Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Makroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań4
T-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu6
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej2
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja4
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac4
20
wykłady
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej2
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego4
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do prezentacji10
A-A-3Konsultacje7
A-A-4Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu20
A-A-5Przygotowanie do kolokwiów20
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia audytoriów10
A-A-7Zaliczenie3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B3_W01
Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
E_2A_W01, E_2A_W11, E_2A_W13C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5, S-6, S-7
E_2A_B3_W02
Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne
E_2A_W01, E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W13C-1, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B3_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
E_2A_U01, E_2A_U08, E_2A_U19C-3, C-1, C-2, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7
E_2A_B3_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U19, E_2A_U21C-3, C-2, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B3_K01
Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
E_2A_K01C-3, C-1, C-2, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B3_W01
Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
2,0Student nie zna pojęć makroekonomicznych, nie zna mechanizmów działania wybranych zjawisk ekonomicznych
3,0Student zna pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat kluczowych zjawisk makroekonomicznych oraz ich przyczyn
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
E_2A_B3_W02
Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne
2,0Student nie zna modeli i teorii makroekonomicznych omawianych w ramach zajęć
3,0Student zna podstawowe modele i teorie makroekonomiczne wskazane w treściach programowych
3,5Student ma wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych i potrafi je omówić
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna różnice pomiędzy odmiennymi teoriami omawiającymi te same zagadnienia
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych modeli i teorii makroekonomicznych i jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wskazanych modeli i teorii makroekonomicznych, ich punktów punktów stycznych i rozbieżności, ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B3_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze w świetle różnych teorii i odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
E_2A_B3_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych i wskazać objaśniające je teorie makroekonomiczne
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi a ich przyczynami i skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B3_K01
Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
2,0Student nie jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,0Student jest zdolny do interpretowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,5Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
4,0Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
4,5Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami
5,0Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami. Wyraża oceny dotyczące wykorzystywanych instrumentów polityki makroekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Vernasca G., Dornbusch R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
  2. Burda M., Wyplosz Ch., Macroeconomics, A European Text, Oxford University Press, New York, 2009
  3. Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2013
  4. Mankiw G., Taylor P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  5. Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Hall R. E. Taylor J. B., Makroekonomia, PWN, Warszawa, 2007
  2. Snowdon B., Vane H., Wynarczyk P., Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN, Warszawa, 1998
  3. Solow R.M., Growth Theory: An Exposition, Oxford UP, Oxford, 2000
  4. Wortale ekonomiczne tj., www.nbp.pl, www.nbportal.pl, www.mf.gov.pl, itp., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań4
T-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu6
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej2
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja4
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej2
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego4
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do prezentacji10
A-A-3Konsultacje7
A-A-4Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu20
A-A-5Przygotowanie do kolokwiów20
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia audytoriów10
A-A-7Zaliczenie3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B3_W01Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
Treści programoweT-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć makroekonomicznych, nie zna mechanizmów działania wybranych zjawisk ekonomicznych
3,0Student zna pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat kluczowych zjawisk makroekonomicznych oraz ich przyczyn
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B3_W02Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna modeli i teorii makroekonomicznych omawianych w ramach zajęć
3,0Student zna podstawowe modele i teorie makroekonomiczne wskazane w treściach programowych
3,5Student ma wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych i potrafi je omówić
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna różnice pomiędzy odmiennymi teoriami omawiającymi te same zagadnienia
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych modeli i teorii makroekonomicznych i jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wskazanych modeli i teorii makroekonomicznych, ich punktów punktów stycznych i rozbieżności, ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B3_U01Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U19Wyjaśnia złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze w świetle różnych teorii i odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B3_U02Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U19Wyjaśnia złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_2A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych i wskazać objaśniające je teorie makroekonomiczne
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi a ich przyczynami i skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B3_K01Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych
Treści programoweT-A-2Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu
T-A-3Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej
T-A-4Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja
T-A-5Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac
T-A-1Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-2Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego
T-W-3Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego
T-W-1Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,0Student jest zdolny do interpretowania bieżących zjawisk ekonomicznych
3,5Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych
4,0Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych
4,5Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami
5,0Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami. Wyraża oceny dotyczące wykorzystywanych instrumentów polityki makroekonomicznej