Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość definicji i rodzajów nieruchomości oraz podejść metod i technik wyceny |
W-2 | Znajomość podsawowych cech rynku nieruchomości |
W-3 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-4 | Znajomość metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów |
C-2 | Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych mieszkaniowych | 2 |
T-A-2 | Szacowanie wartości nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi | 2 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 2 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury i drogi; szacowanie wartości szkód | 2 |
T-A-5 | Szacowanie dla potrzeb planistycznych; szacowanie dla indywidualnego inwestora | 2 |
T-A-6 | Wycena wartości nakładów na nieruchomości | 2 |
T-A-7 | Wycena ograniczonych praw rzeczowych i zobowiazań umownych | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych | 2 |
T-W-2 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 2 |
T-W-3 | Wycena nieruchomości dla potrzeb wynikających z ustawy o rachunkowości | 2 |
T-W-4 | Wycena nieruchomości zabytkowych | 2 |
T-W-5 | Szacowanie wartości nieruchomości pozostawionych poza granicami RP | 1 |
T-W-6 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością | 4 |
T-W-7 | Wycena masowa | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 25 |
A-A-3 | Czytanie wskazanych materiałów do poszczególnych tematów | 14 |
A-A-4 | Formułownie problemów szacowania wartości nieruchomości specjalnych i szczegłonych | 20 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwiów | 16 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny |
S-3 | Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/11_W01 Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych | E_2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/11_W02 Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | E_2A_W02, E_2A_W06 | — | C-1 | T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_2A_D3/11_W03 Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów | E_2A_W07, E_2A_W08 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/11_U01 Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U08 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D3/11_U02 Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb | E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U12 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/11_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | E_2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/11_W01 Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych | 2,0 | nie umie definiować podstawowych pojęć. |
3,0 | poprawnie definiuje zaledwie kilka pojęć | |
3,5 | poprawnie definiuje wszystkie pojęcia | |
4,0 | . nie tylko poprawnie definiuje pojęcia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | potrafi definiować wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć pojęcia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | potrafi definiować wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć pojęcia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
E_2A_D3/11_W02 Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | 2,0 | Nie umie rozróżniać poszczególnych praw i rodzajów wartości nieruchomości |
3,0 | poprawnie rozróżnia niektóre prawa i rodzaje wartości nieruchomości i praw | |
3,5 | poprawnie rozróżnia większość praw i rodzaje określania ich wartości | |
4,0 | poprawnie rozróżnia większość praw i analitycznie je ocenia i rodzaje ich wartości w zależności od celu wyceny | |
4,5 | poprawnie rozróżnia wszystki prawa,potrafi je scharakteryzować ocenia i określa rodzaje ich wartości w zależności od celu wyceny potrafi je identyfikować | |
5,0 | potrafi rozróżniać wszystkie rodzaje praw i wartości nieruchomości w trakcie zajęć , potrafi je porównywać , a także samodzielnie identyfikować i wykorzystać do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru sposobów wyceny | |
E_2A_D3/11_W03 Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów | 2,0 | Nie umie rozróżniać poszczególnych praw i rodzajów wartości nieruchomości |
3,0 | poprawnie rozróżnia niektóre prawa i rodzaje wartości nieruchomości i praw | |
3,5 | poprawnie rozróżnia większość praw i rodzaje określania ich wartości | |
4,0 | poprawnie rozróżnia większość praw i analitycznie je ocenia i rodzaje ich wartości w zależności od celu wyceny | |
4,5 | poprawnie rozróżnia wszystki prawa,potrafi je scharakteryzować ocenia i określa rodzaje ich wartości w zależności od celu wyceny potrafi je identyfikować | |
5,0 | potrafi rozróżniać wszystkie rodzaje praw i wartości nieruchomości w trakcie zajęć , potrafi je porównywać , a także samodzielnie identyfikować i wykorzystać do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru sposobów wyceny |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/11_U01 Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich obliczeń |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | :. Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
E_2A_D3/11_U02 Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich obliczeń |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | tudent nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/11_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | 2,0 | niezorientowany - brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | dobrze zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | dość dobrze zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | bardzo dobrze zorientowany i świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Cymerman R., Hopfer A., System, zasady i procedury wyceny nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2010
- Mączyńska E., Prystupa M., Rygiel K., Ile warta jest nieruchomość?, Poltext, Warszawa, 2009
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2006
- Cymerman R. Hopfer A., System szacowania nieruchomości, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2009
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, 2010
Literatura dodatkowa
- Prystupa M., Wycena nieruchomości przy zastosowaniu podejścia, PFSRM, 2003
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik