztów. Funkcje kosztów.
T-W-4Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji.
T-W-5Analiza wydajności. Funkcja wydajności.
T-A-5analiza wydajności pracy
T-A-1Decyzje przedsiębiorstwa
T-A-2analiza popytu
T-A-3analiza kosztów
T-A-4analiza procesu produkcyjnego
T-A-6analiza wydajności pozostałych czynników produkcji
T-A-7optymalizacja zysku
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy
3,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym